شناسهٔ خبر: 173686 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جلوگیری از دستکاری سوالات آزمون وکالت با تعیین حد نصاب شناور

حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس گفت: در طرح تسهیل برای سنجش علمی متقاضیان اخذ پروانه وکالت، معیار حد نصاب شناور پیشنهاد شده است تا با اجرایی شدن آن سطح علمی متقاضیان سنجیده شود.

به گزارش «نماینده» حسینعلی حاجی دلیگانی درباره بررسی جزئیات طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس گفت: در حال حاضر بسیاری از فعالان اقتصادی و فارغ التحصیلان با موانعی از جنس مجوز برای آغاز به کار مواجه هستند و مجلس به دنبال این است تا با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزها، این موانع را بردارد.

وی با اشاره به رویکرد مجلس برای رفع انحصار از مشاغل مختلف از جمله وکالت خاطر نشان کرد: در طول دهه گذشته سالانه حدود ۴ درصد از شرکت کنندگان در آزمون وکالت پذیرفته شده‌اند که این موضوع هم انحصار موجود در فرایند اخذ پروانه وکالت را نشان می‌دهد و هم ضرورت اصلاح معیار پذیرش افراد در این حرفه را بیش از بیش روشن می‌کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس با انتقاد از ظرفیت گذاری عددی عنوان کرد: ظرفیت گذاری عددی برای قبولی در آزمون وکالت یک معیار غلط است زیرا اصلاً حد کیفی پذیرفته شدگان را در نظر نمی‌گیرد. برای همین هم مجلس در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به دنبال آن است که صلاحیت علمی را جایگزین ظرفیت عددی کند.

حاجی دلیگانی ادامه داد: در طرح تسهیل برای سنجش علمی متقاضیان اخذ پروانه وکالت، معیار حد نصاب شناور پیشنهاد شده است تا با اجرایی شدن آن هم سطح علمی متقاضیان سنجیده شود و هم به اسم ظرفیت گذاری، افراد شایسته از اخذ پروانه وکالت محروم نشوند.

وی در توضیح افزود: در حال حاضر معیار پیشنهادی که در طرح تسهیل صدور مجوزها قرار داده شده است، کسب ۷۰% میانگین نمرات یک درصد برتر آزمون است که امیدوارم همین معیار هم با رأی قاطع به تصویب برسد.

این نماینده مجلس درباره مزیت‌های تعیین حد نصاب شناور برای قبولی در آزمون وکالت گفت: با توجه به اینکه هنوز طراحی سوالات آزمون وکالت در دست ذی نفعان است، صحیح نیست که حد نصاب مطلق نمرات معیار قرار قبولی در آزمون وکالت قرار گیرد زیرا اگر حد نصاب مطلق در نظر گرفته شود، ذی نفعان می‌توانند با مهندسی و سخت کردن سوالات، ورود افراد به حرفه وکالت را کنترل کرده و به بهانه نمرات پایین، انحصار قبلی خود را باز هم به اسم حفظ کیفیت ادامه دهند.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: با تعیین حد نصاب شناور دیگر امکان دستکاری سوالات برای کاهش قبولی‌های آزمون وکالت از بین می‌رود. در نتیجه افرادی می‌توانند پروانه وکالت دریافت کنند که واقعاً شایستگی داشته باشند و سطح علمی آن‌ها سنجیده شده باشد.

وی با رد کردن این ادعا که تعیین حد نصاب شناور موجب کاهش سطح علمی داوطلبان شرکت در آزمون وکالت می‌شود، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در آزمون وکالت هر سال سوالات و داوطلبان شرکت‌کننده همه تغییر می‌کنند برای همین هم اساساً امکان اینکه داوطلبان مطالعه خود را متناسب با شرایط آزمون تغییر دهند، وجود ندارد. مضاف بر اینکه تعداد زیاد داوطلبان هم امکان اجماع برای کاهش سطح علمی را آزمون را غیر ممکن کرده است

عضو هیأت رئیسه مجلس اضافه کرد: البته همین آلان هم پذیرفته شدگان در آزمون وکالت بعضاً با نمره پایینی پذیرفته می‌شود که در این موضوع ایراد از سواد داوطلبان نیست بلکه به عملکرد طراحان آزمون که ذی نفع هم هستند بر می‌گردد زیرا سوالاتی غیر استانداردی را طرح کرده‌اند.

حاجی دلیگانی در پایان گفت: بخش‌های مربوط به وکالت از قسمت‌های مهم طرح تسهیل صدور مجوزها هستند که امیدوارم در جلسات آینده مجلس به تصویب برسد و موانع مسیر بسیاری از فارغ التحصیلان را از میان بر دارد.

نظر شما