شناسهٔ خبر: 174195 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پیشنهاد نماینده مجلس به دولت برای جبران کسری بودجه

میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پیشنهاداتی از سوی نمایندگان عضو کمیسیون به دولت برای جبران کسری بودجه ارائه شده است.

به گزارش «نماینده» سید محمدرضا  میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت باید تا پانزدهم آذر ماه بودجه سال ۱۴۰۱ را به مجلس ارائه کند، گفت : لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ باید به‌گونه‌ای بسته شود که با کسری تراز عملیاتی و یا کسری بودجه از پیش تعیین شده  روبرو نشود.

وی با بیان اینکه دولت  در  شرایط فعلی  با دو چالش روبروست که کسری بودجه سال ۱۴۰۰ را چگونه تامین کند، افزود: ۸ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی  در بودجه امسال دید شده بود که در نیمه اول سال  به اتمام رسید. هرچند لایحه بودجه در اینصورت مشخص کرده که  کالاهای اساسی نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نمایی را از جمله دارو و نهادهای دامی  و کشاورزی  برای بودجه امسال اصلاح کند.

نماینده  تبریز در مجلس با تاکید براینکه نمایندگان  مجلس در کمیسیون برنامه  و بودجه  پیشنهاد آتی را برای جبران کسری بودجه به دولت داده‌ایم که می‌تواند منابعی را ایجاد کند، ادامه  داد: دولت باید بودجه سال آینده را به گونه ای تنظیم کند که با کسری بودجه مواجه نباشیم و این پیشنهادات شامل خلق پول اوراق و عرضه و اسناد عمومی هم نیست.

رئیس کمیسیون راهبردی  مجلس تصریح کرد: برای خلق پول هر چقدر نقدینگی بالا رود به موازات آن فشارش به اقشار مختلف جامعه مخصوصا اقشار  محروم که دارای حقوق ثابت و یا غیر ثابت هستند وارد خواهد شد و منجر به تراکم حجم نقدینگی خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس  اضافه کرد:  یکی از موارد و پیشنهادات مجلس که بخشی از آن تصویب شد، واردات خودرو بدون انتقال ارز بود.

میرتاج الدینی افزود: هم اکنون ایرانیان خارج از کشور نزدیک به  هزار میلیارد  دلار ارز در اختیار دارند و خواهان  سرمایه‌گذاری کشور  هستند. اگر ما بتوانیم تعدادی مشخص خودرو را با مدیریت و کنترل شده وارد کشور کنیم  اثرات قابل توجهی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت موافقت، واردات خودرو درآمد قابل توجهی را برای دولت  ارمغان می آورد، همچنین خودروهای داخلی ما با رقابت سالم روبرو خواهند شد و هر چقدر کیفیت را بالا ببرند، موجب کاهش قیمت خودرو می‌شود .

نماینده تبریز در مجلس اظهار داشت:  این واردات را می توانیم حتی به شرط انتقال خط تولید انجام دهیم و صنعت خودرو دگرگون می‌شود.

نظر شما