شناسهٔ خبر: 173319 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عامل گرانی تخم‌مرغ، کره و برنج چیست؟

گرانی عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس گفت: عدم تخصیص مناسب ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی، ناهماهنگی میان ارکان وزارت جهاد کشاورزی و عدم نظارت درست بر بازار ازجمله دلایل دیگر گرانی محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی است که همچنان بر قوت خود باقی هستند.

به گزارش «نماینده» امان الله حسین پور با اشاره به افزایش قابل‌ملاحظه قیمت کالاهای اساسی همچون تخم‌مرغ، کره، برنج و... در یک ماهه اخیر، گفت: اگرچه براساس "قانون انتزاع وظایف و اختیارات کشاورزی" تمامی اختیارات تنظیم بازار محصولات کشاورزی ذیل وظایف وزارت جهاد کشاورزی رفت و این یکپارچگی انتظار کاهش مشکلات را به همراه دارد اما ریشه اختلال در قیمت کالاهای اساسی تنها به این مهم مربوط نمی‌شود و چندین دلیل دیگر نیز وجود دارد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم تخصیص مناسب ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی، ناهماهنگی میان ارکان وزارت جهاد کشاورزی و عدم نظارت درست بر بازار ازجمله دلایل دیگر گرانی محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی است که همچنان بر قوت خود باقی هستند چراکه مواردی مانند تخصیص ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی و نظارت دقیق محقق نشده لذا دولت و وزرای جدید باید برای این مشکلات فکری کنند.

وی با بیان اینکه قیمت محصولات کشاورزی با سرعتی بیش از گذشته بالا می روند، افزود: چنین اتفاقی انتظار ما از دولت سیزدهم نیست هرچند توقع حل تمامی مشکلات را در کوتاه مدت از آن‌ها نداریم اما نباید به این بهانه، حل مشکلات مشمول زمان شوند.

به گفته حسین پور در شرایط کنونی اقتصادی مردم نباید مجبور به تهیه اقلام اساسی مورد نیاز خود با قیمت بسیار بالایی باشند لذا لازم است نظارت دقیق‌تری بر بازار را شاهد باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استمرار وضعیت گرانی‌ها درخصوص کالاهای اساسی یکی از دغدغه‌های جدی نمایندگان است، اضافه کرد: با وجود تخصیص ۸ میلیارد دلار منابع ارزی برای تامین کالاهای اساسی در نیمه اول امسال باز هم کماکان این کالاها با قیمتی گران در اختیار مردم قرار می‌گیرند که نیازمند بازنگری در این خصوص است.

نظر شما