شناسهٔ خبر: 174297 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

پرونده ویژه "راه مدرس"-1/ جعفر قادری نماینده هشتم، نهم و یازدهم مجلس در گفت وگوی مشروح با نماینده:

"مردمی بودن" در مجلس یازدهم کاملاً مشهود است/مصوبه هسته ای مجلس، نشان از انقلابی بودن این مجلس دارد/نمایندگان در عین حمایت از دولت فعلی، چشم بسته عمل نمی کنند/ بازدید و سفرهای میدانی لازمه کار نمایندگی

جعفر قادری431 نماینده دوره هشتم، نهم و یازدهم مجلس به حضور نمایندگان در بین مردم و رسیدگی به مشکلات آنها اشاره کرد و گفت: در این مجلس مردمی بودن کاملا مشهود است؛ این مجلس حضور و ارتباط خوبی با مردم داشته و تعاملات خوبی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار «نماینده» بر اساس مصوبه‌ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۲ش. دهم آذرماه، سالروز شهادت آیت‏ الله سیدحسن مدرس، به ‏عنوان «روز مجلس» نام‏گذاری شده است؛ انگیزه‏ اصلی از این نام‏گذاری، حضور و مبارزات خستگی‏ ناپذیر شهید مدرس در مجلس شورای ملی علیه استبداد و استعماربوده است.
شهید سیدحسن مدرس (۱۲۴۹-۱۳۱۶ش)، از مجتهدان، سیاستمداران و مبارزین سیاسی و از علمای اصفهان بود که در اصفهان و نجف تحصیل کرد و به درجه اجتهاد رسید؛ او از مدرسان حوزه اصفهان و تهران بوده و به خاطر تسلط بر تدریس به مدرس مشهور شد. 
شهید مدرس مناصب متعددی از جمله انتخاب وی از سوی علمای نجف به عنوان یکی از پنج نفر علمای طراز اول برای نظارت بر قوانین مصوبه مجلس شورای ملی بود. او اقدامات سیاسی بسیاری داشته که حمایت از مشروطه‌خواهان، عضویت در انجمن ولایتی، نمایندگی در دوره دوم تا ششم مجلس شورای ملی، مبارزه با استبداد رضاخانی و … از جمله فعالیت های شهید مدرس بود.او بارها در طول زندگی خود مورد سوءقصد واقع شد و به زندان رفت؛ در سال 1307 به قلعه خواف و از آنجا به کاشمر تبعید شد و سرانجام در سال 1316 به شهادت رسید.

بر همین اساس به مناسبت روز مجلس، به گفت و گوهایی با برخی از نمایندگان که بیش از 2 یا 3 دوره در مجلس حضور داشته اند، پرداخته ایم که در این گفت وگوها به برخی از ویژگی ها و تفاوت های مجلس یازدهم با سایر مجالس گذشته نیز اشاره شده است.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در دوره های هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار نماینده، با اشاره به برخی از اقدامات و ویژگی های مجلس یازدهم اظهارداشت: مجلس یازدهم تا کنون حاشیه آنچنانی نداشته، حال در عین حال ممکن است اقداماتی توسط برخی از نمایندگان به صورت انفرادی انجام شده باشد ولی کلیت مجلس حاشیه ای نداشته است.

*مجلس می توانست روحانی و بیشتر وزرای دولت قبل را استیضاح کند ولی به دنبال تنش در جامعه نبود
وی با بیان اینکه مجلس یازدهم در عین حالی که استقلال خود را از دولت حفظ کرده اما سعی اش بر این بوده که به دولت کمک کند، گفت: مجلس در برخورد با دولت گذشته نیز رعایت انصاف را داشت؛  اگر وارد بحث استیضاح می شد هم به احتمال زیاد هم استیضاح روحانی رای میاورد و هم استیضاح بیشتر وزرای دولت قبل ولی مجلس بنا را بر این گذاشت که بتواند به دولت کمک کرده و جامعه را با چالش و تنش مواجه نکند و بیش از یک سال را با دولت کار کرد و بیشترین تعامل و همکاری را داشت. 
این نماینده مجلس اضافه کرد: الان و در برخورد با دولت فعلی هم در عین حال که اکثریت نمایندگان از اقای رئیسی درخواست کردند وارد انتخابات شود و وی را حمایت کردند ولی دیدید که در برخورد با کابینه برای دو بار وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد از مجلس کسب نکرد و این نشان میدهد که مجلس چشم بسته عمل نکرده است و به وزرایی که انتظارات مجلس را برآورده نکردند رای اعتماد نداد. 

*"مردمی بودن" در مجلس یازدهم کاملاً مشهود است
وی در ادامه این‌گفت وگو به حضور نمایندگان در بین مردم و رسیدگی به مشکلات آنها اشاره و تصریح کرد: در این مجلس مردمی بودن کاملا مشهود است؛ این مجلس حضور و ارتباط خوبی با مردم داشته و تعاملات خوبی صورت گرفته است.
قادری در ادامه به انقلابی بودن مجلس یازدهم اشاره و یادآور شد: مصوبه ای که مجلس در ارتباط با الزام دولت به رعایت مسائل هسته ای داشت نشان داد که این مجلس، مجلس منفعلی نیست و در مسائل و موضوعات هسته ای فعال است و راه را برای دولت باز میکند. 
قادری همچنین به مصوبات خوبی که در خصوص جوانی جمعیت و جهش تولید مسکن در مجلس صورت گرفته اشاره کرد.
وی افزود: در عین حال که انتطار میرود سرعت کار مجلس بیشتر شود ولی تا به حال هم عملکردهای قابل دفاعی در وقت گذاری و توجه به اولویت های جامعه صورت گرفته و عملکرد قابل قبولی داشته است.

*سفرهای میدانی لازمه کار نمایندگی است
وی در ادامه به بازدیدها و سفرهای میدانی نمایندگان اشاره و خاطرنشان کرد: من فکر کنم که سفرهای میدانی لازمه کار نمایندگی است. ممکن است گفته شود که ارتباطی با کار نمایندگی ندارد، اما نه. اینطور نیست، اگر نماینده می خواهد در قانون گذاری موفق شود باید خودش از نزدیک با مسائل و موضوعات درگیر شود و مشکلات مردم را لمس کند، این امر کمک خواهد کرد مجلس به وظایف نظارتی و قانون گذاری خود به خوبی عمل کند.
وی گفت: نماینده ای که افکار، دیدگاه ها و نظراتش منتزع از خواسته ها و مطالبات مردم باشد نمی تواند قانون گذار و ناظر خوبی باشد؛ لازمه کار درست قانون گذاری و نظارت، داشتن سفرای میدانی و حضور در بین مردم و پی بردن به مسائل و مشکلات مردم است که تا به حال کمیسیون های مجلس به رغم شرایط کرونایی که در کشور وجود داشته تعامل و ارتباط خوبی با مردم داشتند و بازدید های مردمی خوبی صورت گرفته که از نزدیک مسایل دنبال شود.

انتهای پیام/

نظر شما