شناسهٔ خبر: 173562 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

گزارش نماینده از روند انتخاب استانداران در دولت سیزدهم؛

چرا نگاه دولت رئیسی در انتخاب استانداران با دولت قبل متفاوت است/ 10 استاندار منتخب دولت سیزدهم+ سوابق

رئیسی آنچه در روند انتخاب استانداران در دولت سیزدهم بسیار اهمیت دارد انتخاب براساس کارآمدی و سوابق مدیریتی است تا نگاه حزبی و جناحی.

به گزارش خبرنگار نماینده پس از انتخاب وزرا و معاونان رئیس جمهور آنچه پس از تشکیل هیأت دولت اهمیت دارد انتخاب استانداران توسط کابینه است؛ برهمین اساس دولت سیزدهم تا کنون به سکانداری 10 استاندار رأی اعتماد داده است؛ اما آنچه در انتخاب استانداران در دولت سیزدهم بسیار اهمیت دارد انتخاب براساس کارآمدی و سوابق مدیریتی شکل گرفته است تا نگاه حزبی و جناحی؛ نگاهی که متأسفانه در دولت قبل بسیار حاشیه ساز بود و به نظر می رسید که فشار جریان های سیاسی خاص در انتخاب استانداران دخیل بود؛ اما رئیسی با نگاه به سوابق، افراد توانمند را به حاشیه نبرده است و می توان در میان استانداران انتخاب شده دولت سیزدهم به افرادی اشاره کرد که در دولت های قبلی نیز مسئولیت داشته اند.

استانداری با سابقه وزارت برای خوزستان

 در جلسه هیأت وزیران که یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰  به ریاست آیت الله رئیسی، رئیس جمهور برگزار شد، اعضای دولت به "صادق خلیلیان" به سمت استاندار منتخب خوزستان رأی اعتماد دادند.

وی دارای مدرک کارشناسی خاکشناسی از دانشگاه شهید چمران اهواز و همچنین کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی و دکترای اقتصاد منابع طبیعی از دانشگاه تربیت مدرس است؛ از سوابق مدیریتی و اجرایی خلیلیان می توان به معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و عضو شورای بیمه مرکزی کشور به عنوان نماینده این وزارتخانه در دولت نهم و نیز وزیر جهاد کشاورزی و عضو شورای پول و اعتبار در دولت دهم اشاره کرد.

دبیر پیشین ستاد تنظیم بازار استاندار سیستان و بلوچستان

در جلسه هیأت وزیران که بعد از ظهر یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ به ریاست آیت الله رئیسی برگزار شد، اعضای دولت به "حسین مدرس خیابانی" به عنوان استاندار منتخب سیستان و بلوچستان رای اعتماد دادند.

حسین مدرس خیابانی دارای مدرک کارشناسی مهندسی مواد و متالوژی، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و دوره دکترای مدیریت استراتژیک است؛ وی پیش از این در سِمت هایی همچون سرپرستی و قائم مقامی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم، مسئول لجستیک و عضو ستاد ملی کرونا، عضو ستاد اقتصادی دولت و دبیر ستاد تنظیم بازار کشور فعالیت داشته است.

فرمانداری که به استانداری سمنان رسید

در جلسه روز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰هیات دولت  به ریاست رئیس جمهور استانداران منتخب سمنان، یزد و اردبیل از هیأت وزیران رأی اعتماد گرفتند.

سیدمحمدرضا هاشمی پیش از این به عنوان معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد (از سال ۱۳۹۸ تاکنون)، سرپرست استانداری استان قم (در سال ۱۳۹۷) و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی این استان (در سال ۱۳۹۶)، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خراسان شمالی (در سال ۱۳۹۲) فعالیت داشته است. وی همچنین در سال ۱۳۹۰ به عنوان فرماندار نمونه استان خراسان شمالی، در سال های ۹۳ و ۹۵ به عنوان فرماندار برتر استان سمنان و در سال ۱۳۹۸ به عنوان فرماندار برتر استان خراسان رضوی انتخاب شد.

 مهران فاطمی دارای مدرک دکتری در رشته آب و هواشناسی (مخاطرات آب و هوایی)، کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی (اقلیم شناسی) و کارشناسی مهندسی منابع طبیعی (مرتع و آبخیزداری) از دانشگاه یزد است.

مشاور استاندار استاندار یزد شد

از سوابق مدیریتی و اجرایی ایشان می توان به مشاور و مدیرکل حوزه استاندار یزد در دولت های نهم و دهم، مدیر راه اندازی دفتر نخبگان استان یزد به عنوان نخستین دفتر استانی کشور، عضو هیأت مدیره بنیاد توسعه تعاون و کارآفرینی، رئیس شورای هماهنگی تشکل های سراسری مردم نهاد استان یزد و عضو شورای برنامه ریزی و توسعه این استان اشاره کرد.

انتخاب استاندار جوان برای اردبیل

آقای سید حامد عاملی متولد ۱۳۵۶ و دارای مدرک دکترای علوم ارتباطات و کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران و نیز کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی اصفهان است.

وی پیش از این در سِمَت هایی همچون مشاور استاندار و دبیر ستاد تشویق و حمایت از سرمایه گذاران استان اردبیل، معاون برنامه ریزی استانداری اردبیل و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان اردبیل و معاون برنامه ریزی و عضو موظف هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران فعالیت داشته است.

جلسه هیات وزیران روز چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ به ریاست آیت الله رئیسی، رئیس جمهور برگزار شد و در این جلسه اعضای دولت به آقایان فرهاد زیویار، محمدهادی ایمانیه و محسن افشارچی به ترتیب به عنوان استانداران منتخب استان های لرستان، فارس و زنجان رأی اعتماد دادند.

معاون پیشین مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری استاندار لرستان

فرهاد زیویار متولد ۱۳۴۸ در شهر خرم آباد و دارای مدرک دکتری علوم سیاسی است؛ وی پیش از این دبیر کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت (۱۳۹۰)، معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری (۱۳۸۵-۱۳۸۴)، رئیس مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری (۱۳۸۹) و رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات (۱۳۹۳-۱۳۹۲) بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز استاندار فارس

محمد هادی ایمانیه متولد ۱۳۴۱ در شهر شیراز و فارغ التحصیل پزشکی عمومی و تخصص کودکان از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همچنین فارغ التحصیل فوق تخصص گوارش و کبد کودکان از دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی می توان به ریاست بیمارستان های شهید بهشتی و نمازی شیراز، ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مشاور وزیر در امور دانشگاه ها و طب سنتی ایرانی اشاره کرد.

رئیس دانشگاه زنجان استاندار زنجان

آقای محسن افشارچی متولد سال ۱۳۴۹ در شهر زنجان است؛ وی دارای مدرک دکتری در رشته مهندسی کامپیوتر – هوش مصنوعی از دانشگاه کلگری کانادا، کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناسی مهندسی کامپیوتر – سخت افزار از دانشگاه اصفهان است؛ ریاست دانشگاه زنجان (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳) و ریاست دانشکده مهندسی دانشگاه زنجان (۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹) از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی آقای افشارچی است.

در جلسه هیأت وزیران به ریاست رئیس جمهور که بعد از ظهر یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ به برگزار شد و در این جلسه آقایان سیدرضا مرتضوی و مهدی دوستی به ترتیب به عنوان استانداران منتخب اصفهان و هرمزگان از اعضای دولت رای اعتماد گرفتند.

مشاور استاندار، استاندار اصفهان شد

سیدرضا مرتضوی دارای مدرک کارشناسی در رشته مهندسی مواد - تولید آهن و فولاد، کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مواد - متالورژی استخراجی و همچنین دکتری در رشته مهندسی مواد - مواد پیشرفته از دانشگاه صنعتی اصفهان است.
وی پیش از این به عنوان مدیر مرکز توسعه خوشه‌های صنعتی استان اصفهان، قائم‌مقام مدیرعامل و معاون صنایع کوچک و عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان، مشاور استاندار اصفهان و مشاور بنیاد نخبگان و مدیر طرح توانمندسازی مسئولیت داشته است.

عضو هیات رئیسه هلدینگ تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) استاندار هرمزگان

مهدی دوستی متولد سال ۱۳۵۸ در شهر اهواز و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی سهند تبریز است.
معاونت فنی و مهندسی و عضو هیات رئیسه هلدینگ تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، سه دوره مشاور نمایندگان مجلس در حوزه انرژی و مجری حدود ۲۰ پروژه محرومیت‌زدایی در خوزستان و هرمزگان، از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی وی به شمار می‌رود.

به همه ظرفیت های استان، همه نخبگان و نیروهای کارآمد توجه شود

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه هیأت که روز یکشنبه 11 مهرماه برگزار شد در سخنانی اظهارداشت: حتما با نگاه باز حتی به کسانی که سلایق مختلف دارند توجه کنید و سخن آنها را بشنوید و اجازه دهید با شما ارتباط برقرار کنند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه شما نماینده دولت در استان هستید، گفت: به همه ظرفیت‌های استان، همه نخبگان و همه نیروهای کارآمد استان توجه داشته باشید، نیروهای کارآمد باید احساس کنند در کشور و در دولت، مدیران و مسئولانی هستند که با آنها ارتباط دارند.
انتهای پیام/

نظر شما