شناسهٔ خبر: 174347 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

راهنمای استعلام قیمت و خرید آنلاین بیمه موتورسیکلت سه، شش و نه ماهه (زمستان 1400)

راهنمای استعلام قیمت و خرید آنلاین بیمه موتورسیکلت سه، شش و نه ماهه (زمستان 1400)

بیمه و کلاه کاسکت از ضروریات موتورسواری هستند.

بیمه موتور هم مانند بیمه شخص ثالث خودرو اجباری است و همه موتورسواران باید آن را داشته باشند. البته چند سالی است که برای موتورسواران داشتن این بیمه‌نامه ضروری شده و قبل از آن نیاز نبود. به هر حال با توجه به افزایش نرخ دیه و همچنین اینکه موتورسیکلت هم یک وسیله نقلیه با میزان تصادف بالا است، داشتن و تمدید به آن موقع به شدت توصیه می‌شود. همچنین اینکه پلیس در هنگام بررسی مدارک، از راننده بیمه را هم درخواست می‌کند. در صورت نداشتن، موتور به پارکینگ منتقل می‌شود. اصولاً بیمه‌نامه یکساله است؛ اما برای شخصی که بخواهد تا چند ماه دیگر موتور خود را بفروشد، آیا نیاز است که بیمه‌نامه یک ساله را خریداری کند؟ برای دانستن شرایط خرید بیمه موتورسیکلت کوتاه مدت این مطلب را از دست ندهید!

بیمه موتور چیست؟

در ابتدا بهتر است که با خود بیمه موتور و پوشش‌های آن آشنا شوید و بعد به بررسی بحث اصلی و بررسی بیمه موتورسیکلت کوتاه مدت خواهیم پرداخت.

بیمه موتور بیمه‌نامه‌ای است که خسارت‌های جانی (فوت، ازکارافتادگی، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی) وارد شده به شخص ثالث و راکب اصلی و همچنین خسارت‌های مالی وارد شده به اموال، موتور و خودروی شخص ثالث را پوشش خواهد داد. این سه مورد، خسارات اصلی هستند.

بیمه موتورسیکلت خسارات جانی و مالی شخص ثالث را پرداخت می کند.

مواردی که تحت پوشش بیمه موتور نیستند، شامل موارد زیر است:

  • خسارت وارد شده به بار
  • خسارت وارد شده به بدنه موتورسیکلت
  • خسارت ناشی از انفجارهای هسته‌ای
  • خسارت مربوط به جرائم قضایی

بیمه موتورسیکلت بدون گواهینامه

طبق قوانین بیمه موتورسیکلت، اگر راکب موتورسیکلت مقصر در تصادف فاقد گواهی نامه باشد، بیمه گر خسارت زیاندیده را بدون قید و شرط پرداخت می کند ولی استرداد مبلغ خسارت به بیمه گر توسط راکب مقصر الزامی است و در شرایطی که تصادف یا حادثه منجر به خسارت جانی و پرداخت دیه گردد، پرداخت دیده از طرف بیمه‌گر غیرممکن است زیرا برحسب ماده 3 قانون بیمه موتورسیکلت، شرایط پرداخت دیه به راننده مقصر، داشتن گواهینامه متناسب با وسیله نقلیه است. با توجه به نکاتی که گفته شد، اگر موتورسیکلت دارید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرکاری نسبت به گرفتن گواهینامه و بیمه موتورسیکلت کوتاه مدت  اقدام  نمایید تا از همه ریسک‌های راندن این وسیله نقلیه پرهیجان جلوگیری نمایید.

تفاوت بیمه موتور یکساله با کوتاه مدت چندماهه

بیمه موتور یک ساله و کوتاه مدت چندماهه  در هر دو خسارت‌های اصلی پوشش داده می‌شوند؛ اما مدت زمان یکی از دیگری کمتر است. برای آن‌هایی که قصد دارند تا در آینده نزدیک موتور خود را بفروشند، می‌توانند از بیمه کوتاه چندماهه استفاده کنند. به این صورت بیمه فقط در آن مدت اعتبار دارد و خریدار جدید باید خود اقدام به خرید بیمه موتور کند.از مهم ترین تفاوت بیمه موتور چندماهه یا یکساله در قیمت آن است. قیمت بیمه موتور چندماهه به صورت روزشمار خواهد بود. برای همین باید گفت که هزینه پرداختی برای آن نسبت به حالت یکساله خیلی بیشتر خواهد شد. در حقیقت هزینه این نوع بیمه بر اساس شرایط مشخص می‌شود. پس راکب موتورسواری نباید به این فکر کند که در بیمه کوتاه مدت هزینه کمتری را می‌پردازد. هزینه بیمه موتور کوتاه مدت در سال 1400 به صورت زیر است:

  • بیمه موتورسیکلت سه ماهه شخص ثالث: ۳۰ درصد حق بیمه سالانه
  • بیمه ۶ ماهه شخص ثالث: ۶۰ درصد حق بیمه سالانه
  • بیمه ۹ ماهه شخص ثالث: ۹۰ درصد حق بیمه سالانه

البته مالک موتور می‌تواند از تخفیف عدم خسارت هم در پرداخت حق بیمه خود استفاده کند. در حقیقت در صورتی که موتور سوار در طول مدت بیمه‌نامه خود، خسارتی را از شرکت بیمه‌گر خود دریافت نکند، در هنگام تمدید برای او تخفیف‌هایی در نظر گرفته خواهد شد. به ازای هر سال، درصدی به تخفیف اضافه خواهد شد. میزان این تخفیف‌ها به صورت زیر است:

  • ۵  درصد تخفیف برای سال اول
  • ۱۰ درصد تخفیف برای سال دوم
  • ۱۵ درصد تخفیف برای سال سوم
  • ۲۰ درصد تخفیف برای سال چهارم

باید گفت که عوامل مؤثر بر قیمت بیمه موتور کوتاه مدت مشابه با همان یکساله است؛ فقط اینکه به صورت روزشمار است. مؤلفه‌های محاسبه شده در قیمت بیمه موتور شامل:

  • نوع موتورسیکلت (سه نوع برقی، سه چرخ و دو چرخ موجود هستند که هر کدام قیمت متفاوتی دارند.)
  • سال تولید (بیمه موتورهای جدید کمتر خواهد بود.)
  • تعداد سیلندر (موتورهایی با تعداد سیلندر بالا، قیمت بیشتری دارند.)
  •  نرخ پوشش مالی انتخابی : هر چه پوشش مالی بیشتری انتخاب گردد که گاهی این پوشش ها به سقف هزینه های مالی مربوطه نیز می رسد ، بالاتر رفتن نرخ حق بیمه شخص ثالث موتور را به همراه خواهد داشت.

    بیمه شخص ثالث موتور خسارت مالی را تا سقف 320 میلیون تومان پرداخت می کند.

  •  تخفیف عدم خسارت بیمه موتورسیکلت : تخفیف هایی که به موتورسوارانی تعلق می گیرد که از خسارت های بیمه نامه شخص ثالث خود در سال های قبل استفاده نکرده باشند.میزان سقف تخفیف عدم خسارت 70 درصد درنظر گرفته شده است.
  •  جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت : عامل دارای تاثیر غیرمستقیم بر نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت است که در صورت دیرکرد بیمه کردن موتورسیکلت بعد از سررسید بیمه شخص ثالث به آن تعلق می‌گیرد.
  • چه کسانی نیاز به بیمه کوتاه مدت موتور دارند؟

    میزان خریدوفروش موتور نسبت به خودرو بیشتر است. از این رو، آن‌هایی که قصد دارند تا موتورسیکلت خود را در آینده نزدیک به فروش برسانند، بهترین راه این است که بیمه‌های کوتاه مدت خریداری کنند. البته از نظر هزینه باید مبلغ بیشتری را بپردازند. برای همین راکب باید واقعاً زمانی اقدام به خرید بیمه کند که بخواهد موتور خود را در آینده نزدیک بفروشد.

    مدارک لازم برای خرید بیمه موتور کوتاه مدت

    مدارک و مراحل لازم برای خرید بیمه موتور کوتاه مدت با همان یک ساله هیچ فرقی نمی‌کند. در حقیقت همه چیز یکسان است. به هر حال مدارک لازم شامل موارد زیر است:

  • کارت ملی
  • کارت موتور
  • بیمه‌نامه سال قبل (نسخه اصلی)
  • با توجه به تنوع پوشش‌ها و ریسک خسارات تصادفات ، تمدید یا خرید بیمه موتورسیکلت ضروری به نظر می رسد. حال از کجا بیمه موتورسیکلت خود را آنلاین بخریم؟

    خرید بیمه موتور کوتاه مدت از بیمه دات کام

    بسیاری از موتورسواران که قصد فروش موتور خود را در چند ماه آینده را دارند، دیگر به تمدید آن توجهی ندارند. یکی از دلایلش هم وقتگیر بودن خرید حضوری و دسترسی نداشتن به مراکز و کارگزاری‌های بیمه است؛ اما آنها می‌توانند به راحتی و با استفاده از بیمه دات کام، بیمه‌نامه خود را به صورت اینترنتی تمدید کنند.

  • سند مالکیت موتور (برای موتورهای صفر بدون سند، ارائه قولنامه ضروری است.)

    خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت برای مراقبت از موتور شما

     بیمه دات کام، سامانه فروش انواع بیمه‌نامه است که دارندگان موتورسیکلت می‌توانند به راحتی و در هر جایی بیمه موتور خود را تمدید یا خرید کنند. اگر شما هم راکب موتور هستید، برای تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث برای وسیله نقلیه خود فقط کافی است تا وارد سایت بیمه دات کام ( bimeh.com  ) شوید و بعد از پرداخت حق بیمه به صورت آنلاین، بیمه‌نامه خود را دریافت کنید.

نظر شما