شناسهٔ خبر: 174114 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

در نحوه توزیع پزشک متخصص ضعف وجود دارد

شهریاری 1 رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اتخاذ تدابیر ویژه پزشکی در دوران پیری جمعیت را امری مهم و ضروری دانست و گفت: در این دوره نیازمند متخصصان طب سالمندی هستیم تا بتوانیم در۲۰ سال آینده جمعیت سالمند کشور را سالم نگاه داریم.

به گزارش «نماینده» حسینعلی شهریاری اظهار داشت: تا ۲۰ سال آینده حدود ۲۰ درصد از جمعیت کشورمان سالمند خواهد شد و مشکل جدی جمعیت جوان خواهیم داشت که قانون تعالی خانواده در مجلس شورای اسلامی در حال تدوین است، تلاش دارد تا اقتصاد و صنعت کشور را به جوانان بسپارد تا انگیزه تشکیل خانواده و ازدواج و فرزندآوری در جوانان تقویت شود.

وی اتخاذ تدابیر ویژه پزشکی در دوران پیری جمعیت را امری مهم و ضروری دانست و در این باره گفت: در این دوره از نظر تخصص نیازمند طب سالمندی هستیم تا بتوانیم ۲۰ سال آینده جمعیت سالمند کشور را سالم نگاه داریم و خدمات بهداشتی و درمانی مناسبی را به آن ارائه دهیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما متخصص طب سالمندی بسیار اندک است که از اکنون باید در خصوص افزایش تعداد متخصصان طب سالمندی برنامه‌ریزی شود که در آینده نیازهایمان را در این حوزه تأمین کنیم، ولی فعلاً که در این زمینه توفیق چندانی نداشته‌ایم.

شهریاری به وزارت بهداشت توصیه کرد که باید روش‌های آموزش پزشک متخصص را با توجه به نیازهای کشور توسعه دهد تا به تعداد کافی پزشک متخصص در کشور وجود داشته باشد.

وی به ضعف در توزیع پزشک متخصص و عمومی در کشور اشاره کرد و افزود: در کنار کمبود پزشک متخصص ما باید ضعف در نحوه توزیع پزشکان متخصص و حتی عمومی هم مواجه هستیم؛ یعنی برای تربیت پزشکان متخصصص هزینه شده اما بسیاری از این پزشکان در مناطق محروم و کم‌برخوردار حاضر به فعالیت و ارائه خدمات پزشکی نیستند و بعد از مدت کوتاهی به شهرهای بزرگ باز می‌گردند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید تدابیری را بیندیشد تا ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم بیشتر شود.

شهریاری در کنار تربیت پزشکان متخصص بر تربیت پزشکان فوق تخصص هم تأکید کرد و گفت: در حوزه پزشکان فوق تخصص با کمبود بسیار جدی مواجه هستیم. این کمبود در شرایط کرونا به شدت احساس شد؛ طوری که در اغلب مناطق کشور پزشکان فوق تخصص در حوزه ریه و عفونی تعدادشان اندک بود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی پزشک متخصصی را به مناطق محروم اعزام می‌کنیم، باید امکانات و تجهیزات کافی در اختیار او قرار گیرد تا انگیزه لازم را برای اقامت طولانی در آن منطقه داشته باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با عدم جدیت وزارت بهداشت در حوزه تربیت پزشک متخصص و افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها اظهار داشت: وزارت بهداشت معتقد است که فضای آموزشی و امکانات فیزیکی برای جذب بیشتر پزشک متخصص فراهم نیست و می‌گوید تا زمانی که این امکانات فراهم نشود، حاضر نیست ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشک متخصص را افزایش دهد؛ در حالی که علت اصلی این نیست. ما اعتقاد داریم در اوایل انقلاب با توجه به کمبود امکانات بیمارستانی و دانشگاهی، تعداد بسیاری از پزشکان متخصص را تربیت کردیم و شرایط امروز از آن روزها قطعا بهتر است ولی با توجه به وضعیت جمعیتی کشور می‌توان تعداد بیشتری از پزشکان متخصص را تربیت کرد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به بهبود شرایط نظارتی بر روند کاری پزشکان تأکید کرد و گفت که همزمان با افزایش تعداد پزشکان متخصص باید به روند کاری آنها هم نظارت شود.

نظر شما