شناسهٔ خبر: 174312 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

پرونده ویژه راه مدرس-3 و پایانی/مفتح نماینده 7 دوره مجلس در گفت وگو با نماینده:

ویژگی های مجلس یازدهم از نگاه باتجربه ترین نماینده مجلس/تلاش همه نمایندگان انجام وظایف مبتنی بر آرمان های انقلاب و توجه به دیدگاه های رهبر انقلاب است/حضور جوانان از جلوه های برجسته این دوره مجلس

مفتح نماینده 7 دوره مجلس گفت: در مجلس یازدهم شاهد حضور جوانان به میزان و تعداد بیشتری نسبت به مجالس گذشته هستیم، سنی که شادابی، نشاط و توان بیشتر برای کار باید داشت‌ و این یکی از جلوه های برجسته این مجلس است.

به گزارش خبرنگار «نماینده» بر اساس مصوبه‌ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۲ش. دهم آذرماه، سالروز شهادت آیت‏ الله سیدحسن مدرس، به ‏عنوان «روز مجلس» نام‏گذاری شده است؛ انگیزه‏ اصلی از این نام‏گذاری، حضور و مبارزات خستگی‏ ناپذیر شهید مدرس در مجلس شورای ملی علیه استبداد و استعماربوده است.

شهید سیدحسن مدرس (۱۲۴۹-۱۳۱۶ش)، از مجتهدان، سیاستمداران و مبارزین سیاسی و از علمای اصفهان بود که در اصفهان و نجف تحصیل کرد و به درجه اجتهاد رسید؛ او از مدرسان حوزه اصفهان و تهران بوده و به خاطر تسلط بر تدریس به مدرس مشهور شد. 

شهید مدرس مناصب متعددی از جمله انتخاب وی از سوی علمای نجف به عنوان یکی از پنج نفر علمای طراز اول برای نظارت بر قوانین مصوبه مجلس شورای ملی بود. او اقدامات سیاسی بسیاری داشته که حمایت از مشروطه‌خواهان، عضویت در انجمن ولایتی، نمایندگی در دوره دوم تا ششم مجلس شورای ملی، مبارزه با استبداد رضاخانی و … از جمله فعالیت های شهید مدرس بود.او بارها در طول زندگی خود مورد سوءقصد واقع شد و به زندان رفت؛ در سال 1307 به قلعه خواف و از آنجا به کاشمر تبعید شد و سرانجام در سال 1316 به شهادت رسید.

بر همین اساس به مناسبت روز مجلس، به گفت و گوهایی با برخی از نمایندگان که بیش از 3 دوره دوره در مجلس حضور داشته اند، پرداخته ایم که در این گفت وگوها به برخی از ویژگی ها و تفاوت های مجلس یازدهم با سایر مجالس گذشته نیز اشاره شده است.

محمدمهدی مفتح نماینده ۷ دوره مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار "نماینده" ضمن گرامیداشت روز مجلس اظهارداشت: روز مجلس روزی است که نشانگر اهمیت کار مجلس و جایگاه مجلس در مدیریت کشور است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: نظام ما نظام مبتنی بر رای و آرا مردم است و در این نظام مجلس جایگاه بالایی دارد که باید به آن توجه شود؛ نمایندگان هم باید در انجام وظایف قانونی و مبانی که در نظام جمهوری اسلامی باید به آن توجه کرد، توجه داشته باشند و بتوانند به نظام و مردم خدمت کنند.

*تفاوت مجلس یازدهم با مجالس قبل از دیدگاه باتجربه ترین نماینده مجلس

وی در خصوص تفاوت‌مجلس یازدهم با مجلس دهم و مجالس گذشته نیز گفت: در مجلس یازدهم شاهد حضور جوانان به میزان و تعداد بیشتری هستیم؛ همواره در تمام مجالس سنین نمایندگان در رده های مختلف، از سنین جوانی تا سن های بالاتر در مجلس حضور داشتند ولی آنچه که در این مجلس دیده می شود غلبه تعداد قابل توجهی از نمایندگان در سن جوانی است،  سنی که شادابی، نشاط و توان بیشتر برای کار باید داشت‌ و این یکی از جلوه های برجسته این مجلس است.
مفتح همچنین به یکی دیگر از ویژگی های مجلس سازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: از نظر گرایش ها و مسائل به اصطلاح اعتقادی و سیاسی نیز یک تفاوت قابل توجه و مشهودی وجود دارد که در این مجلس تعداد افرادی که در تقسیم بندی سیاسی، بیشتر به جناح اصولگرا و افراد فعال در خط ولایت تعداد به نسبت بیشتری از مجلس قبلی شاهد هستیم.
این نماینده مجلس در خصوص انقلابی بودن مجلس یازدهم نیز گفت: در حقیقت تلاش همه نمایندگان این است که در انجام وظیفه شان کاملاً مبتنی بر آرمان های انقلاب اسلامی کار کنند و کاملا به اوامر مقام معظم رهبری و دیدگاه های ایشان توجه دارند که بتوانند نظر ایشان را در این راستا و با توجه به این اصول انجام دهند و امیدواریم که در این راه موفق شویم.

انتهای پیام/

نظر شما