شناسهٔ خبر: 173836 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اصلاح ساختار بودجه روی زمین مانده است

روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح ساختار بودجه یکی از منویات مقام معظم رهبری است که متأسفانه همچنان روی زمین مانده است و دولت و مجلس باید در این زمینه اقدام عاجل کنند.

به گزارش «نماینده» روح‌الله ایزدخواه با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه، گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر دولت و مجلس در زمینه اصلاح ساختار بودجه کم کاری کردند و بر این اساس هم دولت و هم مجلس باید نسبت به اصلاح ساختار بودجه اقدام عاجل کنند.

وی بیان کرد: یکی از راه‌های تحقق اصلاح ساختار بودجه آن است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جداول بودجه ورود نداشته باشد چرا که جداول جزو مسائل حوزه اجرایی است و ما نباید در آن دخالت کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعضاً می‌بینیم که نمایندگان به دلیل آنکه به دنبال رفع مشکلات حوزه انتخابیه خود هستند، در جداول بودجه مداخله می‌کنند که این مسئله باعث افزایش هزینه‌ها و کسری بودجه می‌شود.

ایزدخواه ادامه داد: دولت نیز برای تحقق اصلاح ساختار بودجه باید در وهله اول بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف و به مجلس ارائه کند چرا که بودجه شرکت‌های دولتی بسیار کلان است اما شفاف، دقیق و قابل نظارت نیست.

وی متذکر شد: مجلس شورای اسلامی، سال قبل احکام اصلاح ساختار بودجه را به تصویب رساند که دولت باید آن موارد و همچنین قوانین بالادستی را در تدوین بودجه لحاظ کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: زمانی که فصل بررسی بودجه در مجلس برسد، نمی‌توان اصلاحات اساسی در ساختار بودجه اعمال کرد، بنابراین باید از همین حالا به دنبال اصلاح ساختار بودجه باشیم، این موضوع را جدی بگیریم و روند بودجه‌ریزی کشور را تغییر دهیم چرا که شیوه بودجه‌ریزی فعلی کسری بودجه را به دنبال خواهد داشت و رویه‌ای غلط است.

ایزدخواه با بیان اینکه ما هنوز در مقدمات اصلاح ساختار بودجه هستیم و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی داریم، اظهار داشت: در حال حاضر که دولت و مجلس نسبت به قبل با یکدیگر همسوتر هستند، باید فکری اساسی برای اصلاح ساختار بودجه کنند و در جلسات سران قوا هم باید این موضوع مورد توجه و پیگیری جدی قرار گیرد.

وی یادآور شد: اصلاح ساختار بودجه یکی از منویات مقام معظم رهبری است که متأسفانه همچنان روی زمین مانده است و برای رفع کسری بودجه و شفافیت در سند دخل و خرج کشور، این اصلاحات ضرورت دارد.

نظر شما