شناسهٔ خبر: 174227 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

جزئیات قانون جوانی جمعیت/ چه مشوق‌هایی در قانون برای فرزندآوری پیش‌بینی شده است؟

راستینه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی جزئیات قانون مصوب پارلمان برای جوانی جمعیت و تعالی خانواده را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» احمد راستینه هفتشجانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابعاد مختلف قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، گفت: تشکیل خانواده و حمایت از فرزندآوری یک مسئله مهم و حیاتی‌ترین سلول یک جامعه برای رشد و پویایی است؛ بارها مقام معظم رهبری در دهه‌های اخیر به آن تأکید کرده‌اند؛ در زمان حاضر فرزندآوری یک مسئله استراتژیک برای کشور است، که به‌علت پیشروی کشور به‌سمت سالمندی و عدم توجه مسئولان به این موضوع بارها مورد گلایه قرار گرفته است.

وی افزود: از سال گذشته قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به‌صورت طرح در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت و براساس اصل ۸۵ این طرح به‌صورت تخصصی به کمیسیون مشترک سپرده شد؛ سپس در کمیسیون مشترک با برگزاری بیش از ۸۵ جلسه مشترک و ۷ هزار ساعت بحث کارشناسی توسط شورای نگهبان تأیید شد و توسط قالیباف رئیس مجلس برای اجرا به رئیس‌جمهور رسماً ابلاغ شد.

نماینده شهرکرد در مجلس ادامه داد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در چند بخش همچون جوانان در آستانه­ ازدواج یا زوجین جوان، درمان زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری، حمایت‌های دوران بارداری و شیردهی، مزایای تولد هر فرزند و چندقلو بودن فرزندان، مزایایی برای خانواده‌های دارای فرزند، حمایت از مادران در چند بخش (حمایت از عموم مادران، حمایت از مادران شاغل و غیرشاغل، حمایت از مادران دانشجو و طلبه) و تسهیلات اقتصادی، خدمات اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: برای جوانان در آستانه ازدواج تسهیلاتی نظیر اعطای وام ۲۰۰میلیونی به زوجین جوان (زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال) و وام ۱۴۰میلیونی به زوجین با سنین بالاتر با ضمانت‌های آسان، افزایش ۷.۵برابری حق عائله‌مندی به‌مدت ۵ سال که این موضوع کمک بزرگی برای خانواده‌های پرجمعیت خواهد بود، اختصاص وام ۵۰میلیون‌تومانی ودیعه، تأمین ۵۰% ودیعه مسکن ۷۰متری شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر و ۱۰۰متری سایر شهرها برای دانشجویان و طلاب، خرید یا ساخت مسکن برای زوجین بدون فرزند و فاقد مسکن با بازپرداخت ۱۰ساله، افزایش محدوده سنی در استخدام جدید یک سال به‌ازای تأهل، تأسیس مراکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی در مراکز آموزش عالی و فرهنگ‌سازی در خصوص ازدواج و... از جمله موادی است که در این قانون مورد نظر دیده شده است.

راستینه بیان کرد: در مورد درمان زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری اقدامات مؤثری همچون تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتن درمان تمامی زوج‌های نابارور، تجهیز و راه‌اندازی یک مرکز تخصصی ناباروری سطح ۲ در دانشگاه علوم پزشکی و سطح ۳ در هر استان، حمایت از شرکت دانش‌بنیان تولید اقلام و تجهیزات درمان ناباروری، اختصاص ۵% از اعتبارات توسعه علوم و فناوری‌های نو به تحقیقات بنیادی و تجاری‌سازی درمان ناباروری و...، برگزاری دوره تخصصی آموزشی با محتوای درمان ناباروری و ارجاعات مربوطه برای متخصصین زنان و مامایی و... از جمله مواردی است که در این طرح در راستای درمان ناباروری و زوجین علاقه‌مند به فرزندآوری مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در راستای حمایت از خانواده، تولد هر فرزند و حمایت‌های دوران بارداری و شیردهی تسهیلاتی همچون پوشش بیمه‌ای آزمایش‌های مادر و جنین بر اساس ضوابط قانونی، تحت پوشش کامل قراردادن کلیه مادران در دوران بارداری و شیردهی تا پایان ۵سالگی کودکان بر اساس آزمون وسع، ارائه رایگان سبد تغذیه و بسته بهداشتی مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر ۵ سال، کاهش هزینه‌های روحی و روانی و اقتصادی دوران بارداری و جلوگیری از القای هرگونه ترس و هراس نسبت به بارداری، اصلاح روش‌های غربالگری و استانداردسازی مقادیر مثبت و منفی کاذب نتایج آزمایش‌ها و تعیین مسئولیت عاملین خدمت و... مدنظر قرار گرفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: در حوزه تولد هر فرزند تسهیلات و تدابیری همچون پرداخت ۱میلیون بلاعوض جهت سرمایه‌گذاری بورس به نام فرزندان متولد سال ۱۴۰۰ و بعد از آن، افزایش ۲۵% سقف تسهیلات مسکن جهت خرید و ساخت و جعاله به‌ازای هر فرزند و افزایش دوساله دوره بازپرداخت، تسهیلات قرض‌الحسنه برای تولد فرزند اول تا پنجم و بالاتر به‌ترتیب از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان با تنفس شش‌ماهه، فروش بدون نوبت و بدون قرعه‌کشی خودروی ایرانی به‌قیمت کارخانه پس از تولد فرزند دوم به بعد به مادران، تأمین زمین یا واحد مسکونی حداکثر ۲۰۰متری به‌قیمت تمام‌شده با ۲ سال تنفس و ۸ سال قسط‌بندی پس از تولد فرزند سوم، افزایش سنوات خدمت به‌میزان یک سال به‌ازای هر فرزند پس از تولد فرزند سوم تا پنجم، افزایش سوابق بیمه بیمه‌گذار زنان خانه‌دار روستایی و عشایری با تولد فرزند چهارم و پنجم به‌ازای هر فرزند ۲ سال، در بحث تولد چندقلوها تسهیلات ویژه‌ای برای مادران همچون مرخصی زایمان ۱۲ ماه کامل برای مادران باردار دارای ۲قلو و بیشتر، امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی تأمین مسکن خانواده‌ها پس از تولد فرزند سوم و... در نظر گرفته شده است.

نماینده شهرکرد در مجلس ادامه داد: در حوزه مادران غیرشاغل تسهیلات ویژه و بی‌سابقه‌ای در این قانون دیده شده است، مزایایی همچون تأمین ۱۰۰% بیمه مادران خانه‌دار دارای ۳ فرزند و بیشتر روستایی و عشایری از طریق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان، کاهش سن بازنشستگی مادر به‌مدت یک سال به‌ازای تولد هر فرزند و برای تولد فرزند ۳ به بعد، یک و نیم سال و... از جمله مزایایی است که در این طرح مورد نظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به تسهیلات مسکن و تسهیلات شغلی در این قانون طرح جوانی و حمایت از خانواده گفت: تسهیلات مسکن و مشوق‌های اقتصادی و شغلی از جمله اقدامات مؤثری است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است؛ از تأمین زمین یا واحد مسکونی حداکثر ۲۰۰متری به‌قیمت تمام‌شده با ۲ سال تنفس و ۸ سال قسط‌بندی پس از تولد فرزند سوم تا اختصاص ۷۰% ظرفیت منازل مسکونی سازمانی به کارکنان فاقد مسکن با حداقل ۳ فرزند در این قانون دیده شده است؛ در مورد مشوق‌های اقتصادی مواردی همچون تشویق سالانه شاغلین به‌ازای ازدواج یا تولد هر فرزند در روز ملی جمعیت توسط دستگاه و... از جمله مواردی بود که در این قانون مورد توجه قرار گرفته است.

راستینه در ادامه یادآور شد: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خدمات اجتماعی و حمایت از گروه‌های مردمی توجه ویژه‌ای شده است؛ تدابیری همچون ارائه رایگان سبد تغذیه و بسته بهداشتی مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر ۵ سال، نیم‌بها شدن هزینه موزه‌ها و اماکن تاریخی فرهنگی ورزشی و سینماها برای مادران دارای ۳ فرزند و بیشتر به‌همراه خانواده، توسعه و تجهیز کمّی و کیفی شیرخوارگاه‌ها تا ۱.۵ برابر سطح فعلی، اختصاص ۳۰% از بودجه حمایتی دستگاه‌ها به سازمان‌های مردم‌نهاد جمعیت و تسهیل‌گر ازدواج، تأمین و واگذاری زمین با اجاره ۹۹ساله و غیر قابل تغییر کاربری به خیریه‌ها و سازمان‌های متقاضی تأسیس شیرخوارگاه­‌ها از مهمترین بندهای این قانون است.

وی تأکید کرد: در حوزه تسهیلات آموزشی خدماتی نظیر مرخصی یک و نیم سال تحصیلی بدون احتساب در سنوات برای مادر باردار دانشجو یا طلبه، آموزش غیرحضوری و مجازی مادران دانشجو و طلبه دارای فرزند زیر ۳ سال، تخفیف ۲۰% دوره‌های آموزشی تربیتی و هنری کانون پرورش فکری برای فرزندان خانواده‌های سه‌فرزندی، آموزش مهارت­‌های سبک زندگی اسلامی در کلیه مقاطع تحصیلی در اجرای سند تحول بنیادین، آموزش مسائل تربیتی بلوغ و ازدواج به کادر آموزشی و اولیا بر اساس سبک زندگی اسلامی و ایرانی، قانونی کردن آموزش‌های اخلاقی، حقوقی، روانشناختی و سلامت باروری حین ازدواج و... از جمله موضوعاتی است که به‌صورت جزئی مورد توجه قرار گرفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم اظهار داشت: در مورد آموزش‌های بهداشتی و درمانی تدابیری همچون برگزاری دوره تخصصی آموزشی با محتوای درمان ناباروری و ارجاعات مربوطه برای متخصصین زنان و مامایی، آموزش دانشجویان علوم پزشکی و کارکنان با رویکرد افزایش رشد جمعیت و تأکید بر اثرات مثبت باروری، زایمان طبیعی، اختصاص ۵% از اعتبارات توسعه علوم و فناوری‌های نو به تحقیقات بنیادی و تجاری­‌سازی درمان ناباروری، فرزندآوری و سلامت مادر و... در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در نظر گرفته شده است.

راستینه با اشاره به تسهیلات فرهنگی که در قانون جوانی جمعیت در نظر گرفته شده است، تأکید کرد: اختصاص حداقل ۱۰% بودجه برنامه‌های تولیدی و فیلم برای تولید محتوا با محوریت جوانی جمعیت، تدوین پیوست فرهنگی متناسب با سیاست‌های جمعیت توسط کلیه دستگاه­‌ها، اهدای جایزه سالیانه ملی جوانی جمعیت بر اساس شاخص اثرگذاری بر رشد ازدواج و فرزندآوری در جامعه مخاطب، تدوین برنامه‌های تلویزیونی مطالبه‌گری اجرای قانون جوانی جمعیت، تدوین پیوست فرهنگی متناسب با سیاست‌های جمعیت توسط کلیه دستگاه­‌ها، اختصاص یک‌سوم ظرفیت تبلیغات محیطی به موضوع فرزندآوری و جمعیت از جمله اقدامات فرهنگی هستند که در این قانون به‌صورت ویژه به آن‌ها توجه شده است.

وی تأکید کرد: در راستای بهبود کیفیت زایمان طبیعی و تسهیلات ویژه همچون تأثیردهی نظرسنجی مادران در مورد اعضای کادر درمان مرتبط با زایمان در محاسبه و پرداخت کارانه به آنان، اختصاص ۵% بودجه عمرانی به بهبود کیفیت محیط زایشگاهی از جمله تدابیری هستند که در این طرح به آن‌ها توجه ویژه‌ای صورت گرفته است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تأکید کرد: موضوع سقط جنین از جمله موضوعات مهم در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است که به‌صورت ویژه این موضوع در دو بخش سقط جنین و غربالگری و سقط‌های غیرقانونی مورد توجه قرار گرفته است؛ قوانینی همچون مجازات تعزیری، جزای نقدی و مصادره اموال حاصله برای معاونت و مباشرت در تمهید وسایل سقط غیرقانونی، تولید فیلم، سریال، تبلیغات بازرگانی، برگزاری جشنواره و نمایشگاه تبیین عوارض پزشکی، روانشناختی، فرهنگی و اجتماعی سقط جنین، فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برای دانشجویان و کادر دانشگاه‌ها در تبیین حرمت سقط جنین و... مورد توجه قرار گرفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد : برای اجرایی شدن این قانون، تسهیلات متعددی در نظر گرفته شده است که هر یک از مواد قانونی به‌عهده سازمان و نهاد خاصی است که اگر کوتاهی در اجرای آن‌ها داشته باشند مشمول مجازات‌هایی خواهند شد؛ محکومیت مستنکفین از اجرای این قانون به مجازات حبس یا جزای نقدی درجه ۴ یا ۵ قانون مجازات اسلامی علاوه بر جبران خسارات وارده و علاوه بر اعمال مجازات موضوع ماده ۱۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری، معرفی مستنکفین این قانون به مراجع قضایی توسط سازمان بازرسی یا سایر نهادهای امنیتی و... مورد توجه قرار گرفت.

نماینده شهرکرد در مجلس اظهار داشت: قانونی شدن طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده امروز برگ زرینی در مجلس یازدهم خواهد بود؛ امیدوارم به‌درستی به مرحله اجرایی شدن برسد.

نظر شما