شناسهٔ خبر: 173741 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رضایی:

ایران تجربه تلخ مذاکرات گذشته را تکرار نخواهد کرد/ جمهوری اسلامی پشت میز مذاکرات متوازن می‌نشیند

ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تجربه تلخ مذاکرات گذشته و خسارت‌های فراوانی که به ایران تحمیل شد، گفت: جمهوری اسلامی شاکی است و ۵+۱ در جایگاه متهم قرار دارد لذا ما در صورت برپایی مذاکرات متوازن و تامین کننده منافع ملی پس از جبران خسارات، پشت میز خواهیم نشست.

به گزارش «نماینده» ابراهیم رضائی در خصوص برجام و مذاکرات وین، گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که با مذاکره هیچ مشکلی ندارد و از مذاکره استقبال می‌کند اما قرار نیست مذاکرات مانند گذشته ادامه پیدا کند. ما از مذاکرات گذشته تجربه تلخی به نام برجام داریم که برای ما خسارت محض و یک مذاکره برد- باخت بود لذا نمی‌خواهیم این تجربه تلخ دوباره تکرار شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: مذاکرات باید متوازن باشد، از آنجایی که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، به نوعی به ما بدهکار هستند اما متاسفانه این روزها و هفته‌ها در موضع‌گیری وزیر خارجه آمریکا می‌بینیم که جای شاکی و متهم تغییر کرده و آنها طلبکارانه با ما صحبت می‌کنند. این در حالی است بیش از صدها میلیارد دلار آمریکایی‌ها بابت خروج از برجام و بدعهدی به ما لطمه زدند و ما از این بابت شاکی هستیم. بنابراین  منطقی است که ما انتظار داشته باشیم زیان‌های گذشته جبران شود سپس پشت میز مذاکره بنشینند.

رضائی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در صورتی که شرایط مذاکره برابر و تامین کننده منافع ملی فراهم شود، پای میز مذاکره می‌نشیند، تصریح کرد: مذاکره برابر به معنای شرط جدید از طرف ایران نیست بلکه طرف‌های مقابل نباید از موضع بالا با ما صحبت کنند، آنها باید بدانند که جمهوری اسلامی شاکی است و آنها در جایگاه متهم قرار دارند. لذا باید نسبت به جبران خسارت‌ها و بدعهدی‌ها اقدام کنند تا ما بر اساس حُسن نیت آنها پای میز مذاکره حاضر شویم.

نظر شما