شناسهٔ خبر: 173522 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

توزیع ناعادلانه نیروها عامل کمبود پزشک در برخی مناطق کشور است

پاک مهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از توزیع ناعادلانه نیروها، عدم توجه به تعیین سهمیه جذب کنکور و عدم پرداخت کامل حق فعالیت در مناطق محروم به پزشکان به عنوان عوامل مهم کمبود پزشک در برخی نقاط کشور یاد کرد.

به گزارش «نماینده» سید محمد پاکمهر در مورد کمبود پزشک در کشور و اظهارنظر برخی مبنی بر اینکه رفع این کمبود در گروی کنترل تعارض منافع در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، گفت: آنچه مسلم است کمبود پزشک و عدم تربیت نیروی پزشکی متناسب با نیاز کشور به این موضوع برمی‌گردد که در برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح در این حوزه به خوبی عمل نکرده‌ایم و با توجه به رشد جمعیت، محرومیت بسیاری از استان‌ها و تامین نیروی انسانی متخصص و عمومی برای تداوم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دارای ضعف بوده‌ و وضعیت آینده را به درستی پیش‌بینی نکردیم و جذب نیروی پزشک یا دانشجوی پزشکی متناسب با رشد جمعیت رعایت نشد که  این روش باید اصلاح شده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این حوزه تجدیدنظر کند.

وزارت بهداشت در روش خود برای توزیع نیروی پزشک در کشور تجدیدنظر کند

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون انتشار این خبر که در کشور با کمبود پزشک متخصص مواجه هستیم، نشان می‌دهد که متاسفانه با توزیع نامتناسب پزشک مواجه هستیم. کما اینکه تعداد قابل توجهی از  پزشکان در تهران مستقر هستند.

پاکمهر خاطرنشان کرد: ما برنامه ریزی درست و جامعی را ارائه ندادیم و متناسب با نیاز استان ها و جمعیتی که در کشور پراکنده هستند در شرایطی که بهداشت و درمان نیاز پایه ای و اساسی کشور است نتوانستیم به خوبی نیرو جذب کنیم.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از دلایل کمبود پزشک متخصص در برخی نقاط کشور ناشی از این است که بسیاری از افرادی که در کنکور پذیرفته می‌شوند بعد از طی دوره طرح، مجدد چند سالی در مناطق محروم و مناطقی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص می‌کند به ارائه خدمات می‌پردازند، اما در نهایت به محل زندگی خود در استان‌ها برمی‌گردند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس گفت: یکی دیگر از دلایل کمبود پزشک در برخی نقاط کشور به عدم توجه به تعیین سهمیه جذب کنکور برای استان‌های محروم و دارای حداقل معیارها و استانداردهای نیروی پزشک برمی‌گردد که لازم است این نیاز از طریق افزایش سهمیه‌های بومی شهرستانی و مناطقی که به شدت با کمبود پزشک مواجه هستند، تامین شود.  

وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم توجه به تعیین سهمیه‌ها در کنکور متناسب با نیاز هر کدام از استان‌ها و مناطق محروم تعدادی از استان‌ها با کمبود پزشک مواجه بوده و تعدادی از استان‌ها نیز با تعدد جمعیت نیروی پزشکی مواجه هستند که روز به روز هم برخوردارتر می‌شوند، بنابراین ما در توزیع عادلانه نیروی متخصص و عمومی از کنکور تا بعد از دوران فارغ‌التحصیلی برنامه دقیق و شفافی نداریم و در اشراف بر امور برای تامین نیاز مناطق مختلف کشور به پزشک نتوانستیم به خوبی نیروی بومی تربیت کنیم.

ضرورت تعیین مشوق برای پیوستن پزشکان فعال در دستگاه‌های غیردولتی به بخش دولتی

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: بسیاری از پزشکان در دستگاه‌های غیردولتی فعال هستند که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌تواند شرایطی برای آنها فراهم کند تا با تامین نیازهایشان در مناطق محروم از ظرفیت آنها استفاده شود، بنابراین باید ابزارهای تشویقی گذاشته شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: متاسفانه الان به پزشکانی که در مناطق محروم به ارائه خدمات می‌پردازند حق فعالیت در این مناطق پرداخت نمی‌شود و ضریب تعیین شده در این زمینه به آنها تعلق نمی‌گیرد و این محدودیت منابع مالی انگیزه برخی از پزشکان را برای فعالیت در این بخش کاهش داده است که با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان این مشکل را رفع کرد آن هم در شرایطی که ظرفیت کشور در حوزه تربیت نیروی پزشکی متخصص و کادر فعال در حوزه سلامت بسیار بالا بوده و از جمله کشورهایی هستیم که در این حوزه حرف برای گفتن داریم.

نظر شما