شناسهٔ خبر: 174256 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عسکری مطرح کرد:

ضرورت توجه به دیپلماسی محیط زیست

محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: پیش بینی می‌شود برای رفع نیاز آب جمعیت کشور به عددی نزدیک به ۳۰ میلیارد متر مکعب آب اضافی در هرسال نیاز پیدا می‌کنیم.

به گزارش «نماینده» محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص نشست مشترک کمیسیون با مسئولین سازمان محیط زیست، گفت: حفظ و نگهداری محیط زیست کشور از جمله مسائلی است که بارها در بیانات مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته و ایشان در بیانات خود تخریب محیط زیست و تهاجم به جنگل‌ها را خلاف مصلحت برشمردند و بر مسئولیت انسان در قبال حفظ و حراست از محیط زیست تاکید ویژه‌ای دارند و نسبت به حل مشکل محیط زیست به ویژه مسئله ریزگردها تاکید داشته‌اند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در حال حاضر چالش‌های عمده‌ای از جمله تغییر اقلیم، کمبود منابع آب شیرین، بیابان زدایی، فقر، تغییر مصنوعی آب و هوا، امنیت غذایی، انقراض انواع گونه‍‌های گیاهی و جانوری ، ریزگردها، فرسایش آبی و خاکی و آلودگی های زیست محیطی از جمله چالش‌های حوزه محیط زیست در سطح جهان محسوب می‌شوند.

وی افزود: پدیده‌هایی مانند تغییر اقلیم، وقوع سیل و خشکسالی، گرد و غبار، تشدید فرسایش و تخریب خاک، گسترش آلاینده‌ها در چرخه منابع آب و در نتیجه ورود آنها به چرخه غذایی و سیستم تنفسی از جمله تهدیدات به شمار می‌روند که متاسفانه در کشور ما نیز این مسائل وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه اولین و مهم‌ترین تهدید کشور مسئله کمبود آب است و ایران به عنوان کشوری خشک و نیمه خشک طبقه بندی می‌شود، عنوان کرد: بیشتر الگوهای تغییرات آب و هوایی در دنیا پیش بینی می‌کنند که در آینده نواحی خشک، خشک تر خواهد شد. این تغییرات شامل ایران نیز می‌شود و هوای خشک تری به ایران خواهد آورد و همچنین با ورود هوای داغ تر به کشور میزان تعریق و تبخیر نیز افزایش پیدا می‌کند.

عسکری با اشاره به اینکه علی رغم اینکه با تقاضای روز افزون برای آب مواجه هستیم تمامی موارد مطرح شده باعث می‌شود تا وضعیت ذخیره و عرضه آب کاهش پیدا کند، ادامه داد: باتوجه به رشد جمعیت باید به دنبال راه کارهایی برای تامین آب مورد نیاز کشور باشیم. پیش بینی می‌شود برای رفع نیاز جمعیت کشور به عددی نزدیک به ۳۰ میلیارد متر مکعب آب اضافی در هرسال نیاز پیدا می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دومین تهدید زیست محیطی مهم کشور مسئله فرسایش خاک بوده و متاسفانه روند های بیابان زایی و جنگل زدایی با سرعت بالایی در کشور در حال انجام است، عنوان کرد: بیابان ناحیه وسیع از ایران را در بر گرفته و این سرعت گسترش بیابان زایی نگران کننده و هشدار دهنده می‎‌باشد، چالش زیست محیطی دیگر کشور مسئله انرژی بوده و درحال حاضر مصرف انرژی و میزان سرانه تولید دی اکسید کربن ایران از جمله بالاترین ها در جهان است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس با اشاره به اینکه آلودگی هوا چهارمین تهدید زیست محیطی ایران محسوب می‌شود، ادامه داد:  متاسفانه آلودگی هوا تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی شهروندان به ویژه در کلان شهرهای کشور دارد و بر اساس بررسی ها تاثیر آلودگی هوا بر کیفیت زندگی جزو تهدیدهای جدی است و مخاطرات متعددی به دنبال دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه طی یک دهه گذشته تهدید جدید از آن سوی مرزهای ایران به نام ریزگردها شروع شده است. گفت:  توفان ریزگردها حاصل خشک شدن طبیعت در کشور همسایه و خشک شدن تالاب ها در داخل کشور است. عامل توفان ها ذرات کوچک غبار هستند که بیشتر از کشور عراق وارد می‌شوند.

عسکری با تاکید بر اینکه انقراض انواع گونه‌های گیاهی و جانوری خسارت دیگری است که به تنوع زیست محیطی وارد می‌شود که باید مورد تامل قرار بگیرد، عنوان کرد: در نشست مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی با رئیس سازمان محیط زیست مقرر شد قوانین موجود در حوزه محیط زیست ارزیابی و درصورت نیاز قانون گذاری مجدد صورت بگیرد و نشست‌هایی با حضور وزارتخانه‌های امور خارجه، نفت، جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان محیط زیست در راستای دیپلماسی محیط زیست برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه باید توسط سازمان محیط زیست مشکلات ده کلان شهر کشور در زمینه آلودگی هوا با توجه به تغییرات اکوسیستم و کاهش نزولات آسمانی بررسی و گزارش آن به کمیسیون ارائه شود، ادامه داد: سازمان محیط زیست باید در صدور مجوزها، تحقق سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ کشور و همچنین در حوزه مسئولیت‌های خود و ارتقای رتبه کشور در منطقه در حوزه محیط زیست بازنگری کند.

صید ترال در سواحل مکران متوقف شود

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس با تاکید بر اینکه در نشست با سازمان محیط زیست مقرر شد با نظارت مستمر صید ترال در سواحل مکران متوقف شود، عنوان کرد: سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست ضمن رعایت استانداردهای زیست محیطی باید افزایش داشته باشد.

مدیریت پسماند و احیای تالاب‌های کشور در اولویت قرار بگیرد

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست باید با سازمان منابع طبیعی به منظور بررسی اختلافات نشست‌هایی را برگزار و گزارش آن را به کمیسیون کشاورزی ارائه کند، گفت: باید مدیریت پسماند و احیای تالاب‌های کشور در اولویت قرار بگیرد و گزارش عملکرد در این زمینه طی یک ماه آینده به کمیسیون ارائه شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: سازمان محیط زیست باید در خصوص آلودگی هوا توسط خودروها، پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های سیمان، اجرای برنامه‌های ششم توسعه و کنوانسیون‌های بین‌المللی محیط زیستی  که به عضویت آنها در آمده‌ایم گزارشی را به کمیسیون کشاورزی ارائه کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، اب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست نباید به جای تصمیم‌گیری‌های تخصصی تصمیمات سیاسی اتخاذ کند، خاطرنشان کرد: لازم است ظرفیت گروه‌های جهادی در حوزه استفاده از پارک‌های ملی به کارگرفته شود و تا یک ماه آینده گزارشی را در زمینه محصولات تراریخته به کمیسیون ارائه کنند.

نظر شما