شناسهٔ خبر: 173261 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

کریمی مطرح کرد؛

ضرورت ذخیره‌سازی سیمان و فولاد پیش از بروز کمبود برق و گاز در زمستان

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید از آنجا که هر ساله در زمستان صنایع با محدودیت‌هایی در حوزه برق و گاز روبه‌رو می‌شوند، باید با برنامه‌ریزی‌های لازم مانند افزایش تولید پیش از گلوگاه‌های بحرانی، سیمان و فولاد موردنیاز، ذخیره‌سازی و از بروز شوک قیمتی جلوگیری شود.

به گزارش «نماینده» علی اکبر کریمی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای تامین سیمان و فولاد موردنیاز زمستان با توجه به برودت هوا و احتمال کمبود گاز و قطعی برق، گفت: از آنجا که هر ساله در زمستان صنایع با محدودیت‌هایی در حوزه برق و گاز روبه‌رو می‌شوند، باید با برنامه‌ریزی‌های لازم مانند افزایش تولید پیش از گلوگاه‌های بحرانی، سیمان و فولاد موردنیاز ذخیره‌سازی و از بروز شوک قیمتی جلوگیری شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای ایام خاصی مانند کمبود برق یا گاز پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد تا از یک سو از نابسامانی بازار جلوگیری شود و از سوی دیگر واحدهای تولیدی ضرر نکنند.

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ثبات قیمت سیمان در بازار تداوم داشته باشد، تصریح کرد: سیمان و فولاد کالایی زیربنایی بوده و بسیاری از بخش‌های اقتصادی به آنها وابسته هستند به همین دلیل باید در تنظیم بازار این کالاها دقت نظر شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین درباره نابسامانی بازار سیمان در ماه‌های گذشته، اضافه کرد: افزایش بهای سیمان در ماه‌های گذشته منطق اقتصادی نداشت، زیرا قیمت تمام شده هر کالایی براساس فرمول مشخصی قابل محاسبه بوده و با اعمال سود متعارف می‌توان قیمت نهایی منطقی را به دست آورد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مرجع تعیین قیمت تمام شده سیمان، سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده است و همان‌گونه که از نام آن مشخص است، این سازمان باید از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان همزمان حمایت کند این در حالی است که در دوره‌ای که کارخانه‌ها فولاد و سیمان به واسطه تعمیرات اساسی، کمبود برق و گاز حجم تولید خود را کاهش دادند، سودهای بسیاری به دست آوردند.

نظر شما