شناسهٔ خبر: 173721 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

جزئیات نگران کننده از عملکرد اقتصادی دولت سابق در نیمه اول سال جاری

میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: براساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت قبل بیش از ۵۰ درصد مجموعه هزینه های خود را در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ از محل تنخواه و اوراق مالی تامین کرده به نحوی که تقریبا تمام اوراق قانونی بودجه امسال و تنخواه را هزینه کرده است.

به گزارش «نماینده» سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست غیرعلنی امروز صبح مجلس شورای اسلامی گفت: میرکاظمی در این جلسه ضمن تشریح وضعیت اقتصادی و بودجه‌ای کشور به بیان مشکلاتی در خصوص کسری بودجه امسال و راه های جبران آن، راهکارهای تامین کالاهای اساسی و وضعیت انرژی و مشکلات موجود درحوزه برق، گاز و نفت و برخی قراردادها با پاکستان و ترکمنستان پرداخت.

وی ادامه داد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص برق اعلام کرد، حدود هزار مگاوات کمبود تولید برق داریم که باید با برنامه ریزی حل شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس تصریح کرد: میرکاظمی در این جلسه در خصوص بدهی های دولت به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی نیز بیان کرد، دولت قبل بیش از ۵۰ درصد مجموعه هزینه های خود را در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ از محل تنخواه و اوراق مالی تامین کرده به نحوی که تقریبا تمام اوراق قانونی بودجه امسال و تنخواه را هزینه کرده است. روند نزولی رشد اقتصادی طی چند دهه گذشته یکی از نکات اساسی است که باید تغییرات اساسی در آن صورت بگیرد.

میرتاج‌الدینی تاکید کرد: در سال های گذشته شاهد تورم فزاینده‌ای بوده‌ایم به نحوی که تابستان امسال به ۴۸ درصد رسید و ضریب جینی، فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی را در جامعه بیشتر کرده است. وضعیت اقتصادی کشور طی این سال‌ها متوازن و عادلانه نبوده و  برخی مناطق کشور با فقر مضاعف روبرو هستند و برخی استان های دیگر از برخورداری بیشتر و باید به سمت متوازن سازی اقتصاد و درآمدها در سطح کشور پیش برویم. 

لزوم اصلاح ساختار بودجه و اصلاح آیین نامه برای تدوین بودجه ۱۴۰۱

 نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه بر روی خروج از این وضعیت و اصلاح روند کنونی تاکید و اعلام کرد، گام اول برای این موضوع اصلاح ساختار بودجه است و باید بودجه سال ۱۴۰۱ براساس اصلاح بودجه به مجلس ارسال شود.

وی اظهار کرد: دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این نشست تاکید کرد، براساس واقعیت جامعه نیازمند پاره‌ای از اصلاحات در مسایل اقتصادی هستیم و در این راستا باید اصلاح ساختار بودجه با همکاری دولت و مجلس طی شش ماهه دوم سال و تا قبل از ارسال لایحه بودجه به مجلس در ۱۵ آذر ماه انجام شود و نباید این اصلاح به سال بعد موکول شود. البته سازمان برنامه و بودجه در این زمینه تاکنون اقدامات خوبی انجام داده و برای لایحه بودجه ۱۴۰۱ برنامه دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بیان کرد: رئیس مجلس همچنین بر اصلاح آیین نامه داخلی مجلس برای بررسی بودجه تاکید و بیان کرد، در صورت عدم اصلاح با مشکلات بسیاری روبرو خواهیم شد. بررسی بودجه ۱۴۰۱، اصلاح ساختار بودجه و اصلاح آیین نامه داخلی باید به گونه ای انجام شود که با سیاست های کلان کشور از جمله برنامه هفتم توسعه منطبق باشد، در غیراینصورت شاهد تجربیات گذشته مانند اجرای ۳۰ درصدی برنامه ششم طی ۵ سال گذشته خواهیم بود.

نظر شما