شناسهٔ خبر: 173477 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ممنوعیت واردات لوازم کُره‌ای، فرصت طلایی برای تولیدکنندگان است/ ۲ طرح مهم اقتصادی در راه صحن مجلس

اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس، با اشاره به دستور رهبر انقلاب و رئیس جمهور برای ممنوعیت واردات لوازم خانگی کُره ای تاکید کرد: فرصت طلایی و خوبی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شده است تا توانایی‌های خود را نشان دهند.

به گزارش «نماینده» عزت‌الله اکبر تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستور اخیر رهبر معظم انقلاب به دولت مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای در پی درخواست تولیدکنندگان از ایشان، اظهار داشت: تاکنون شاهد بوده‌ایم که کره‌جنوبی بخش عمده‌ای از بازار ما را به خود اختصاص داده بود، اما به جهت عدم استقلال سیاسی، در خصوص پول‌های بلوکه شده ما در زمین آمریکا بازی می‌کند.

وی تصریح کرد: این خلاف همه قوانین بین‌المللی است که در روابط دوجانبه، یک طرف پول طرف دیگر را که در نتیجه مناسبات تجاری به آن کشور وارد شده، ضبط کند و آزادی آن را منوط به اجازه آمریکا کند! خود آمریکا هم قوانین داخلی‌اش را به دیگر کشورها تعمیم می‌دهد و این رفتار آمریکا به تدریج دامن‌گیر همه کشورهای دنیا خواهد شد.

 رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی کره‌جنوبی قوانین بین‌المللی را رعایت نمی‌کند و در کلاهبرداری‌های آمریکا در سطح بین‌المللی مشارکت می‌کند، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران این اجازه را نمی‌دهد که شرکت‌های کره‌ای به راحتی در ایران کار کرده و درآمد کسب کنند و این یک هشدار جدی به کره است.

اکبری تالارپشتی تصریح کرد: پیام دیگر دستور رهبر انقلاب این است که قرار نیست بازار کشور ما برای همیشه دست کره‌ای‌ها باشد، لذا فرصت طلایی و خوبی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شده است تا توانایی‌های خود را نشان دهند و این انتظار وجود دارد که تولیدکنندگان با حمایت دولت از این فرصت طلایی استفاده کنند.

وی افزود: روز گذشته چندین نفر از مدیران شرکت‌های تولیدی عمده در حوزه لوازم خانگی با من تماس گرفتند و خوشحالی خود را از این ابلاغیه ابراز کردند و ما هم در مجلس آماده کمک به دولت و تولیدکنندگان بخش خصوصی هستیم.

عضویت دائمی ایران در «شانگهای»، بسیاری از توطئه‌های آمریکا را در جنگ اقتصادی خنثی می‌کند

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان ما باید قواعد بازی در عرصه بین‌المللی را بیشتر از بقیه یاد بگیرند،‌ گفت: ایران در حال حاضر عضو دائمی سازمان همکاری‌های شانگهای شده و یک بازار وسیع برای تحول اقتصادی ما فراهم شده، به شرط آنکه بدانیم با چه برنامه و روشی می‌خواهیم از این بازار استفاده کنیم.

اکبری در ادامه با بیان اینکه عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای بسیاری از توطئه‌های آمریکا را در جنگ اقتصادی علیه ما خنثی می‌کند و اثر روانی مؤثری بر بازار داخلی و منطقه‌ای دارد، تأکید کرد: راه تحقق این هدف برنامه‌ریزی دقیق، علمی و عملیاتی دولت برای بهره‌گیری از بازار وسیع کشورهای عضو شانگهای است. 

۲ طرح مهم اقتصادی در راه کمیسیون صنایع و صحن مجلس

اکبری‌ تالارپشتی از تدوین دو طرح ۲ فوریتی در کمیسیون صنایع و معادن در حوزه جهش تولید خبر داد و گفت:‌ طرح نخست با عنوان «الزام دولت به استقرار دیپلماسی اقتصادی» و طرح دیگر با موضوع «ممنوعیت پلمب واحدهای صنعتی و تولیدی در دعاوی قضایی» تهیه شده و با هماهنگی صورت گرفته با رئیس مجلس،‌ این دو طرح به زودی در دستور کار صنایع و معادن قرار می‌گیرند و پس از آن با قید دو فوریت به صحن مجلس ارائه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح استقرار و توسعه دیپلماسی اقتصادی، به دنبال آن هستیم که چهره سفارتخانه‌ها و ساز و کار فعالیت وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی تغییر کند و در طرح ممنوعیت پلمب واحدهای تولیدی و صنعتی نیز در پی آن هستیم که مجازات فعالان اقتصادی متخلف به صورت اقتصادی باشد و نه به صورت زندان یا تعطیلی واحد صنعتی؛ در واقع تأکید طرح این است که در دعاوی مطرح شده، واحد تولیدی و صنعتی که متعلق به عموم جامعه است، مجازات نشوند که نتیجه ‌آن بیکاری کارگران و ضربه به روند تولید و افزایش قیمت‌ها خواهد بود.

راه تنظیم و مدیریت بازار، حضور حداکثری بخش خصوصی است/ لزوم استقرار سریع سامانه‌های هوشمند

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، همچنین در خصوص مسأله تنظیم بازار و ثبات قیمت‌ها و راه‌حل اساسی آن اظهار داشت:‌ تأکید ما حضور حداکثری بخش خصوصی داخلی و خارجی در فرآیند تولید است که بسیاری از ضربه‌ها را می‌گیرد.

اکبری گفت: متأسفانه در کشور ما اینطور باب شده که برخی شرکت‌های گردن‌کلفت دولتی با وجود زیان‌های انباشته همچنان بازار را در اختیار خود می‌گیرند و کسی کاری به آنها ندارد؛ به عنوان مثال، دو خودروساز بزرگ ما مجموعاً ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند، اما کسی کاری به آنها ندارد؛ بنابراین و در چنین شرایطی، یا باید این شرکت‌ها را به بخش خصوصی بدهند یا ساختار بنگاه‌داری صحیح را در آنها حاکم کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین با تأکید بر ضرورت استقرار سامانه‌های هوشمند حوزه تجارت و تنظیم بازار عنوان کرد: وزارتخانه‌های صنعت،‌ معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در حال تلاش هستند که این سامانه‌ها مستقر شوند و ما نیز انتظار داریم زودتر این کار عملیاتی شود.

اکبری گفت: وقتی اطلاعات اقتصادی شفاف نباشد، فرصت برای رشد کسانی فراهم می‌شود که خلاف قواعد اقتصادی و قانونی کار می‌کند اما وقتی همه اطلاعات از جمله میزان نیاز جامعه و میزان تولید و نیز فرآیند تولید تا مصرف شفاف باشد، بازار نیز به آرامش خواهد رسید.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: اگر استقرار سامانه‌های هوشمند و اتصال آنها به یکدیگر محقق نشود، هیچ کاری قابل برنامه‌ریزی نخواهد بود.

نظر شما