شناسهٔ خبر: 174033 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کار دولت و مجلس در مسکن، هدایت تسهیلات به سمت تولید است/تسهیلات ساخت مسکن تورم‌زا نیست

اسماعیل حسین زهی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: تسهیلات بانک‌ها بدون وجود قانون جهش مسکن نیز اعطا می‌شد، اما حالا باید برای تولید و ساخت مسکن و بزرگ کردن کیک اقتصاد مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش «نماینده» اسماعیل حسین زهی، نائب رئیس کمیسیون عمران پیرامون شبهات مطرح شده در رابطه با طرح ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال گفت: یکی از معضلات مسکن، قیمت سرسام‌آور آن است که به دلیل مشکلات در طرف عرضه مسکن و دلالی مسکن به خاطر جهش نرخ ارز به وقوع پیوسته است. در قانون جهش تولید مسکن برای تامین مالی راهکارهای متنوعی تعبیه شده است، به طور مثال در قانون جهش تولید مسکن یک صندوق هیات امنایی در بانک مسکن تشکیل خواهد شد که افراد می‌توانند سپرده خود را در آنجا قرار دهند و در قبال آن سود به آن‌ها تعلق بگیرد. مقرر شده است که بخشی از تسهیلات اعطایی به مردم، از این صندوق تامین شود.

وی در رابطه با برخی نگرانی‌ها پیرامون بحث تامین مالی تورم‌زای این طرح را از پایه غلط دانست و افزود: از آنجایی که به این صندوق سود تعلق می‌گیرد، پیش بینی می‌شود با استقبال خوبی مواجه شود و تامین سرمایه به راحتی صورت بگیرد؛ بنابراین قطعا هیچ گونه نگرانی بابت تامین مالی این طرح وجود ندارد. حتی بخشی از تسهیلات اعطایی بانک‌ها بدون وجود قانون جهش مسکن نیز تولید می‌شد و حالا برای تولید و ساخت مسکن و بزرگ کردن کیک اقتصاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عقیده من تامین مالی قانون جهش مسکن هیچ گونه تورمی در ایجاد نمی‌کند، چون قرار نیست، چاپ پول عجیبی انجام شود و صرفا هدایت تسهیلات به سمت تولید است.

*تسهیلات ساخت مسکن تورم‌زا نیست

نایب رئیس کمیسیون عمران اظهار داشت: با توجه به اینکه چند ده صنعت، وزرات خانه و انواع مختلف مشاغل درگیر طرح دولت و قانون مجلس جهت افزایش ساخت مسکن برای مردم خواهند شد، می‌توان گفت، حتی اگر نقدینگی ایجاد شود، آن نقدینگی مولد خواهد بود، زیرا هدایت اعتبار و نقدینگی به سمت تولید است و به هیچ وجه تورم‌زا نخواهد بود.

حسین زهی در پایان به سلامت مالی تامین مالی ساخت مسکن پرداخت و گفت: بانک مسکن که عمده تسهیلات مسکن را ارائه خواهد داد، یک بانکی دولتی است و صورت‌های مالی آنبه موقع منتشر می‌شود. با توجه به ضمانت کردن مسکن ساخته شده، این بانک مطالبات مشکوک‌الوصولی ندارد و در حوزه ارائه تسهیلات و رونق بخش مسکن، بسیار کمک کننده بوده است. بنابراین باید به دنبال ابربدهکاران بانکی رفت، ساخت خانه برای مردم نه تنها مشکلی برای مردم ایجاد نخواهد کرد، بلکه به کمک مردم نیز خواهد آمد.

نظر شما