شناسهٔ خبر: 174301 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

پاسخی به گزارش آماری ناقص و خلاف واقع درباره برخی نمایندگان مجلس/از تذکرات «اکبری تالارپشتی» و سوال «پیرهادی» تا مشارکت بالای 50 درصد «موسوی» در رأی گیری ها

صحن مجلس روز گذشته یکی از صفحات معلوم الحال در فضای مجازی، یک گزارش آماری ناقص و خلاف واقع را درباره چند تن از نمایندگان مجلس منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار «نماینده» روز گذشته یکی از صفحات معلوم الحال در فضای مجازی، یک گزارش آماری ناقص و خلاف واقع را با استناد به یکی از سایت های منتسب به مجلس شورای اسلامی درباره چند تن از نمایندگان مجلس منتشر کرد؛ این در حالی است که در  سایت منتسب به مجلس آمده است: «با توجه به گستردگی فعالیت های مجلس تفاوت تعداد و آمار موارد تقنینی و نظارتی در ماه های مختلف یا به تفکیک هر کدام از نمایندگان به معنای تفاوت فعالیت های نمایندگان نبوده و مقایسه عملکرد نمایندگان هدف این سامانه نمی باشد؛ همچنین در این سامانه بخشی از فعالیت های نمایندگان ارائه شده و سایر فعالیت های موثر نمایندگان مانند بازدید از حوزه انتخابیه، برگزاری جلسات در شوراها، مجامع و هیئت ها، نظارت میدانی و ... در نسخه های بعد ارائه می شود.» و «عدم حضور نماینده در صحن علنی به معنی حضور در جلسات خارج از صحن یا ماموریت و ... می باشد؛ میزان مشارکت نماینده در رای گیری مربوط به رای گیری هایی است که نماینده در صحن علنی حضور داشته و روزهای عدم حضور نماینده به دلایلی همچون ماموریت در تعداد مشارکت ها محاسبه نمی شود».

با توجه به توضیحات ارائه شده در سایت مجلس مشخص می شود که ارائه آمار منتشر شده در فضای مجازی غیردقیق و خلاف واقع است که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می شود.

یکی از نمایندگانی که گفته شده در طول 17 ماه گذشته حتی یک تذکر از او به ثبت نرسیده عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس است در حالی که وی در 29 اسفندماه 1399 به بیان تذکری نسبت به دو وزیر دولت قبل می پردازد؛ که متن آن بدین شرح است:

عزت اله اکبری تالارپشتی نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نشست علنی 26 اسفند 99 مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی دلیل گرانی مرغ را اینگونه بیان کرد: 4 ماه قبل وزرای صنعت و جهاد برای تقسیم کار در حوزه توزیع مرغ، گوشت و تخم مرغ جلسه‌ای تشکیل داده و صورتجلسه‌ای تنظیم کردند که بر این اساس تقسیم کاری صورت گرفت. رئیس جمهور تصمیم این دو وزیر را بدون هیچ پیشنهاد جایگزین وتو کرد که نشان می‌دهد معیشت مردم برای رئیس جمهور اهمیت ندارد و رئیس دولت که نتواند شب عید مردم را، تخم مرغ و گوشت و مرغ را مدیریت کند حالا بعد از 8سال می‌گوید چون وزارت بازرگانی نداشتم اینطور شد؛ آقای رئیس جمهور شما وزارت بازرگانی می خواستید این 8 سال کجا بودید. 

اکبری تالارپشتی همچنین در تذکر دیگری بیان می کند که رئیس جمهور در خصوص صلاحیت وزرا با کمیسیون ها مشورتی نداشت؛ عزت الله اکبری تالارپشتی نماینده مردم تهران درمجلس در تذکر شفاهی جلسه علنی یکم شهریور ماه 1400 مجلس در تذکر شفاهی با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس در خصوص حفظ شأن و منزلت مجلس گفت: در ستون موافقان وزرا نقصی وجود دارد، نمایندگان ثبت نام می کنند تا پس از قرعه کشی به دفاع وزرا بپردازند، ولی برای مثال ۲۰۰ نفر برای موافقت ثبت نام می کنند که این امر از پیش نتیجه را  مشخص کند، تمهیدی در خصوص تعداد ثبت نام کننده ها اندیشیده شود یا اینکه اصلا تعداد افراد در دید نباشد.

وی افزود: رییس جمهور در خصوص صلاحیت وزرا با روسای کمیسیون ها و کمیسیون ها مشورتی نداشتند، وقتی وزرا معرفی می شوند مجلس باید ۴ سال به عنوان ناظر بر اعمال آنها نظارت کند، ما باید مقداری جدی تر با مسائل برخورد کنیم، پیشنهاد می کنم پیش از رای گیری روز چهارشنبه، یک ساعتی جلسه غیر علنی داشته باشیم تا مشخص شود چه مراحلی در این مدت طی شده است و مشخص شود که آیا رییس جمهور با شما و یا با هیات رییسه مشورت داشته اند؟ آیا نظر مجلس را اخذ کرده اند؟ ما خیلی توجیه نیستیم، شما صبح امروز در جلسه با  روسای کمیسیون ها و هیات رییسه توضیحانی ارائه دادید که برای ما قانع کننده بود ولی شاید این موضوع همچنان برای جمع مجلس جای سوال باشد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با استناد به ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس گفت: بر این اساس رییس جمهور وقت دارد ۲ ساعت و ۳۰ سخن بگوید و سپس نمایندگان هم به همین میزان زمان دارند به صورت مخالف و موافق صحبت کنند، اما در بررسی بودجه پس از صحبت مخالفان و موافقان شاهد رای گیری هستیم، ولی در این قسمت اینگونه نیست و  نقصی وجود دارد.

*آمار خلاف واقع از میزان مشارکت نمایندگان در رأی گیری ها

اما آمار خلاف واقع دیگر منتشر شده در فضای مجازی، میزان درصدهای غیرواقعی از مشارکت نمایندگان در رای گیری ها بدون لحاظ کردن ماموریت های نمایندگان و حضور آنها در صحن مجلس است؛ همانگونه که در سایت مجلس نیز ذکر شده است «عدم حضور نماینده در صحن علنی به معنی حضور در جلسات خارج از صحن یا ماموریت و ... می باشد؛ میزان مشارکت نماینده در رای گیری مربوط به رای گیری هایی است که نماینده در صحن علنی حضور داشته و روزهای عدم حضور نماینده به دلایلی همچون ماموریت در تعداد مشارکت ها محاسبه نمی شود.» 

بر همین اساس سید نظام الدین موسوی که سخنگوی هیات رئیسه مجلس است، یکی از وظایف تعریف شده اش در این سمت پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در نشست های خبری به ویژه پس از برگزاری نشست های غیرعلنی است در حالی که پس از جلسه غیرعلنی و همزمان با حضور سخنگو در جمع خبرنگاران برای تشریح جزئیات جلسه، نشست علنی در حال برگزاری است. از این رو با احتساب حضور وی در صحن علنی که در سایت مجلس نیز آمده است میزان مشارکت موسوی در رای گیری ها به بالای 50درصد می رسد.

همچنین حضور او و دیگر نماینده مجلس یعنی احمد نادری که از وی نیز به عنوان نماینده ای که مشارکت کمی در رای گیری ها داشته نام برده شده در سفر به استان خوزستان و پیگیری مطالبه مردمی در خصوص مشخص شدن موضوع هفت تپه که از ماموریت های مهم این نمایندگان به شمار می رود و میزان حضور آنها و همچنین چند ماموریت استانی دیگر، هیچ اشاره ای  نشده است.

محسن پیرهادی نماینده دیگری است که گفته شده تاکنون هیچ سوالی از وزرا نداشته است اما پیرهادی به همراه جمعی دیگر از نمایندگان از سلطانی فر وزیر پیشین ورزش و جوانان درباه علت عدم شفاف سازی مبالغ پرداختی به سمن ها تحت عناوینی همچون حمایت، تفاهم نامه، قرارداد و طرح چیست؟ سوال پرسیده بود. که در ادامه به این سوال و اسامی نمایندگان اشاره شده است.

پیرو تذکر بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس به جنابعالی و با عنایت به درخواست جمعی از دبیران سازمان های مردم نهاد جوانان، مکاتباتی با جنابعالی در خصوص شفاف نمودن پرداختها انجام شد که متاسفانه در این خصوص اقدامی صورت نگرفت.
امروز یکی از مطالبات جوانان، در راستای توزیع عادلانه حمایت ها از تمام سمن ها در اقصی نقاط کشور،  شفافیت پرداختها در قالب حمایت، تفاهم نامه، قرارداد و طرحها به سمن هاست؛  به گونه ای که دقیقا مشخص باشد هر سمن، به چه میزان مورد حمایت مالی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون قرار گرفته است.
با عنایت به اینکه همواره دولت و جناب آقای رییس جمهور بر شفافیت تاکید دارند، علت عدم شفاف سازی مبالغ پرداختی به سمن های جوان کشور تحت عناوینی همچون حمایت، تفاهم نامه، قرارداد،طرح و... چیست؟ چرا پس از مکاتبات و تذکرات متعدد مجلس، همچنان اقدامی صورت نگرفته است؟
اسامی سوال کنندگان: عباس مقتدایی، رضا آریان پور، موسی احمدی، احسان ارکانی،روح اله ایزدخواه، علی اکبر بسطامی، حسین امامی راد، نصراله پژمان فر، محسن پیرهادی، عباس جهانگیرزاده، حسین حاتمی، حسینعلی حاجی دلیگانی، اسماعیل حسین زهی، حسین حق وردی، علی خضریان، علی اکبر علیزاده برمی، ابوالفضل عموئی، علی اصغر عنابستانی، رسول فرخی میکال، محمد حسین فرهنگی، رحمت اله فیروزی پوربادی، جعفر قادری، زهره سادات لاجوردی، بهروز محبی نجم آبادی، فاطمه محمدبیگی، کیوان مرادیان کوچکسرائی، غلامرضا منتظری، حسین میرزائی، علیرضا عباسی، حسن رزمیان مقدم، ابراهیم رضائی، یعقوب رضازاده، قاسم ساعدی، محمد سرگزی، مهدی طغیانی، مجید نصیرائی، محمدتقی نقدعلی، جواد نیک بین، حسن همتی، سید علی یزدی خواه و جواد کریمی قدوسی.

انتهای پیام/

نظر شما