شناسهٔ خبر: 174245 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حاجی‌بابایی:

بودجه سال آینده نباید به سرنوشت بودجه ۱۴۰۰ دچار شود

حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: زمانی که دولت دوازدهم لایحه بودجه را به مجلس ارائه کرد دو سقف برای آن تعیین شد که سقف دوم تقریبا با شرایط کشور قابل تحقق نیست.

به گزارش «نماینده» حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت طبق قانون باید تا ۱۵ آذر بودجه سال ۱۴۰۱ را به مجلس ارائه کند، گفت: سند دخل و خرج دولت در سال آینده باید به‌گونه‌ای بسته شود که به سرنوشت بودجه سال جاری و کسری مفرط دچار نشود.

وی با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ دچار حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کسری شده است، ادامه داد: زمانی که دولت دوازدهم لایحه بودجه را به مجلس ارائه کرد دو سقف برای آن تعیین شد که سقف دوم تقریبا با شرایط کشور قابل تحقق نیست.

نماینده همدان در مجلس با اعلام اینکه سقف اول بودجه سال ۱۴۰۰ با ۹۳۸ هزار میلیارد تومان بسته شده که حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد، افزود:البته  این میزان کسری بدان معنا نیست که قابل جبران نیست و باید پس از احصا میزان فروش اوراق و دریافتی‌های دولتی به عنوان تنخواه گردان مشخص شود دولت از چه طریقی می‌خواهد این موارد را جبران کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه برای راه‌های جبران کسری‌های بودجه سال جاری در شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز بحث‌های انجام شده است، عنوان کرد: در مجلس نیز بحث‌های در این زمینه انجام شده است و امیدواریم با همکاری دولت به جمع‌بندی در این زمینه برسیم.

حاجی‌بابایی با تاکید بر اینکه نباید آثار کسری بودجه در شدت تورم در جامعه و رشد منفی اقتصادی تاثیر گذار باشد، اظهار داشت:  در شرایط فعلی باید فکری  برای ادامه بودجه سال ۱۴۰۰  و نحوه تدوین  بودجه سال   آتی داشته باشیم تا مشکلاتی که در بودجه سال جاری داشتیم را تکرار نکنیم.

نظر شما