شناسهٔ خبر: 173886 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رضایی کوچی؛

دولت‌ها نباید شهرداری ها را رقیب خود بدانند/ کمیته‌ای در کمیسیون عمران برای پیگیری بودجه شهرداری‌ها تشکیل می‌شود

 رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری‌ها تقریبا معادل دولت کار عمرانی انجام می‌دهند و قسمت قابل توجهی از اشتغال زایی را بر عهده دارند؛ لذا دولت‌ها نباید شهرداری ها را رقیب خودش بدانند و به آن کم توجهی کند.

به گزارش «نماینده» محمدرضا رضائی کوچی در رابطه با بدهی های شهرداری تهران، گفت : عدم اجرای تعهدات دولت در برابر شهرداری‌ها تنها به شهرداری تهران محدود نشده بلکه تمامی شهرداری‌های کشور با این موضوع درگیر هستند.

وی عنوان کرد: طبق قانون ۶۰ درصد درآمد حاصل از پرداخت جرائم رانندگی و درصدی از مالیات بر ارزش افزوده باید به شهرداری ها اختصاص داده شود که متاسفانه بخش عمده از آن یا پرداخت نشده و یا در بازه زمانی بسیار طولانی پرداخت می‌شود. این امر موجب شده شهرداری ها در اجرای پروژه های عمرانی با مشکلات متعددی مواجه شوند. 

وی با بیان اینکه قانون به صورت کامل و شفاف سهم شهرداری ها از درآمد را مشخص کرده و دولت باید به تعهدات خود در برابر آن ها عمل کند ادامه داد: هم اکنون شهرداری‌ها تقریبا معادل دولت کار عمرانی انجام می‌دهند و قسمت قابل توجهی از اشتغال زایی را بر عهده دارند؛ لذا دولت‌ها نباید شهرداری ها را رقیب خودش بدانند و به آن کم توجهی کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شهرداری ها خط اول خدمت رسانی به مردم هستند باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و تقویت شوند. از طرفی بخش زیادی از نیروهای شهرداری ها، شرکتی بوده و با حقوق بسیار پایین کار می‌کنند، حتی افرادی که پیمانی و رسمی هم هستند حقوق اندکی دریافت می‌کنند. بی تردید نیروی انسانی مهمترین سرمایه شهرداری ها هستند از این رو  باید از شهرداری‌ها حمایت کنیم تا آنها هم بتوانند حقوق نیروهای خود را افزایش دهند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای رسیدگی به بودجه شهرداری‌ها حتما کمیته ویژه ای در کمیسیون عمران تشکیل خواهیم داد و موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

رضایی در ادامه با اشاره به سهم شهرداری تهران برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بر اساس قانون جهش تولید مسکن، خاطرنشان کرد:  شهر تهران به عنوان پایتخت کشور باید سهم قابل توجهی از از یک میلیون واحد مسکونی را باید به دوش  بکشد. از این رو آقای زاکانی شهردار تهران نیز اعلام آمادگی کرده تا سالانه ۱۵۰ هزار  واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، زمین‌های ناکارآمد و اراضی که امکان الحاق به محدوده شهری را دارند، بسازد. از شهرداری‌های سایر شهرها نیز انتظار داریم در اجرای قانون بسیار مهم جهش تولید مسکن دولت را یاری کنند. 

نظر شما