شناسهٔ خبر: 173208 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بانک‌های خصوصی عامل افزایش تورم و نقدینگی

کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن انتقاد از نظارت ضعیف بانک مرکزی بر بانک‌های خصوصی طی سال‌های گذشته گفت: دولت اگر می‌خواهد، در بحث مهار تورم و افزایش نقدینگی و بسیاری دیگر از فاکتورهای اقتصادی موفق باشد، باید نظارت خود را در حوزه بانکی بویژه بانک‌های خصوصی گسترش دهد.

به گزارش «نماینده» جبار کوچکی‌نژاد ارم ساداتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن انتقاد از نظارت ضعیف بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌های خصوصی طی سال‌های گذشته گفت: بانک‌های خصوصی از دولت نهم و دهم در کشور آغاز به کار کرده و به سرعت به شکل قارچ‌گونه رشد کردند.

وی ادامه داد: این رشد به حدی بود که حتی برخی از موسسات مالی و اعتباری بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی به راحتی تابلوهای خود را نصب کرده و بسیاری از منابع کشور را جذب کردند.

نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری به دلیل پرداخت سود بیش از حد مجاز و عدم کارکرد منابع مالی آن‌ها در بخش‌های اقتصادی در نهایت برخی از این موسسات و بانک‌ها با ورشکستگی مواجه شدند و دولت برای راضی و آرام کردن سپرده‌گذاران بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از خزانه و بیت‌المال برداشت و به مردم پرداخت کرد.

کوچکی‌نژاد تاکید کرد: ما نباید جلوی فعالیت اقتصادی مردم در حوزه بانکی را بگیریم اما بانک مرکزی باید با توجه به تجربه نارضایتی مردم و برداشت مبلغ کلانی از بیت المال نظارت خود را بر عملکرد بانک‌های خصوصی قوی‌تر کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: دولت اگر می‌خواهد، در بحث مهار تورم و افزایش نقدینگی و بسیاری دیگر از فاکتورهای اقتصادی موفق باشد، باید نظارت خود را در حوزه بانکی بویژه بانک‌های خصوصی که اصولا دستی در بنگاهداری، واسطه گری، خرید دلار، مسایل سودده آنی، دلالی و... دارند، گسترش دهد.

وی بیان کرد: دولت برای اصلاح سیستم اقتصادی، جمع‌آوری نقدینگی و مهار تورم باید بانک‌های خصوصی را مورد ارزیابی دقیقی قرار داده و با انجام نظارت بسیار منظم با متخلفان برخورد کند، در غیر اینصورت ادامه روند کنونی عملکرد بانک های خصوصی حوادث گذشته را تکرار خواهد کرد.

نظر شما