شناسهٔ خبر: 173834 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

امیرآبادی در دیدار با مشاور نخست وزیر در امور بازرگانی و سرمایه پاکستان:

برقراری تجارت تعادلی میان دو کشور با ایجاد اتاق تهاتر / رایزنی‌ها با وزیر جدید صنعت ایران انجام شده است

«احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» رییس و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در اسلام آباد با مشاور نخست وزیر در امور بازرگانی و سرمایه گفتگو و تبادل نظر نمود.

به گزارش «نماینده» احمد امیرآبادی فراهانی رییس و اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری ‌اسلامی ایران و پاکستان در ادامه دیدارهای خود در اسلام آباد با عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر در امور بازرگانی و سرمایه گفتگو و تبادل نظر نمود.

امیرآبادی فراهانی در آغاز این نشست، اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و تعاملات دیرینه دینی _مذهبی  را عمده ترین دلیل قرابت و همبستگی ایران و پاکستان میان دو کشور بیان داشت.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری ‌اسلامی ایران و پاکستان در این جلسه با قدردانی از مواضع صریح و قوی دولت اسلام‌آباد علیه تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تاکید کرد:«دو کشور برای توسعه تجارت باید فراتر از تاثیرات ناشی از تحریم‌های یکجانبه حرکت نمایند». 

وی با  مقایسه جمعیتی و سرزمینی عراق با پاکستان تصریح کرد:«عراق به عنوان همسایه ایران که در قیاس با پاکستان از وسعت کمتری برخوردار است توانسته است با دیپلماسی فعال درخصوص برخی تحریم‌ها از آمریکا معافیت بگیرد».

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، اهتمام جدی دولت پاکستان برای عبور از تحریم های جمهوری اسلامی ایران را با اقدامات عملی و تلاش های جدی خواستار گردید.

امیرآبادی فراهانی پیگیری جدی موضوع تشکیل اتاق مشترک تهاتر از سوی طرف پاکستانی را پر اهمیت دانست و گفت: «مبادلات پایاپای از طریق ایجاد اتاق تهاتر  تسهیل کننده امور  مالی و بانکی به روش کالا در قبال کالا است که تجارت تعادلی را در میان دو همسایه در حد مطلوب ارتقاء خواهد داد».

وی همچنین اظهار داشت: «رایزنی‌ها در این خصوص با وزیر جدید صنعت ایران انجام شده و با سفر ماه آینده مشاور نخست وزیر پاکستان به تهران بحث‌های کارشناسی و فنی جهت حصول توافق انجام خواهد شد».

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «ایجاد مکانیسم در دسترس ایده مطلوبی است که باید با رویکرد قوی و جدی از سوی نهادها و سازمانهای اقتصادی پاکستانی پیگیری شود و ما انتظار داریم بخش خصوصی از جمله فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان نیز به این فرآیند ملحق شوند».

وی توجه ویژه به روند اقتصادی و تجاری دو کشور را در ارتقای سطح  مناسبات حائز اهمیت بر شمرد و افزود:«پرواضح است که آمریکایی‌ها دیگر توان پیشروی در بحث تحریم را نداشته و گواه آن صادرات نفت، عرضه فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به خارج از کشور از سوی جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد».

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تقویت زیرساخت‌ها در مرزهای مشترک برای فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی، افزود: احداث و گشایش بازارچه های مرزی و تسهیل امور گمرکی در پیشبرد بهبود زندگی مرزنشینان خواهد بود.

داوود:

عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان و سرپرست وزارت بازرگانی این کشور نیز در ادامه دیدار  گفت:«بحث تقویت بازارچه‌های مرزی و پیشبرد ابتکار طرف ایرانی برای ترویج تجارت تهاتر میان دو کشور بسیار مهم و اسلام‌آباد آن را پیگیری می‌کند».

وی تاکید کرد:«در مبحث تعامل با ایران هدفی که پاکستان دنبال می کند، پیشرفت در روابط و حرکت رو به جلو است».

عبدالرزاق قویا تصریح کرد:«پاکستان در این مهم جدی است و شخصا برای شرکت در نشست کمیته مشترک تجاری، پیشبرد طرح بازارچه‌های مرزی و تجارت تهاتر با جمهوری اسلامی ایران، اواسط آبانماه سال جاری عازم تهران می‌شوم.»

علاوه بر سید محمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این نشست هیات اعزامی گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان ، شامل آقایان اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش، ملک فاضلی نماینده مردم سراوان، محسن پیرهادی نماینده مردم تهران و خانم الهام آزاد نماینده مردم نایین نیز حضور داشتند که در تبادل نظر و گفتگوهای مطروحه فی‌مابین رییس هیات و  مشاور نخست وزیر در امور بازرگانی و سرمایه پاکستان شرکت داشتند.

نظر شما