شناسهٔ خبر: 173799 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بررسی مشکلات تعاونی‌های مسکن شمال شرق تهران

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بررسی بررسی مشکلات تعاونی‌های مسکن شمال شرقی تهران در جلسه با وزیر راه گفـت: استانداری تهران ظرف مدت دو هفته فرمول ارزش‌گذاری زمین‌ها را ارائه و سپس وزارت راه پیشنهاد زمین برای معاوضه به اعضا این تعاونی ها را اعلام خواهد کرد.

به گزارش «نماینده» اقبال شاکری در تشریح نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با وزیر راه و شهرسازی پیرامون بررسی مشکلات اعضای تعاونی های مسکن واقع در نوار  شمالی و شرق شهر تهران گفت: جلسه ریاست کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه و شهرسازی پیرامون موضوع قدیمی مرتبط با اعضای تعاونی‌های مسکن  شمال و شرق تهران بود که امکان ساخت بنا را نداشتند و باید به مالکان این اراضی زمین معوض داده می‌شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه آقای مهندس رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به تازگی مسئولیت این وزارت خانه را برعهده گرفته و متولی اصلی رسیدگی به موضوع هستند. لازم بود تا جلسه ای برای طرح ابعاد مسئله برگزار و برای حل این معضل قدیمی تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در این جلسه که حجت الاسلام تقوی نماینده سابق ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی که پیگیر بودند حضور داشت، به صورت مفصل سابقه موضوع مطرح و رئیس کمیسیون عمران مجلس بر احقاق حق اعضا این تعاونیها تاکید کردند.

همچنین بر اساس مصوبه حدود یک ماه گذشته کمیسیون عمران، وزارت راه و شهرسازی باید ضمن تشکیل کارگروهی تخصصی برای مدیریت مسئله نسبت به ارزش گذاری زمین‌ها اقدام کند. در این جلسه وزیر راه و شهرسازی دستور دادند طی مکاتبه ای با استانداری تهران نسبت به چگونگی ارزش گذاری این زمین‌ها اقدام شود و استانداری نیز ظرف مدت دو هفته نسبت به ارائه فرمولی برای ارزش‌گذاری اراضی تعاونی‌های مسکن منطقه سرخه حصار اقدام و سپس وزارت راه پیشنهاد ارائه زمین معوض به اعضا این تعاونی ها را اعلام کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد؛ زمین‌هایی که می‌تواند در اختیار اعضای این تعاونی‌ها قرار بدهد، می تواند تمامی اعضا را پوشش دهد، لذا این آمادگی وجود داشته تا در اسرع وقت برای ارائه زمین‌های معوض اقدام کند.

شاکری افزود: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با جدیت مطالبات اعضای تعاونی‌های مسکن  را پیگیری کرده و به عنوان ناظر عالیه بر نحوه اجرای فرآیند واگذاری نظارت خواهد کرد. خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی نیز با موضوع بسیار خوب برخورد کرده و تاکید داشتند پس از ارزش‌گذاری با جدیت مسائل مالکان را پیگیری خواهند کرد تا حقی از مالکان ضایع نشود و وزارت جهادکشاورزی اعلام آمادگی کرده تا در صورت نیاز همکاری داشته باشد. 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مالکان به صورت مستقیم مورد خطاب وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و وجود سند مالکیت برای احقاق حقوق آنها کفایت می‌کند و لازم نیست افراد دیگری به جای صاحبان املاک به موضوع ورود کرده و فرآیند را طولانی تر کنند. با وجود اینکه وزارت جهادکشاورزی بانی واگذاری زمین‌های منطقه سرخه حصار بوده اما وزرای قبلی این وزارت‌خانه هیچ گونه تلاش و کمکی برای حل مشکلات مالکان این اراضی نکرده اند؛ متاسفانه وزارتخانه مذکور اراضی این منطقه را به کارکنان خود واگذار و سپس آنها را رها کرده که مصداق ترک فعل بوده و باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی در پایان اظهار کرد: توافقی میان وزارت‌خانه‌های راه و جهادکشاورزی  برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی منعقد شده است و این توافقنامه شاید این ظرفیت را داشته باشد که موضوع تعاونی‌ها را پوشش دهد و ابزار خوبی برای حل این مشکل  خواهد بود.

نظر شما