شناسهٔ خبر: 174483 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

محمدبیگی: با تشکیل قرارگاه عملیاتی روند اجرای قانون جوانی جمعیت سرعت می‌گیرد

محمد بیگی رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی از راه اندازی قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت در وزارت بهداشت با پیشنهاد وزیر بهداشت خبر داد.

به گزارش «نماینده»، فاطمه محمد بیگی در مورد تشکیل قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت گفت: جمعیت و خانواده یکی از مسائل اصلی کشور است، برای رهایی از سالمندی ایران طبق پیش بینی‌های صورت گرفته نیازمند برنامه‌ریزی پیوسته‌ای هستیم، خوشبختانه با قانونی شدن طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شاهد ریل گذاری آن در سازمان و نهادهای مرتبط هستیم.

قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی به دستور وزیر بهداشت راه اندازی شد

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در ادامه افزود: قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت با هدف عملیاتی شدن قانون جمعیت به پیشنهاد وزیر بهداشت اندازی شده است، حدود ۳۴ ماده از ۷۳ ماده قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه سلامت برنامه ریزی شده است.

محمدبیگی با اشاره به اقدامات این قرارگاه، گفت: با راه اندازی این قرارگاه ایجاد زایشگاه‌های طبیعی، توجه درمان ناباروری، احداث دانشکده‌های ویژه برای تربیت متخصصان زنان و زایمان، رسیدگی به وضعیت شرایط بهداشتی، ارتقای سلامت کودکان و… از جمله اقداماتی است که در جزییات عملکرد آن قرار می‌گیرد؛ در ضمن این قرارگاه می‌تواند رابطه‌ای بین معاونت‌های اجرایی وزارت بهداشت باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در جلسه‌ای که با وزارت بهداشت داشتیم مقرر شد دو نفر از اعضای کمیسیون جوانی جمعیت در این قرارگاه حضور داشته باشند، با توجه به کلیدی بودن موضوع افزایش جمعیت و فرصت کم باقی مانده باید این قانون به بهترین شکل ممکن به مرحله اجرایی شدن برسد، با توجه به سفارشات مقام معظم رهبری و اهتمام ویژه‌ای که ایشان به عملیاتی شدن این قانون دارند بی شک خودشان در راس قرارگاه  قرار خواهند گرفت.

تشکیل این قرارگاه برای استفاده از ظرفیت‌های میان بخشی نهادها موثر است و توانایی برقراری رابطه اندیشه و همفکری برای تعامل با نهادها و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها است

نایب رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تشکیل این قرارگاه را یک ظرفیت بین بخشی دانست و گفت: تشکیل این قرارگاه برای استفاده از ظرفیت‌های میان بخشی نهادها موثر است و توانایی برقراری رابطه اندیشه و همفکری برای تعامل با نهادها و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها است.

تشکیل قرارگاه در تمام نهادها برای اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت

وی ادامه داد: تنها وزارتخانه بهداشت و درمان پزشکی اقدام به ایجاد چنین قرارگاهی نکرده بلکه بیش از این صدا و سیما اقدام به تشکیل چنین قرارگاهی کردند و دیگر وزارتخانه‌های همچون وزارت علوم، صمت، فرهنگ ارشاد و.... وظایفی در راستای جوانی جمعیت و سلامت خانواده بر عهده دارند  و باید چنین قرار گاهی را تشکیل دهند.

اجرای کامل قانون حمایت از خانواده نیازمند همکاری دولت است 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: برخی از بندهای این قانون همچون پرداخت وام ازدواج، پوشش درمان ناباروری، مرخصی زایمان و.. در حال اجرایی شدن هستند اما اجرایی شدن باقی نیازمند همکاری دولت است.

بیشتر بخوانید:

حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت در پایان خاطرنشان کرد: تدوین آیین‌های اجرایی و دستورالعمل‌های اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت لازم و ضروری است در همه حالت مجلس به دنبال اجرایی شدن تمام مواد قانونی آن است، دولت باید اقدامات سریعتر را در این راستا داشته باشد،  کندی دولت در اجرایی شدن قانون تا حدود بسیاری برای ما را نگران کننده است. 

نظر شما