شناسهٔ خبر: 173396 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

کد شناسه کالا ابزاری برای جلوگیری از قاچاق پوشاک/ صنعت نساجی نیازمند ترمیم و بازسازی است

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید اگر سامانه‌های مصوبی که در قانون برای ردیابی کالا از بدو ورود از مرزهای هوایی و زمینی، گمرکات و بنادر پیش‌بینی شده و موضوع کد شناسه کالا اجرایی شوند، می‌توان امید داشت که قاچاق پوشاک به حداقل برسد.

به گزارش «نماینده» علی اکبر کریمی قاچاق را یکی از اصلی‌ترین موانع پیش‌روی صنعت پوشاک دانست و گفت: پدیده قاچاق تولید ملی را تحت تاثیر قرار داده و موجب شده که تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با پوشاک قاچاق موجود در بازار را نداشته باشند زیرا از یک سو کالاهای قاچاق هزینه‌هایی مانند حقوق گمرکی و عوارض نمی‌پردازند و از سوی دیگر ملزم به رعایت استانداردهای واردات نیستند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون پوشاک قاچاق به اسم کالای خارجی و با ایجاد این ذهنیت که کیفیت بهتری دارند با قیمت بالاتر به فروش می‌روند، افزود: صنایع پوشاک و کفش، اشتغالزایی بالایی دارد، کارگاه‌های تولیدی بسیاری برای تولید مواد اولیه موردنیاز صنعت پوشاک مانند نخ و پارچه و در حوزه دوخت لباس فعال هستند که باید برای استفاده از این ظرفیت برنامه‌ریزی کرد.

وی اضافه کرد: اگر سامانه‌های مصوبی که در قانون برای ردیابی کالا از بدو ورود از مرزهای هوایی و زمینی، گمرکات و بنادر پیش‌بینی شده و کد شناسه کالا اجرایی شود، می‌توان امید داشت که قاچاق پوشاک به حداقل میزان خود برسد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به قاچاق میلیاردها دلار پوشاک، منسوجات، پارچه و کفش در سال، ادامه داد: هرچند پیش از این طرح‌هایی ضربتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های مربوط برای مقابله با قاچاق پوشاک دنبال شد اما به نتیجه نرسید که امیدوارم این موضوع در دولت جدید با دقت پیگیری شود.

کریمی همچنین درباره وضعیت صنعت پوشاک و کمبودهای موجود در این زمینه، تصریح کرد: برای رقابت با پوشاک خارجی، صنایع نساجی باید ترمیم و بازسازی شوند. همچنین محدودیت‌های موجود در حوزه واردات پنبه و نخ برطرف شود.

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خلاقیت و ابتکار در طراحی باید موردتوجه فعالان صنعت پوشاک و نساجی قرار گیرد.

نظر شما