شناسهٔ خبر: 174183 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حمله واژه های بیگانه به زبان فارسی

غلامرضا منتظری نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ورود واژه‌های بیگانه در زبان فارسی منجر به فراموشی بسیاری از لغات این زبان شده است.

به گزارش «نماینده» غلامرضا منتظری در مورد نابودی ۲۴ گویش زبان فارسی گفت: زبان فارسی میراث ارزشمند ما است؛ به نوعی آیینه هویت، فرهنگ، اخلاق، ارزش‌ها و تمدن ایران کهن محسوب می‌شود. وجود گویش‌های متفاوت در زبان‌های مختلف یک افتخار ملی و سرمایه برای کشور به حساب می‌آید.

نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: به صورت طبیعی دستگاه‌های مختلفی در حفظ و نگهداری زبان فارسی نقش دارند؛ از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی تا فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پاسداری از این میراث گرانبها تاثیر دارند. در کنار این دو نهاد؛ مدارس، صدا و سیما، تولیدات فرهنگی و هنری نقش بی‌بدلیلی در زنده نگه‌داشتن زبان فارسی و گویش‌های آن دارند.

ورود لغات بیگانه به زبان فارسی

منتظری ادامه داد: ورود واژه‌های بیگانه در زبان فارسی منجر به فراموشی بسیاری از لغات این زبان شده است. در کشورهای اروپایی کمتر از لغات بیگانه در گفت‌وگوهای روزانه استفاده می‌شود که متاسفانه این موضوع در کشور ما به دلیل عدم نظارت‌ها و گسترش روابط اقتصادی به وفور دیده می‌شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: شوراهایی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی وجود دارد که عمده فعالیت آنها نظارت بر گویش‌های فارسی است؛ اما گویا این ماجرا با جدیت دنبال نمی‌شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بیگانگی الفاظ در نامگذاری‌ها به تازگی رشد داشته است. امروزه محدود شدن زبان فارسی و رواج لغات بیگانه به آن یک تهدید بزرگ است که اگر نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم، بی‌شک عواقبی را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: ابعاد نظارتی، ترویج و تبلیغ زبان ادبیات فارسی از طریق رسانه ملی و تقویت آن از روش آموزش در مدارس و خانواده می‌تواند در حفظ و نگهداری این میراث گرانبها موثر باشد.

زبان کره‌ای را جایگزین زبان فارسی نکنید

نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در حال حاضر شاهد گرایش جوانان به آموختن و ترویج زبان کره‌ای هستیم. شاید این موضوع در ظاهر عواقبی نداشته باشد اما تهدیدی اساسی محسوب می‌شود. باید از زبان و فرهنگ فارسی به هر طریق ممکنی حفظ و نگهداری کنیم؛ به فرض مثال می‌توان درساخت فیلم و سریال تلویزیونی و یا حتی سینمائی زبان و گویش‌های فارسی را زنده نگه‌داشت.نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: استفاده از لغات در روابط شخصی، اجتماعی ذوقی است و بیشتر بر حسب مسائل«نامی و اسمی» مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به فرض مثال نامی خارجی در برند اقتصادی و تجاری. اما نمی‌توانیم صددرصد بگویم که مسائل اقتصادی تاثیری در افزایش واژه‌های بیگانه دارد یا خیر. موضوعات سیاسی با توجه به سیاستی که در پشت پرده آن‌ها وجود دارد، می‌تواند با اهدافی بر روی زبان تاثیر داشته باشد. هر میزان مسائل سیاسی و اقتصادی در تمام ابعاد زندگی تاثیر داشته باشند اما نباید زبان، فرهنگ و هویت ما را تحت تاثیر قرار دهند.

نظر شما