شناسهٔ خبر: 174454 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سرنوشت و آینده خود را به برجام گره نمی زنیم

سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مذاکرات وین، گفت: تعیین ضرب الاجل در مذاکرات برای فشار به ایران است، جمهوری اسلامی دنبال زیاده‌خواهی نیست و بر لغو تمامی تحریم‌ها تاکید دارد اما سرنوشت و آینده خود را به برجام گره نمی‌زنیم.

به گزارش «نماینده»، مهدی سعادتی بیشه سری با اشاره به اینکه موضوع برجام همیشه جنگ بین دو تفکر و جبهه حق و باطل بوده است، گفت: آمریکا از ابتدا شیطان بزرگ بوده و هست و هیچ گاه به دستیابی جمهوری اسلامی به حقوق خود و رفع محدودیت جوامع اسلامی راضی نمی‌شود. لذا هرگاه در کلیت برجام خواستیم به یک توافق کاملی برسیم، کارشنکی کردند.

تضامین لازم از آمریکا و غربی‌ها در دوره قبل گرفته نشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه در دوره قبل تضامین لازم از آمریکا و غربی‌ها گرفته نشد، دولت قبل بسیار سراسیمه و بدون برنامه مشخص و راستی آزمایی، برجام را امضا کرد. در نهایت دیدیم که آمریکا از برجام خارج شد.

وی معتقد است: سیاست کلی نظام بر آن است که ما باید برای بازگشت آمریکا به برجام شرط بگذاریم.آنها به شدت نیاز دارند که به توافق بازگردند زیرا مشکلات سیاسی پیدا کردند. آمریکایی‌ها در افغانستان، عراق، یمن، لبنان و سوریه شکست خورده اند و دیگر آبرویی ندارند. در حال حاضر هم امارات و عربستان دست به دامن جمهوری اسلامی شدند. 

آمریکا پیام‌های آشکار و پنهان برای بازگشت به توافق هسته‌ای داده است

سعادتی با بیان اینکه آمریکا پیام‌های آشکار و پنهان برای بازگشت به توافق هسته‌ای داده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ زمانی اینقدر قدرتمند نبوده است، از سویی هم افول آمریکا و صیهونیست‌ها تا این حد زیاد نبوده است. ایران در مدت اخیر پاسخ تمام عملیات  صهیونیست‌ها را داده است لذا آنها در حرکات تدافعی دچار مشکل شدند.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به انسجام و وحدت درون کشور، تیم مذاکره کننده ما با قدرت در مذاکرات ظاهر شده است. ما زیاده خواهی نکردیم، برای احیا برجام باید تمام تحریم‌ها لغو شود. مقام معظم رهبری نیز فرمودند تحریم‌ها باید برداشته شود به ویژه تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام به ایران تحمیل کردند.

وی همچنین تصریح کرد: آمریکا و غربی‌ها باید تضامین لازم را به ما دهند. موضوع مهم مربوط به اینکه مباحث فروش نفت و گشایش اعتباری نیز باید تسهیل شود. طرف‌های اروپایی برای ما قابل اطمینان نیستند. البته مشخص نیست مذاکرات کی به نتیجه می‌رسد اما به نظر می‌رسد که آنها بازی جدیدی را شروع کردند و ضرب العجل تعیین می‌کنند تا فشار وارد کنند.

جمهوری اسلامی سرنوشت کشور را به برجام گره نزده است/ ایجاد فضا برای مبادلات تجاری با روسیه تا ۵ میلیارد دلار

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما سرنوشت کشور را نباید به برجام گره نزدیم، روابط تجاری ما با روسیه نیز توسعه پیدا کرده و فضا برای انجام مبادلات تجاری تا ۵ میلیارد دلار باز شده است. در حقیقت ارتباط ما با کشورهای همسایه عالی و گسترده شده است. البته ما در برابر اجرای برجام متعهد هستیم اما آن را مساله اصلی خود نمی‌دانیم و به تولید داخل تکیه می‌کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مجلس شورای اسلامی در تمام این مدت مذاکرات را رصد کرده است، در همین راستا بارها از وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایرانی در کمیسیون امینت ملی دعوت کردیم تا در جریان کامل مسائل قرار بگیریم./

نظر شما