شناسهٔ خبر: 173552 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حیدری:

عدم استفاده از ظرفیت‌های مرزی ایران با ۱۵ کشور همسایه/ در سایه امنیت، اقتصاد مرزها باید رونق گیرد

حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به موقعیت جغرافیای مرزی ایران، گفت: خودتحریمی‌های گمرک مانع استفاده از ظرفیت مرزی کشور شده است، این در حالی است که مرزهای ما به لحاظ امنیتی در وضعیت مطلوبی قرار دارند و در سایه امنیت، اقتصاد مرزها باید رونق گیرد.

به گزارش «نماینده» شهریار حیدری با یادآوری وضعیت امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران، گفت: مرزها، فرصت خوبی برای اقتصاد کشور و ارتباط با همسایگان هستند. ایران ۱۶ استان مرزی با ۱۵ کشور همسایه دارد، ما نسبت به موقعیت جغرافیایی بیشترین همسایگان را در دنیا داریم و این بالاترین فرصت برای یک کشور است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: در شرایط تحریمی امروز با استفاده از ظرفیت مرزها می‌توانیم داد و ستد بیشتری را با کشورهای همسایه داشته باشیم. ۵۱ درصد استان‌های کشور در نوار مرزی قرار دارند و این فرصت خوبی است که با دادن اختیارات بیشتر به استان‌ها، از مزایای مرزی استفاده کنیم.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس ادامه داد: البته مرز همواره فرصت نیست و در برخی موارد تهدید هم هست، جنگ تحمیلی که هشت سال از جنوب کشور تا شمال غرب را درگیر کرد،یکی از تهدیدات بود اما سال‌های بعد از جنگ، مرزها بهترین فرصت برای ما هستند. متاسفانه به دلیل عدم توجه به این امکان و ظرفیت بی‌نظیر به ویژه توسط گمرک که نگاه بسته به مرز دارد، از ظرفیت مرز استفاده نمی‌کنیم و با خود تحریمی از سوی گمرک مواجهیم.

حیدری در ارتباط با شریط مرزی ایران و افغانستان، گفت: در افغانستان شاهد جابه جایی قدرت هستیم اما مرزها تغییر نکرده است و همچنان دارای جغرافیایی مشترک با این کشور هستیم که مدت کوتاهی تحت تاثیر قرار گرفت و سپس فعال شد. ایران مرزهای مشترک خوبی با اففغانستان و پاکستان دارد هرچند قوانین مرزی هر کشور متفاوت است اما نود درصد قوانین حاکم بر مرزها مشترک است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ما هیچ گاه از ظرفیت‌های مرزی استفاده نکردیم، اظهار کرد: به طور مثال ۱۵ کیلومتر عمق مرز ایران و عراق تعریف شده است و مردمان نوار مرزی و کشور مقابل می‌توانند با پاس گذر مرزی که توسط مرزبانی صادر می‌شود، چند روز در سال در این منطقه رفت و آمد داشته باشند اما هیچ گاه از این ظرفیت استفاده نشده است. کشور آذربایجان هم با ایران ۴۵ کیلومتر عمق مرز دارد اما در مورد این کشور و برخی دیگر از همسایگان وضعیت به همین شکل است و از این موقعیت استفاده نشده است.

وی یادآور شد: در مرزهای رسمی حتی با گلایه طرف‌های مقابل مواجهیم، کشورهای همسایه ما نیز از وضعیت گمرک جمهوری اسلامی ایران راضی نیستند. در بازدید اخیر از مرز عراق نیز طرف مقابل از وضعیت گمرک ایران گلایه داشت، علی‌رغم تذکرات فراوان به دولت هم پیگیری صورت نگرفته است.

حیدری با اشاره به اینکه مرزهای جمهوری اسلامی به لحاظ امنیتی از شرایط خوبی بهره‌مند هستند، گفت: استقرار نیروهای مرزبانی، امنیتی و نظامی در مرزها حکایت از اِشراف اطلاعاتی جمهوری اسلامی دارد، اما در سایه امنیت، اقتصاد هم باید رونق بیشتر بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه به استقرار طالبان در افغانستان اشاره کرد و گفت: طالبان بخشی از واقعیت افغانستان هستند، با آمدن طالبان قدرت در افغانستان جابه جا شد اما طالبان نمی‌تواند مردم خود را در محاصره قرار دهد لذا با همسایگان می‌تواند ارتباط برقرار کند و رفت و آمدهای اقتصادی را از طریق دروازه مرزی داشته باشد کما اینکه این تفکر هم دارد. مرزهای ما فعال هست و ما چند بازارچه رمزی با افغانستان داریم که به خاطر عدم حضور گمرک غیرفعال است.

رئیس کمیته مرز مجلس یازدهم افزود: بازنگری وضعیت مرزها از طریق دستگاه دیپلماسی لازم است تا مشکلات مرزی حل و فصل شود. متاسفانه در شرایط فعلی از ۳۰ درصد ظرفیت مرزی ما استفاده می‌شود در حالی که می‌توانیم این ظرفیت را افزایش دهیم.

نظر شما