شناسهٔ خبر: 173993 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

وزارت نفت به توسعه حلقه های مختلف زنجیره و شبکه ارزش بپردازد

حسین حسین زاده عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس اعتقاد دارد توسعه حلقه های مختلف زنجیره و شبکه ارزش و همچنین توجه به ابعاد فنی و اقتصادی از جمله طرح هایی است که باید در دستور کار وزارت نفت قرار بگیرد.

به گزارش «نماینده» نشست مشترک شورای مدیران موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی وزارت نفت و عضو هیئت رییسه کمیسون انرژی مجلس با حضور حسین حسین زاده نماینده مردم لارستان،خنج، گراش در محل این موسسه برگزار شد.

در این نشست محمد صادق جوکار رییس این موسسه با اشاره به ظرفیت بزرگ کشور در حوزه انرژی و ضرورت بهره برداری از آن، گفت: موسسه بین المللی مطالعات انرژی وزارت نفت با توجه به اولویت های جدید دولت مهندس اوجی در راستای تقویت جایگاه راهبردی کشور در بازار انرژی و گسترش فعالیت های دیپلماسی انرژی کشور به منظور بازسازی بازار های خارجی، محورهای مطالعاتی و تحقیقاتی خود را تنظیم کرده و در حوزه های تحقیقاتی و مطالعاتی به دنبال کمک به اهداف عالیه و کلان وزارت نفت در این حوزه است.

وی با اشاره به توانمندی علمی این موسسه افزود: موسسه مطالعات انرژی این توانایی را دارد که در حوزه های گوناگون از جمله رصد بازاهای انرژی، بازنگری راهبرد انرژی کشور و ارائه خدمات راهبردی برای سیاستگذاری های کلان به مراکز تصمیم گیر همچون کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اقدام کند.

جوکار گفت: اولویت های کنونی موسسه مطالعات به عنوان اتاق فکر صنعت نفت تدوین راهبردها ،سیاست ها و برنامه های اقدام در حوزه های مختلف نفت و گاز کشور با رویکرد خنثی سازی تحریم های نا عادلانه به منظور ارائه حمایت راهبردی از دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی در بخش های اقتصادی و انرژی به منظور دفاع از منافع ملی است.

همچنین حسین حسین زاده، عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های فراوان موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی به خصوص در حوزه نفت گفت: موسسه مطالعات بین المللی انرژی وزارت نفت می تواند هاب مطالعات انرژی در حوزه های گوناگون باشد و از همین رو تقویت ارتباط این موسسه با سایر نهادهای مطالعاتی از جمله مرکز پژوهش های مجلس برای ایجاد هماهنگی بی نهادهای اجرایی و تصمیم گیری ضروری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصمیم نظام در ضرورت قدرت سازی در عرصه های مختلف از جمله حوزه انرژی وحذف نقاط ضعف و تهدیدزا، گفت: یکی از مهم ترین محورهای این تصمیم جلوگیری از خام فروشی و طرح های مختلفی است که می توان در این راستا مطرح کرد. توسعه حلقه های مختلف زنجیره و شبکه ارزش و همچنین توجه به ابعاد فنی و اقتصادی آن از جمله طرح هایی است که باید در دستور کار وزارت نفت قرار بگیرد.

این عضو هیئت رییسه کمیسیون انرژی با انتقاد از عدم توجه کافی به طرح های موسسات تحقیقاتی گفت: متاسفانه در چند سال اخیر شاهد به نتیجه نرسیدن طرح های تحقیقاتی هستیم که اتفاقا هم عملیاتی هستند و هم از نظر راهبردی می تواند در چهارچوب «قدرت سازی» برای کشور منشا اثر باشد . از همین رو باید تدبیر جدی برای جلوگیری از تکرار این روند در سال های آتی صورت بگیرد.

وی با اشاره به سابقه مطالعات فنی و خود در حوزه صنعت نفت گفت: موسسه مطالعات بین المللی انرژی به صورت جدی بر روی بحث های مرتبط با ضعف های داخلی که منجر به اثرگذاری تحریم ها بر صنعت نفت می شود، تمرکز کرده و در یک رویکرد هم افزا و هم پیوند با شبکه نخبگانی و اندیشکده ای کشور به ارائه راهکارهای عملیاتی به نهادهای سیاستگذار اقدام کند.

حسین زاده همچنین از مشارکت موسسه مطالعات بین المللی انرژی در مباحث مرتبط با حوزه نفت و گاز در کمیسیون انرژی استقبال کرده و ابزار امیدواری کرد که در آینده گزارشات و مطالعات این موسسه در مباحثات کمیسیون انرژی نیز مطرح شود.

نظر شما