شناسهٔ خبر: 174026 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

جلال زاده در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم:

نحوه لغو تحریم‌ها ازسوی آمریکا را قبول نداریم/ بازگشت آمریکا به مذاکرات، مشروط است

وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها معتقدند مذاکرات باید به دور ششم یعنی جایی که مذاکرات قطع شده بود بازگردد که امیرعبداللهیان مطرح کرد که مذاکرات باید به جایی بازگردد که ترامپ از برجام خارج شد لذا قطعا چیزی که برای ما مهم است، تأمین منافع ملت ایران خواهد بود.

به گزارش «نماینده»  وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی خود با شبکه خبری العالم، با بیان اینکه مجلس دو وظیفه مهم قانونگذاری و نظارت را برعهده دارد، گفت: در حوزه نظارتی در مواقع حساس اقتصادی، سیاسی و امنیتی، وزرا و مسئولان دستگاه ها را به مجلس دعوت کرده و در جلسات غیرعلنی توضیحاتی ارائه و به سوالات نمایندگان پاسخ داده می شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به حضور امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مجلس جهت ارائه گزارشی از رخدادهایی که در منطقه و در حاشیه ایران در حال اتفاق است و گزارشی نیز درباره سرنوشت مذاکرات ایران با ۱+۴، یادآور شد: وی در بحث آذربایجان به گفتگوهای خود در سازمان ملل با اطراف این موضوع از جمله وزیر خارجه آذربایجان، به سفر خود به مسکو و دیدارهای صورت گرفته و صحبت ها با لاوروف در خصوص مسائل هسته ای، آذربایجان و افغانستان اشاره شد که نشان می دهد هماهنگی خوبی میان ایران و روسیه در نگاه به حوادثی که در کشورهای منطقه درحال رخداد است، وجود دارد.

وی با اشاره به موضوع افغانستان و نظر نمایندگان گفت: معتقدیم مسائل افغانستان باید با دقت پیگیری شده و فریب کلان پروژه آمریکا در منطقه را نخوریم. در افغانستان به دنبال ثبات، صلح و آرامش هستیم و حوادث تروریستی اخیر را محکوم کرده و به گروه طالبان که در کابل حاکم است تذکرات لازم داده شود. نمایندگان حساسیت های خود را برای اینکه به همه اقوام افغانستان فرصت حضور در دولت آینده این کشور داده شود را به سمع و نظر وزیر امور خارجه کشورمان رساندند.

جلال زاده همچنین با اشاره به مسائل هسته ای و مذاکرات عنوان کرد: اینکه جمهوری اسلامی به مذاکرات بازگردد تصمیم مهمی است که وزیر امور خارجه درباره آن گفت که حتما ادامه خواهد داشت. درباره زمان مذاکرات به سفر رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفتگوهایی که باقری معاون وزیر خارجه با وی داشت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه دغدغه نمایندگان این بود که منافع ملی در مذاکرات هسته ای حتما رعایت شود، اظهار کرد: آمریکایی ها و اروپایی ها معتقدند مذاکرات باید به دور ششم که قطع شده بود بازگردند که امیرعبداللهیان مطرح کرد که مذاکرات به جایی بازگردد که ترامپ از برجام خارج شد لذا قطعا چیزی که برای ما مهم است، تأمین منافع ملت ایران خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با ۱+۴ گفتگو می کنیم، یادآور شد: اگر آمریکایی ها می خواهند به مذاکرات بازگردند باید سه گام مد نظر رهبر معظم انقلاب اجرا شود؛ یعنی لغو تحریم ها، راستی آزمایی از سوی جمهوری اسلامی و در مرحله سوم ما به برجام باز می گردیم و تعهدات خود را در برجام انجام می دهیم.

جلال زاده ادامه داد: آمریکایی ها معتقدند اگر شما قصد دارید راستی آزمایی را طولانی مدت کنید ما باید رفع تحریم ها را در چند مرحله انجام دهیم که البته بخشی از تحریم ها را می خواهند لغو کنند که مورد پذیرش ما نیست؛ یک سری تحریم ها وجود دارد که باید آمریکا را ملزم به لغو کنیم که آنها این را قبول ندارند. آنها می گویند همان تحریم هایی که در نهایت توافق می کنیم در یک مرحله آن را لغو می کنم و شما در یک روز طولانی یعنی ۴۸ ساعت آن را راستی آزمایی کنید که کارشناسان معتقدند این راستی آزمایی در این زمان امکان پذیر نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی اضافه کرد: آنها می گویند اگر زمان می خواهید پس لغو تحریم ها را نیز چند مرحله ای کنید یعنی به فرض ۴۰ درصد تحریم ها را برداریم و شما حدود ۳ ماه آن را راستی آزمایی کنید که جمهوری اسلامی آن را نمی پذیرد چرا که نقض عهدهای آمریکا در گذشته را تجربه کرده ایم از این رو تصور می کنیم در چند مذاکره که در هفته های آتی رخ می دهد این موضوعات نیز باید بعدا تصمیم گیری شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه قصد نداریم مذاکرات فرسایشی باشد و قصد نتیجه گیری در زمان مشخص داریم، اظهار داشت: ما در ۶ دوره مذاکرات وین، پلتفرم را قبول نداشتیم و بنده خودم به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عضو کمیته ای تطبیقی بودم که با ابلاغ مقام معظم رهبری تشکیل شد و بنده از مجلس در آن عضویت داشتم که در ۱۶ جلسه ای که در شورای عالی امنیت ملی داشتیم واقعا شکلی که مسئولان وزارت خارجه مذاکره کرده بودند را قبول نداشتیم.

نظر شما