شناسهٔ خبر: 174104 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دستگاه‌هایی که در اجرای قانون هوای پاک ترک فعل داشتند به قوه قضائیه معرفی می‌شوند

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: مجلس در بحث قانون هوای پاک به جد ورود پیدا کرده و این موضوع را جزء وظایف خود می داند.

به گزارش «نماینده» سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در نخستین جلسه مشترک مجمع نمایندگان تهران و فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با دستگاهای اجرایی در موضوع آلودگی هوا و ترافیک پایتخت که امروز در پلیس راهور تهران برگزار شد، گفت: وظایف و تکالیف هر دستگاه در قانون هوای پاک مشخص شده و مجلس پیگیر نتایج عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این خصوص است.

وی با بیان این که دسترسی به هوای پاک حق شهروندان است تاکید کرد: مجلس در خصوص اجرای قانون هوای پاک مصمم است و قطعا بزودی دستگاه‌های متخلف که تخطی از این قانون داشته و ترک فعل کرده‌اند به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن تشکر از زحمات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: هوای ناسالم می تواند عوارض ناگواری از جمله سکته‌های قلبی و بیماری‌های ریوی برای شهروندان به همراه داشته باشد.

نماینده تهران در مجلس  افزود: بیشترین اثرات آلودگی هوای شهر تهران از خودروهای دیزلی نشات می‌گیرد که باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشید و برای رفع آن اقدامی اثرگذار انجام داد.

رفیعی عنوان کرد: مساله آلودگی هوا حل شدنی است و تنها عزو و اراده و مدیریت قوی نیاز دارد. دستگاه‌های اجرایی باید به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل شوند تا بتوانند تکالیف خود را بخوبی در حوزه رفع مشکل آلودگی هوا انجام دهند.

وی به مشکلات آلودگی هوا وترافیک پایتخت اشاره و تاکید کرد: یکی از مشکلات در این حوزه نقص در سامانه‌های سنجش آلودگی هوای پایتخت است. اورهال کردن ایستگاههای پایش آلودگی هوای تهران باید سریعا اجرایی شود بر این اساس اداره کل محیط زیست استان تهران و شهرداری تهران ۲ هفته مهلت دارند تا نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند تا بتوانیم اطلاعات درست و دقیقی در این حوزه به شهروندان ارایه کنیم بر این اساس برخی از ایستگاه‌های از رده خارج باید به روز رسانی شوند و مجلس نیز در پایان مهلت تعیین شده گزارش اقدامات را از بخش‌های مربوطه پیگیری خواهد کرد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که باید حداکثر اقدامات کنترلی برای پیشگیری از افزایش بار آلودگی هوای پایتخت انجام شود اضافه کرد: از هواشناسی می‌خواهیم پیش بینی‌های خود را در خصوص در روزهایی که پدیده اینورژن اتفاق می‌افتد به فوریت در اختیار همه دستگاه‌های ذیربط و شهروندان قرار دهد. از سوی دیگر وزارت نیرو نیز موظف است به طور اکید در روزهایی که پیش بینی ورود پایتخت به شرایط اینورژن و وارونگی هوا می‌شود به هیچ عنوان در نیروگاه‌های برق حرارتی استان تهران، البرز و استان‌های همجوار که در مسیر کریدور باد پایتخت قراردارند از سوخت مازوت استفاده نکند.

نماینده تهران  در مجلس  افزود: در عین حال نظارت بر این مساله باید در اولویت کاری ادارات کل محیط زیست استان‌های تهران و همجوار قرار گیرد.

رفیعی با انتقاد از حضور نیافتن معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و رییس کمیته محیط زیست شوراری شهر تهران در این جلسه گفت: بخش عمده‌ای از مطالبات در حوزه آلودگی هوا و ترافیک از مدیریت شهری است که متاسفانه آقایان مسوول در این زمینه حتی زحمت حضور و پاسخگویی را به خود ندادند که قطعا مجلس شورای اسلامی این موارد را از شهردار تهران و رییس شورای شهر تهران مطالبه خواهد کرد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اتوبوس‌های فرسوده پایتخت گفت: باید تکلیف اتوبوس‌های فرسوده و بی‌پلاک پایتخت هرچه سریعتر مشخص شود از سوی دیگر شهرداری تهران و وزارت کشور مکلفند که از این پس تنها اتوبوس‌های برقی جدید را به ناوگان حمل و نقلی پایتخت اضافه کنند که این خصوص مجلس تمام تلاش خود را برای ایجاد بسترهای لازم به کار خواهد گرفت.

نماینده تهران  در مجلس  به موضوع تاکسی‌ها اشاره کرد و گفت : بحث تاکسی های فرسوده به جد پیگیری می شود و ما مطالبه گر خواهیم بود و از سوی دیگر می خواهیم بدانیم که چرا تعداد زیادی از این تاکسی ها در خط خدمات دهی به حمل ونقل عمومی نیستند و خدمات دهی لازم را نمی‌کنند و شهرداری نیز برخوردی با آنها انجام نمی‌دهد.

وی یکی از مشکلات آلودگی هوا و ترافیک تهران را نبود پارکینگ‌های عمومی دانست و گفت: شهرداری باید در طرحی ضربتی نسبت به حل این مشکل بخصوص در مناطق پرتردد و پرمراجعه اقدام کند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر این که از پلیس راهور نیز انتظار داریم تا برخورد با خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا و آلاینده را به طور جدی پیگیری کند افزود: در عین حال باید تمهیدات لازم برای بکارگیری موتورسیکلت‌های برقی در تهران و جایگزینی با موتورسیکلت‌های بنزینی اندیشیده شود. بر این اساس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران ۲ هفته مهلت خواهد داشت با همکاری دستگاه‌های اجرایی طرح عملیاتی بکارگیری این موتورسیکلت‌ها را به فراکسیون محیط زیست مجلس ارایه کند.

نماینده تهران در مجلس با انتقاد از آلایندگی خودروهای منعلق به شهرداری تهران افزود: شهرداری تهران موظف است هرچه سریعتر نسبت به جایگزینی خودروهای آلاینده خود اقدام کند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به موضوع معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها گفت: متاسفانه بخش عمده‌ای از خودروهایی که در تهران تردد می کنند معاینه فنی خود را از مرامز معاینه فنی اطراف تهران اخذ می‌کنند که عملا نظارت دقیقی بر روی آنها نیست و باید در این خصوص فکری اساسی شود.

وی با اشاره به این که بر اساس قانون حدود ۷۰ درصد جرایم صنایع آلاینده در اختیار شهرداری‌ها برای رفع مشکلات آلایندگی و حمل و نقل پاک قرار می‌گیرد افزود: شهرداری تهران باید پاسخ دهد با این سهم ۷۰ درصدی خود طی سال‌های گذشته چه کرده است و چه اقدام عملی برای رفع مشکلات آلودگی هوا انجام داده است؟

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به افزایش قابل توجه ترافیک تهران طی روزهای گذشته به دلیل لغو مصوبه دورکاری افزود: بخش‌های متولی باید سریعا در خصوص تغییر ساعات کاری پایتخت و توزیع پیک ترافیک تهران اقدام کنند که در این خصوص انتظار داریم نتایج ملموس این تصمیم در هفته‌های آتی مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد : تمامی موارد مطرح شده در این جلسه سریعا توسط مجلس پیگیری خواهد شد و بخش‌های مسوول باید پاسخگو باشند.

**سردار حمیدی: در شش ماهه نخست سال ۱۱۰ هزار خودروی سبک و ۱۹ هزار خودروی سنگین در بحث آلودگی هوا اعمال قانون شده اند

سردار محمد حسین حمیدی - رئیس پلیس راهور تهران نیز در این جلسه ضمن ابراز نگرانی در خصوص آلودگی هوا ، با اشاره به حضور نمایندگان و فرصت ایجاد شده در این دیدار گفت : حضور نمایندگان مردم تهران و فراکسیون محیط زیست در این جلسه نشان دهنده عزم جدی نمایندگان و پیگیری از سوی این عزیزان در بحث آلودگی هواست و پلیس راهور تهران بزرگ از این موضوع استقبال و پیشنهادهای ویژه ای نیز در این خصوص دارد.

وی گفت : ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی آلاینده پایتخت و عدم تولید موتورسیکلت‌های آلاینده و همچنین ساماندهی پایانه‌های مسافربری مثلا در میدان تجریش و ساماندهی پروژه های نیمه کاره در معابر پرترافیک و همچنین ضرورت انتقال پایانه‌های باربری است که پلیس راهور تهران بزرگ در این خصوص راهکارهایی دارد که به مجلس و دستگاههای مربوطه ارائه کرده است.

رئیس پلیس راهور تهران گفت: در شش ماهه نخست سال ۱۱۰ هزار خودروی سبک و ۱۹ هزار خودروی سنگین در بحث آلودگی هوا اعمال قانون شده اند.

وی گفت : برای کنترل خودروهای آلاینده باید به سمت مکانیزه و سیستمی شدن برویم.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ افزود : ۷۰ درصد آلودگی هوای پایتخت مربوط به منابع متحرک است که ناوگان حمل و نقل عمومی در این بخش نقش اساسی دارد.

وی گفت به موضوع معاینه فنی خودروها اشاره کرد و گفت: باید مراکز سیار معاینه فنی در تهران ایجاد شود.

**شاکری: باید مدیریت یکپارچه شهری در بحث آلودگی هوای پایتخت ایجاد شود

در ادامه این جلسه دکتر شاکری - نماینده تهران گفت : در صورت آبگرفتگی و بارندگی در تهران ، ترافیک پایتخت ۱۰ برابر خواهد شد و همچنین در بحث خدمات دهی مترو ، متروی تهران ۱۶۰۰ واگن کم دارد و شهرداری تهران باید ۴۰ درصد از منابع خود را به متروی تهران اختصاص دهد.

وی ادامه داد : دو نیم میلیون نفر روزانه در متروی تهران تردد می کنند ولی ظرفیت اصلی این ناوگان ۸ میلیون نفر است که می توان با اضافه کردن واگن به آن از این قابلیت بهره جست.

شاکری خاطرنشان کرد: سه اتفاق مهم و اساسی در مجلس شورای اسلامی روی داد که از جمله می توان به قانون مدیریت یکپارچه شهری ، اصلاح ماده ۱۰۰ و قانون نظام مهندسی و ساخت سازها اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی دست دلالان و واسطه ها را از این میان برداشت.

وی با تاکید بر این که باید مدیریت یکپارچه شهری در بحث آلودگی هوای پایتخت ایجاد شود خطاب به رییس فراکسیون محیط زیست مجلس از وی خواست اسامی و لیست دستگاههایی که در خصوص آلودگی هوای شهر تهران ترک فعل انجام داده اند را اعلام نماید.

**الهیان: ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به موتورسیکلتهای دودزا، آلاینده و فرسوده است

زهره  الهیان  نماینده تهران نیز در جلسه اظهار داشت : ۳۰ درصد از آلودگی هوای تهران به تردد موتورسیکلتها دودزا و آلاینده و فرسوده اختصاص دارد و باید دستگاه‌های مرتبط به این قضیه ورود پیدا کنند و این نواقص و موضوعات را برطرف نمایند.

وی گفت : بخش فرهنگسازی در این موضوع نقش اساسی دارد و می بایست در بحث آلودگی هوا اطلاع رسانی های دقیق و بموقع صورت گیرد.

وی به موضوع آلودگی نیروگاه‌های پایتخت اشاره کرد و افزود : می توان از بحث پنل های خورشیدی در بحث توسعه نیروگاههای خورشیدی استفاده کرد و از این ظرفیت خدادادی و پاک در این موضوع بهره جست چرا که انرژی خورشیدی علاوه بر تولید نیروی برق، آلودگی برای محیط زیست ندارد و می توان به تدریج آنها را جایگزین انرژی فسیلی کرد.

در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان تهران دیدگاهها و نظرات و پاسخ های خود را ارائه کردند.

نظر شما