شناسهٔ خبر: 173909 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

لازمه تسریع در ساخت فازهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر تهاتر نفتی است

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: برای ساخت فازهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر نیازمند ۱۰ میلیارد دلار بودجه هستیم که فقط می‌تواند با تهاتر نفتی آنرا تامین کنیم.

به گزارش «نماینده» هادی‌بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم افزایش تولید برق هسته‌ای در سبد تولید برق کشور اظهار داشت: ما باید سبد تولید برق در کشور را هم متنوع کنیم؛ تولید برق باید هم از طریق برق‌آبی باشد و هم از طریق حرارتی (سیکل ترکیبی - حرارتی)، تجدیدپذیر (بادی و خورشیدی).

وی افزود: وزارت نیرو اگر اراده لازم را برای توسعه برق هسته‌ای داشته باشد می‌تواند کمک حال سازمان انرژی اتمی باشد اما چون چنین اراده‌ای وجود ندارد این کار را نمی‌کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: تهاتر نفتی که در بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس یازدهم در نظر گرفته شد و قرار است در بودجه سال ۱۴۰۱ هم  تمدید شود؛ باید بکوشیم بدهی‌های خارجی و داخلی‌مان را از طریق تهاتر نفتی تسویه کنیم. دولت سابق خیلی اراده جدی برای تهاتر نفتی برای انجام کارهای کوچک و بزرگ را نداشت اما امیدواریم دولت فعلی این کار را انجام دهد؛ اگر تهاتر نفتی انجام شود قرارداد احداث  نیروگاه برق هسته‌ای با ظرفیت تولید ۲ هزار مگاوات که با روسیه داریم و هم اکنون فاز ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر محسوب می‌شود عملیاتی خواهد شد. این در حالی است که پایه‌های فاز دوم این نیروگاه گذاشته شده و در مرحله فنداسیون است و خاکبرداری فاز سوم هم انجام شده است.

بیگی نژاد گفت: برای احداث فازهای ۲ و ۳ نیروگاه تولید برق هسته‌ای بوشهر به ۱۰ میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم؛ این کار فقط با تهاتر نفتی امکانپذیر است. این در حالی است که در سال جاری مجلس ۸ میلیارد دلار اعتبار برای واردات کالاهای اساسی آن هم به مدت یک سال در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ساخت نیروگاه‌ هزینه زیادی لازم دارد در حالیکه ساخت نیروگاه برق هسته‌ای هزینه بیشتری می‌برد اما وقتی برق هسته‌ای تولید می‌شود هزینه تمام شده آن کمتر می‌شود اما به مرور زمان این هزینه‌ها جبران می‌شود. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: اخیراً در طرح مانع‌زدایی از صنعت برق اقداماتی خوبی برای گره‌گشایی از برق هسته‌ای کشور در نظر گرفته شده و تلاش داریم با تصویب قوانین، حمایت لازم را از صنعت برق داشته باشیم و فقط باید اراده لازم بین قوا، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم اخیراً به صراحت از برنامه‌ریزی برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای خبر داده است که معنای آن تنوع بخشی بیشتر به سبد تولید برق هسته‌ای است که در آینده باید برق هسته‌ای ۲۰ درصد از تولید برق هسته‌ای را به خود اختصاص دهد.

نظر شما