شناسهٔ خبر: 174284 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

گزارشی از جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/ مجلس به فیاضی رأی اعتماد نداد

رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.

به گزارش "نماینده" نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه ۲۵ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی با دستور جلسه بررسی برنامه‌ها و صلاحیت «مسعود فیاضی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با حضور حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی و به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد که در پایان این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۴۰ رأی مخالف به «مسعود فیاضی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رأی اعتماد ندادند.

فیاضی در صحن مجلس: موظف به اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش هستم

مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رأی اعتماد مجلس گفت: بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس بوده‌ام و شأن نمایندگی را می‌شناسم و آن را نادیده نمی‌گیرم در مورد من و تصمیم شما خاضع هستم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: معتقدم آموزش و پرورش در هر کشوری آئینه تمام معنای هر کشوری است بنابراین باید به این دستگاه به شکل هزینه‌ای نگاه نشود و این دستگاه هر اتفاقی داشته باشد سرمایه گذاری است.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش محوری‌ترین کانون هر کشور است و باید ببینیم که آموزش و پرورش در مسیر تحول کشور باید نقش ویژه‌ای را ایفا کند این دستگاه دستگاهی است که نیروی انسانی را برای دیگر دستگاه‌ها تربیت می‌کند.

فیاضی بیان کرد: در دفاع مقدس ۳۶ هزار دانش‌آموز و ۵ هزار معلم شهید داریم؛ امثال علی لندی‌ها و شهید حججی پرورده همین دستگاه هستند، نکته مهم این است که قلب این نظام معلم است، معلم یعنی تفکر، اندیشه، خلاقیت و ابتکار وقتی این معلم درگیر معیشت است این همه پتانسیل به فعلیت نمی‌رسد.

وی عنوان کرد: در خصوص رتبه بندی نباید بگویم مشکل داریم متأسفانه بودجه آموزش و پرورش ۸/۸ شده است و ۶/۴ کسری بودجه داشته‌ایم، عدد بالا رفته است اما درصد پایین است و اگر چنین نبود رتبه بندی به مشکل نخورده بود این مسئله در سال ۹۳ مطرح شده است و اگر در برنامه بوده است باید در بودجه به آن توجه می‌شد؛ معلمان نباید دغدغه معیشت داشته باشند اگر قرار است معلم بر روی منش دانش‌آموز کار کند نباید دغدغه معیشت داشته باشد و باید یک بار برای همیشه این مسئله را حل کنیم.

نظرات نمایندگان موافق و مخالف را در زیر می‌خوانید:

سلیمی نماینده موافق: فیاضی سابقه فعالیت در چهار معاونت آموزش و پرورش را دارد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در موافقت با وزیر پیشنهادی اظهار کرد: درباره مدرک وزیر پیشنهادی برخی دوستان مطالبی گفتند؛ برادران! فیاضی استادیار است و شما می‌دانید کسی که استادیار است چه مدرکی باید داشته باشد. علاوه بر این، موضوع مدرک از زبان کسانی شنیده می‌شود که سابقه آنها چیز دیگری می‌گوید.

سلیمی ادامه داد: در وزارت‌خانه‌های مختلف وزیرانی داشتیم که دیپلم داشتند؛ چطور آن زمان کسی اعتراضی نداشت و زبان کسی باز نبود و امروز زبان این دوستان باز شده است؟ چطور در مقابل کسی که یک بار شهردار بود، یک بار وزیر، یک بار رئیس سازمان برنامه اعتراضی نداشتند؟ آیا آنها کلید همه کاره بودند که آقایان ساکت بودند؟

وی تصریح کرد: نکته بعدی این است که چهار وزیر سابق به عنوان کارشناس وزیر پیشنهادی را تایید کرده‌اند، چرا نباید به این موارد بها بدهیم؟ برخی به جزوه ایراد گرفتند؛ برنامه و رزومه باید جایی نوشته شود، روی جزوه ننویسند روی آب بنویسند؟

الهیان نماینده موافق: انتخاب افراد تکراری برای آموزش و پرورش، استمرار وضع موجود است

زهره الهیان نماینده مردم تهران در موافقت با «مسعود فیاضی» گفت: خدای خود را شاهد می‌گیرم تا همین امروز صبح تصمیمی برای نطق و موافقت با وزیر محترم پیشنهادی برای آموزش و پرورش نداشتم؛ علتش نیز این بود که احساس کردم همانطور که رئیس جمهور محترم فرمودند، ما باید حجتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: لذا بعد از دقت در برنامه‌ی ایشان و صحبت با صاحب نظران به این جمع‌بندی رسیدم که در موافقت با او سخن بگویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در پاسخ به همکارم، جناب آقای دلخوش عرض می‌کنم که دولت آقای رئیسی بیشترین تعداد اعضای هیئت علمی را در کابینه خود نسبت به دولت‌های قبلی دارند.

وی تصریح کرد: باید در آموزش و پرورش، علاوه بر نگاه استراتژیک، نگاه آینده پژوهانه نیز داشته باشیم زیرا این وزارتخانه نیروی انسانی و مدیران آینده کشور را تعیین می‌کند.

الهیان با بیان اینکه آموزش و پرورش آینده ایران اسلامی را تضمین می‌کند، گفت: وزیر باید دارای ویژگی‌هایی مانند کارآمد، کارشناسی، کلان‌نگری، پاکدستی و ضد فساد بودن و انقلابی باشد.

دلخوش نماینده مخالف: رئیس‌جمهور با مجلس برای معرفی «فیاضی» مشورت نکرد

سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مخالفت با وزیر پیشنهادی اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور! مجلس شما را از خودش می‌داند و در این شرایط دوست نداریم که دشمنان از دولت خرده بگیرند.

وی گفت: شما نه با مجلس مشورت کرده‌اید و نه با همکاران خودتان در دولت. جاده یک طرفه به مقصد نمی‌رسد.

دلخوش با اشاره به دفاعیه رئیس‌جمهور از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما در دفاعیات خود گفتید آقای فیاضی با کتاب و مدرسه آشناست. آقای رئیس‌جمهور! کشور ما ۲ میلیون معلم و فرهنگی دارد که در طول انقلاب از میان آنها رئیس‌جمهور، وزرا و استانداران مختلفی انتخاب شده است.

نماینده مردم صومعه سرا تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور! آموزش و پرورش افراد متخصص، علمی و فرهنگی کم ندارد چرا خودتان را اذیت می‌کنید و موجب می‌شوید که فرهنگیان از شما برنجند.

وی خطاب به فیاضی گفت: شما چگونه می‌خواهید رتبه‌بندی معلمان را اجرا کنید در حالی که آقای میرکاظمی گفت یک پنجم بودجه مورد نیاز را تامین می‌کند. پس شما چگونه می‌گویید این طرح را اجرا می‌کنید؟

وحیدی نماینده مخالف: «فیاضی» از جنس آموزش و پرورش نیست

محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: اظهارات من مخالفت با رئیسی‌جمهور و دولت نیست. ما با افتخار پشت سر رئیس‌جمهور انقلابی و ولایی ایستاده‌ایم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آموزش و پرورش مهمترین، زیربنایی‌ترین و تأثیرگذارترین دستگاه نظام است. وزیر آموزش و پرورش نیز مهمترین وزیری است که می‌تواند تحولی زیربنایی در کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش باید با مجلس به عنوان مهمترین عنصر قانونگذاری همراه باشد، گفت: برخی در لابی و پارک‌ها با وعده مدیریتی، وزیر انتخاب می‌کنند.

وحیدی تصریح کرد: گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مبنی بر مخالفت با وزیر پیشنهادی با نگاه دقیق و مبتنی بر استعلامات تدوین شد.

گودرزی نماینده موافق: فیاضی برای رفع مشکلات آموزش و پرورش راه‌حل دارد

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی اظهار کرد: آقای مسعود فیاضی کسی است که ذهن فعال و تسلط کافی به مشکلات آموزش و پرورش دارد و راه حل ارائه داده است.

گودرزی با بیان اینکه مشکل آموزش و پرورش سیاست پژوهشی است، گفت: ذهن برنامه‌ریز، نخبه بودن و کسب رتبه اول کنکور در سال ۷۳ دلیل مدعای من در خصوص توانایی‌های فیاضی است.

باقری نماینده مخالف: «فیاضی» هیچ تحولی در وزارت آموزش و پرورش ایجاد نخواهد کرد

محمد باقری نماینده مردم بناب در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: آقای فیاضی حتی یک روز مدیر یک مدرسه نبودند. آقای رئیسی فرمودند که فیاضی مدیر کل بوده است اما من پرسیدم و گفتند او حتی مدیر کل هم نبوده است.

باقری گفت: آموزش و پرورش و معلمان با این انتخاب، دلسرد می‌شوند و توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش خواهد شد.

وی با بیان اینکه توسعه کشور با آموزش و پرورش است، گفت: با انتخاب فیاضی برای وزارت آموزش و پرورش، تحولی که آقای رئیسی گفتند شکل نخواهد گرفت. فیاضی اصلاً مدیر نبوده است تا ما ببینیم آیا یک مدیر تحولگرا است یا خیر.

مخالفت کمیسیون آموزش مجلس با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گزارش که در صحن علنی امروز مجلس پیرامون بررسی صلاحیت «مسعود فیاضی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم قرائت شد، اعلام کرد: با این گزینه مخالف است.

رئیس جمهور: حجت نداشته باشم، کسی را معرفی نمی‌کنم / به حل مسائل کشور امیدوارترم

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز (سه‌شنبه) در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس شورای اسلامی، گفت: ۸۳ روز قبل توفیق داشتم از همین تریبون به محضر نمایندگان ملت برای رأی اعتماد کابینه مسائلی را بیان کنم. با امیدواری به اینکه مسائل کشور با تلاش دولت و با همکاری مجلس و همه بخش‌های کشور حل شود.

وی افزود: امروز با گذشت ۸۳ روز از تشکیل دولت برای حل مسائل کشور و باز شدن گره‌ها از همیشه امیدوارترم و دلیل این امیدواری، آن است که تفضل، کرم و لطف الهی و امدادهای حضرت حق را می‌بینیم و دعای خیر خانواده‌های معزز شهیدان پشتوانه ما است.

رئیس‌جمهور گفت: در فرآیند انتخاب وزیر، محور شایستگی است و رفاقت، قرابت، فشار آوردن‌های رسانه‌ای موجب نمی‌شود که کسی معرفی شود.

وی با اشاره به بررسی‌ها برای پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش افزود: با بررسی‌هایی که در کارگروه‌ها انجام شد دکتر فیاضی از کسانی بود که در مصاحبه‌های مختلف کار گروه‌ها از جایگاه ممتازی برخوردار شد. خود من هم با ایشان مصاحبه کردم.

رئیسی تاکید کرد: دوستان مورد اعتمادی در این حوزه با آقای فیاضی مصاحبه کردند و ایشان را فرد صالحی برای این مسئولیت دانستند.

وی با بیان اینکه توصیه افراد به هیچ عنوان تأثیر گذار نیست، گفت: آنچه مهم است برای خودم حجت الهی است. تا خودم حجت نداشته باشم اگر همه هم جمع بشوند من اقدامی نمی‌کنم. باید شایستگی‌ها احراز شده باشد.

نظر شما