شناسهٔ خبر: 173737 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

آقازاده:

ایران باید مبتنی بر کنش‌ طرف‌های برجامی تصمیم بگیرد

سیدعلی آقا زاده رئیس کمیته دفاعی مجلس با اشاره به نقش موثر نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: ا توجه به شرایطی که امروز در رابطه با مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۵+۱ شکل گرفته، نماینده ایران باید مسلط بر فعالیت‌ها و اقدامات غربی‌ها و آژانس باشد تا جمهوری اسلامی بتواند مبتنی بر این کنش‌ها بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کند.

به گزارش «نماینده» سیدعلی آقازاده دافساری با اشاره به تغییر نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: نماینده ایران در آژانس، نماینده رسمی جمهوری اسلامی است و مسائل مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران را باید پیگیری کند. با توجه به شرایطی که امروز در رابطه با مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۵+۱ شکل گرفته، نماینده ایران در آژانس می‌تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

نماینده ایران باید زمینه همکاری و تعامل را فراهم کند

رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی افزود: نماینده ایران در آژانس تابع فعالیت‌ها و سیاست‌های مجموعه دولت و سازمان انرژی اتمی ایران است، اما با رصد تحولات و مواضع کشورهای مقابل یا حتی تصمیمات آژانس درباره اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به تصمیم‌گیری‌های دقیق جمهوری اسلامی کمک می‌کند. نماینده آژانس باید بر مذاکرات، کنش‌ها و فعالیت‌های طرف‌های برجامی واقف باشد و زمینه تعامل و همکاری منطقی را برای ایران فراهم کند.

وی با یادآوری حرکت غیرمنطقی، مشکل‌ساز و چالشی آمریکا با خروج از برجام، گفت: رئیس جمهور فعلی ایالات متحده نیز نه تنها اقدامی در جهت جبران این تصمیم مشکل‌ساز انجام نداده است بلکه تزویرهای را از خود بروز داده است. اروپایی‌ها هم قدرت تصمیم‌گیری ندارند هرچند چین و روسیه واقعیت‌ها را درک کردند. در چنین شرایطی جمهوری اسلامی باید مبتنی بر کنش‌های این کشورها تصمیم بگیرد که در این میان نماینده آژانس نقش موثری خواهد داشت.

آقازاده در ادامه افزود: مذاکرات به تاخیر افتاده است و در داخل خودش تحرکات زیادی رخ داده، است که در این میان مباحث دیپلماسی و رایزنی از طریق آژانس برای مدیریت فضای عمومی و بین المللی و کنترل قضاوت‌ها لازم است. بنابراین مسئله مذاکرات موضوع دیپلماسی بین‌المللی است و ایران به عنوان کشور دارای نظرات و اقدامات باثبات باید برنامه طرف‌های مقابل را رصد کند تا بتواند در فضای داغ مذاکرات هسته‌ای، نظرات موثر و کارسازی را در واکنش به سرزنش کشورهایی غربی اعلام کند و به عنوان عضو فعال در مذاکرات حضور به هم رساند. قطعا در این زمینه نقش نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی موثر است.

نظر شما