شناسهٔ خبر: 174040 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

در نشست مشترک کمیسیون آموزش مجلس با شورای مدیران آموزش و پرورش استان گیلان مطرح شد؛

اهتمام جدی کمیسیون آموزش در به ثمر رساندن لایحه رتبه بندی معلمان/ برای تحول در آموزش و پرورش برنامه داریم

کمیسیون فرهنگی اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در نشست مشترک با شورای معاونان، مدیران و روسای آموزش و پرورش استان گیلان بر به نتیجه رساندن لایحه رتبه بندی معلمان تأکید کرده و برنامه‌های خود جهت تحول در آموزش و پرورش را تشریح کردند.

به گزارش «نماینده» در ادامه نظارت میدانی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از استان گیلان، صبح امروز(جمعه ۳۰ مهرماه) نشست اعضای این کمیسیون با شورای معاونان، مدیران و رؤسای آموزش و پرورش استان گیلان برگزار شد و در این نشست معاونان و مدیران آموزش و پرورش استان در این نشست به بیان گزارشی از وضعیت آموزش و پرورش استان پرداخته و مسائل و دغدغه‌های خود را نیز بیان کردند.

 در این نشست علیرضا منادی سفیدان، احمد نادری، محمدرضا احمدی، حسین حق وردی، اکبر احمدپور، رضا حاجی پور، امانقلیچ شادمهر، حسین امامی راد، محمد وحیدی، فرهاد بشیری و مهدی اسماعیلیحضور داشتند و همچنین از اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان سیدعلی آقازاده دافساری، جبار کوچکی نژادارم ساداتی نمایندگان رشت و خمام، احمد دنیامالی نماینده انزلی نیز آنها را همراهی می کردند.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی و تدوین لایحه رتبه بندی برای معلمان در کمیسیون، اظهار کرد: دوران کرونا فصل جدیدی در آموزش و پرورش ایجاد کرد ولی انصافا با همت معلمان و راه اندازی سامانه شاد  آموزش و پرورش خوش درخشید و دانش آموزان از تحصیل جا نماندند.

منادی با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در آموزش و پرورش و هم در بخش آموزش عالی ورود میکند عنوان کرد: ما در آموزش و پرورش کارهای خوبی انجام دادیم و اقدامات موثری انجام شد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: از دیگر اقدامات ما در کمیسیون این بود که بحث صندوق ویژه فرهنگیان را با جدیت پیگیری کردیم و با تلاش های کمیسیون هر فرهنگی می‌تواند از منابع آن بهره‌مند شوند.

منادی ۵ هزار میلیارد تومان را سرمایه صندوق فرهنگیان اعلام کرد و گفت: در رتبه‌بندی فرهنگیان ما به دنبال پول دادن به معلمان نیستیم بلکه درصدد ارتقای جایگاه معلمان و امکان رقابت پذیری آنان هستیم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: کرونا به ما ثابت کرد ما در فضای جدیدی وارد شدیم در حالی که بسیاری از مدارس ما با آموزش مجازی آشنایی نداشتند که البته در ادامه این مشکلات برطرف شد و آموزش و پرورش خوب درخشید.

منادی ارتقای کیفیت آموزش در آموزش و پرورش دوران کرونا را مورد تاکید قرار داد و افزود: در مورد رتبه بندی هم کمیسیون اموزش و تحقیقات رایزنی‌ها و تلاش های زیادی انجام داد و سرانجام هم محقق شد.

وی آموزش مهارت های لازم به دانش آموختگان را هم لازم دانست و عنوان کرد: در صورت مهارت افزایی بیکاری در کشور تعدیل می شود همچنین مجلس به امر شرکت‌های دانش‌بنیان هم توجه ویژه‌ای دارد.

منادی وجود شش هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور را کم دانست و اظهار داشت: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان برای امر نوسازی مدارس کشور اختصاص دادیم که البته با این حجم افزایش مصالح ساختمانی باید این بودجه افزایش یابد.

وی ارایه اینترنت رایگان به معلمان و دانش‌آموزان و مکاتبات زیاد مجلس در این مورد را هم مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: ساماندهی نیروهای حق‌التدریسی هم در دستور کار مجلس قرار دارد و ما هم این موضوع را به شکل ویژه پیگیری می‌کنیم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: گیلان دارای مناظر زیبایی است و نباید از مشکلات آن غافل شویم و باید بودجه گیلان را در حوزه ساخت و ساز مدارس به شکل ویژه افزایش دهیم.

منادی در پایان تصریح کرد: ساماندهی نیروهای قراردادی در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار میگیرد.

احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه اظهار داشت: از تلاش‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات در بحث رتبه‌بندی معلمان به شکل ویژه تقدیر و تشکر میکنم زیرا کار بزرگی انجام شد.

لاشکی خاطرنشان کرد: اصلاح مواردی از رتبه‌بندی فرهنگیان در مجلس آن هم در یک مدت بسیار کوتاه امر مهمی بود که با همت نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عملیاتی شد.

امامی راد: از تجربیات معلمان غیررسمی بهره می بریم

حسین امامی راد نماینده چناران، طرقبه و شاندیز نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان گیلان افزود: جایگاه و تاثیر معلم در جامعه بسیار ویژه است زیرا این حرفه سختی‌های بسیاری دارد.

وی تصریح کرد:  نهضتی ها، خرید خدماتی‌ها، معلمان غیردولتی، حق‌التدریسی ‌ها اینها نیروهایی هستند که باید برای تعیین تکلیف آنها اقدام کنیم تا ظرفیت آنها در امر آموزش و تعلیم و تربیت هدر نرود.

حاجی‌پور: رتبه‌بندی را به نتیجه می‌رسانیم

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این جلسه موارد مهمی را ابراز داشت و تصریح کرد: دولت گذشته تنها پنج هزار میلیارد برای رتبه‌بندی اختصاص داده بود و در امور مختلف با ما صادق نبود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از حساسیت بالای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بحث رتبه بندی سخن گفت و اظهار داشت: انگیزه ما این است که رتبه بندی هر طور که شده اجرایی شود ما در کنار معلمان هستیم و دولت هم باید به هر نحو که شده اعتبارات رتبه‌بندی را تامین نماید.

مهدی اسماعیلی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این جلسه ابراز داشت: باید اقتصاد آموزش و پرورش را جدی بگیریم وگرنه مشکلات این حوزه حل و فصل نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: گیلان زمانی در حوزه آموزش و پرورش سرآمد بود اما الان در حال عقب گرد است بنابراین باید با همت نمایندگان چنین مشکلاتی ریشه‌یابی و حل و فصل شود.

دنیا مالی: وضعیت استان گیلان در حوزه آموزش و پرورش نامطلوب است

در ادامه نماینده مردم شهرستان بندر انزلی نیز در این جلسه شورای معاونان، مدیران و رؤسای آموزش و پرورش گیلان ضمن تقدیر و تشکر از توجه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به استان گیلان ابراز داشت: دکتر محمدرضا احمدی سنگری از ظرفیت های خوب گیلان به شمار میروند و در حوزه آموزش و پرورش متخصص هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات باید از دستاورد های حضور خود در  گیلان گزارشی ارائه دهند افزود: وضعیت گیلان در حوزه آموزش و پرورش اصلا خوب نیست و کاستی‌های بسیار زیادی دارد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان خاطرنشان کرد:‌ از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انتظار داریم به استان گیلان برای ارتقای شاخص های آموزش و پرورش کمک کند و امیدواریم این سفر برکات خوبی برای گیلان داشته باشد.

نظر شما