شناسهٔ خبر: 173956 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مالکی:

آمریکایی‌ها صحنه‌گردان تحولات افغانستان هستند/ طالبان باید به کشورهای همسایه تعهد بدهد

فدا حسین مالکی.jpg عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: برخی اعتقاد دارند آمریکایی ها افغانستان را ترک کرده اند در حالی که کاخ سفید اکنون در حال صحنه گردانی در این کشور است از این رو با برگزاری نشست وزرای خارجه همسایه این کشور باید زمینه تعهد طالبان به کشورها و تشکیل دولت فراگیر فراهم شود.

به گزارش «نماینده» فداحسین مالکی با اشاره به اهمیت میزبانی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان به اضافه روسیه در آینده ای نزدیک، گفت: تغییرات سریع و غافلگیر کننده افغانستان نشان داد که سناریو از پیش تعیین شده ایالات متحده در حال اجرایی شدن است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع برخی اعتقاد دارند آمریکایی ها افغانستان را ترک کرده اند در حالی که کاخ سفید اکنون در حال صحنه گردانی در این کشور است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای همسایه افغانستان در حاشیه این تحولات قرار گرفته اند، ادامه داد: به عبارتی اکنون طالبان صرفا عنوان می کند که در راس کار قرار دارد و مذاکرات دوحه را دردستورکار خودش قرار داده است در حالی که طالبان باید به مردم و همسایگان این کشور تعهد بدهد. به عنوان مثال موضوع حق آبه سیستان باید جزء تعهدات طالبان به جمهوری اسلامی باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه کشور هند نیز به عنوان کشوری تاثیرگذار باید در نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان حضور داشته باشد، افزود: این اجلاس می تواند طالبان را در تنگنا قرار دهد تا آنها به سمت تشکیل دولت فراگیر حرکت کنند و بدون تغییر قانون اساسی این کشور، از همه قومیت ها بهره گیری کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بدون شک بازگشت امنیت، صلح و ثبات به افغانستان دارای اهمیت دوچندان است و نباید از آن غافل شد.

نظر شما