شناسهٔ خبر: 173858 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

امیرآبادی در دیدار با رییس فدراسیون های اتاق بازرگانی پاکستان؛

طرح" ایجاد مکانسیم در دسترس" بین ایران و پاکستان تحریم های آمریکا را دور می زند

«احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان تاکید کرد: در شرایطی که تحریم‌های یکجانبه آمریکا موانعی در مسیر تعاملات فیمابین بوجود آورده است، ایجاد مکانیسم در دسترس فرصت مناسبی برای همکاری های تجاری و تسهیل کننده امور مالی و بانکی خواهد بود.

به گزارش «نماینده» احمد امیرآبادی فراهانی رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و هیأت همراه در ادامه دیدارهای خود در کراچی با ناصر حیات ماکو رییس فدراسیون های اتاق بازرگانی پاکستان گفتگو و تبادل نظر کردند.

در آغاز این دیدار، امیرآبادی فراهانی با اشاره به ارتباطات دیرینه و اشترکات فرهنگی دو کشور گفت: همواره روابطی برادرانه میان مردم ایران و پاکستان برقرار بوده و این پشتوانه محکمی برای توسعه و گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، با اشاره به حجم  مبادلات اقتصادی میان ایران و پاکستان گفت: ظرفیت های فراوان اقتصادی، صنعتی و کشاورزی در ۲ کشور وجود دارد که باید با برنامه ریزی صحیح از آن در راستای منافع دو ملت بهره برد.

وی با طرح پیشنهاد مکانیسم در دسترس بین دو ۲ کشور خاطر نشان کرد: در شرایطی که تحریم‌های یکجانبه آمریکا موانعی در مسیر تعاملات فیمابین بوجود آورده است، ایجاد مکانیسم در دسترس فرصت مناسبی برای همکاری های تجاری و تسهیل کننده امور مالی و بانکی خواهد بود.

این نماینده مجلس در همین راستا افزود: پیگیری جدی موضوع تشکیل اتاق مشترک تهاتر از سوی طرف پاکستانی حائز اهمیت است و روند بازرگانی کالا در قبال کالا، رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان گشایش بازارچه های مرزی و تسهیل در امور گمرکی را در پیشبرد اهداف اقتصادی_تجاری مهم ارزیابی کرد و گفت: مرز طولانی بین ایران و پاکستان نیاز به رونق بخشیدن به زندگی مردم دو سوی مرز دارد، لذا گشایش بازارچه های مرزی و تسهیل امور گمرکی پشتوانه خوبی برای مردم این منطقه است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توجه ویژه به روند اقتصادی و تجاری ۲ کشور را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: در شرایطی که توان تحریمی آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران کاهش یافته و صادرات فرآورده های نفتی _ پتروشیمی رونق گرفته است ضرورت دارد که پاکستان نیز  به طور جدی به حمایت عملی خود با انجام تعهدات در قبال ایران بپردازد.وی توجه به توسعه تجارت و تامین نیازها جامعه بازرگانی را ابزاری برای عبور از تحریم ها دانست و  متذکر شد که عراق توانسته است از طریق فشارهای بین المللی با استفاده از معافیت تحریم‌ها همچنان به واردات انرژی از ایران ادامه دهد.

امیرآبادی فراهانی در ادامه با اشاره به سفر مشاور اقتصادی نخست وزیر پاکستان در ماه آینده به تهران تصریح کرد: رایزنی‌ها با وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحث های کارشناسی در موضوع طرح تهاتری انجام شده است که در سفر مشاور اقتصادی نخست وزیر به این مهم پرداخته خواهد شد.

ناصر حیات ماکو رییس فدراسیون های اتاق بازرگانی پاکستان نیز طرح پیشنهاد اتاق تهاتر را مسیر تازه ای برای مراودات دوجانبه دانست و گفت: قوانین خاص تجارت در پاکستان  برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران نیاز به اصلاح دارد.

وی در ادامه بیان کرد: تقویت بازارچه‌های مرزی و پیشبرد این روند در جهت تسهیل امور گمرکی حائز اهمیت است و فدراسیون های اتاق بازرگانی پاکستان علاقمند به تقویت مناسبات و تعاملات با جمهوری اسلامی ایران است.

شایان ذکر است در نشست هیات اعزامی گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان ،با رئیس فدراسیون های اتاق بازرگانی پاکستان آقایان محسن پیرهادی، اسماعیل حسین زهی، ملک فاضلی و خانم الهام آزاد نمایندگان مردم تهران، خاش، سراوان و نایین در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

نظر شما