شناسهٔ خبر: 173327 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتقاد از کمبود خدمات پزشکی در مناطق محروم کشور

پزشک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم با اشاره به کمبود خدمات پزشکی در نقاط مرزی کشور گفت: ما کمبود پزشک نداریم بلکه توزیع نامتوازن پزشک داریم .

به گزارش «نماینده» ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران درباره تامین واکسن‌های آنفلوآنزا گفت: با توجه به رسیدن فصل پاییز که بیشترین شیوع آنفلوآنزا در این فصل رقم می خورد و از طرفی با شیوع کرونا، بحث تامین واکسن آنفلوآنزا بسیار مهم است. کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس و وزارت بهداشت از چندماه پیش این موضوع را بررسی کرده‌اند امیدواریم که دست اندرکاران بتوانند به مقدار نیاز داخلی این واکسن را تامین کنند.

فاضلی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ساخت و واردات دارو گفت: پیش از این تامین این ارز در کمیسیون بهداشت و درمان مورد بحث قرارگرفت و با توجه به نیاز جامعه، ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان برای خرید دارو وجود خواهد داشت. امیدواریم وزارت بهداشت با حساسیت تمام،  دارو را به اندازه کافی در اختیار جامعه بگذارد. معمولا کمبود دارو و توزیع نامتناسب و غیرقانونی موجب افزایش قیمت آن می‌شود. اگر دارو به اندازه نیاز کشور وجود داشته و به درستی توزیع شود با قیمت سرسام آور آن مواجه نخواهیم بود.

وی افزود: نیازمندی های ما بر اساس آمار وزارت بهداشت مشخص است و این وزارتخانه اطلاع دارد که باید چه داروهایی را به کشور وارد کند. مشکلات در این حوزه به فرآیند مدیریت و تحریم ها گره خورده است که ما می توانیم مسئله تحریم را به راحتی حل کنیم از طرفی بیش از ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز هموطنان در داخل کشور تولید می‌شود. ما باید در فراهم کردن مواد اولیه دارویی توجه بیشتری داشته باشیم. واردات مواد اولیه با کیفیت و قیمت مناسب موجب جلوگیری از گرانی دارو می شود. خودکفایی و بالابردن توان تولید و نوآوری، قیمت مناسب و توزیع گستره موجب ارزش تولید داخلی می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به نایاب شدن داروهای ضد افسردگی و قطع یارانه داروهای بیماران خاص اظهار داشت: نگرانی ما از قطع یارانه دارو و بازار سیاه این داروها است و وزارت بهداشت باید بر اینکار نظارت بیشتری داشته باشد این اتفاق دو دلیل دارد یا نظارت کم است و یا اینکه توان ما در فراهم کردن نیازمندی‌های جامعه کم است.

نماینده مجلس شورای اسلامی مردم شریف شهرستان های سراوان، سیب سوران، مهرستان و گلشن افزود: با توجه به قانون اساسی سلامت باید برای همه مردم تامین شود. به عنوان مثال  در نقاط صفر مرزی بم پشت، خانه های جامع سلامت ساخته شده ولی برای ۸ ماه از سال اثری از پزشک نیست و علت اصلی آن این است که نتوانسته‌ایم پزشکان را در این مناطق محروم ماندگار کنیم . ما کمبود پزشک نداریم بلکه توزیع نامتوازن پزشک داریم .وزارت بهداشت باید تمهیداتی داشته باشد تا خدمات پزشکی در مناطق محرومی که جاده‌های مالرو و جمعیت روستایی زیادی دارند، ارائه شود.

ملک فاضلی با تاکید به اینکه نظارت امری چندوجهی است است درباره قاچاق معکوس دارو از کشورگفت: وزارت بهداشت، مجلس و نیروی انتظامی وظیفه دارند نظارت درستی داشته باشند. اصل موضوع به نظارت و تذکری باز می گردد که مجلس و وزارت بهداشت و شبکه های درمان بر توزیع درست دارو و نظارت بر عملکرد داروخانه ها باز می‌گردد.

نظر شما