شناسهٔ خبر: 173180 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پیش‌فروش خودرو با قیمت نامشخص تخلف است

سیاه کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه عدم رعایت مصوبه شورای رقابت در پیش‌فروش خودرو تخلف محسوب می‌شود، گفت: در طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، ساز و کار فروش خودرو بررسی می‌شود.

به گزارش «نماینده» لطف الله سیاهکلی با بیان اینکه پیش پرداخت خرید خودرو نباید مشمول تورم شود، گفت:اگر خودروسازان مصوبه شورای رقابت مبنی بر اینکه پیش پرداخت خودرو مشمول تورم نشود، را نپذیرند، اقدامی خلاف شرع و قانون انجام داده‌اند بنابراین باید این مصوبه را اجرایی کنند.

وی افزود: در وهله نخست باید به این نکته توجه کرد که برای معامله خودرو نباید زمان‌های متعددی در نظر گرفت به این معنا که خودرو را امروز به مصرف‌کننده بفروشیم اما قیمت آن ۳ سال بعد، به روز محاسبه شود؛ اصل این رویه اشتباه است، زیرا معامله امروز صورت گرفته و همین امروز نیز باید قیمت آن تعیین تکلیف شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه مکانیزم فروش فوری خودروسازان نامناسب است، اظهار داشت: در طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو که در حال بررسی در مجلس است به موضوعاتی مانند ساز و کار فروش رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: خودروسازان تخلفات زیادی دارند و در حق مردم اجحاف بسیار می‌کنند که باید به این تخلفات رسیدگی شود.

به گزارش «نماینده» اعضای شورای رقابت در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش فروش خودرو به استناد ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اکثریت آراء مقرر کردند چنانچه مراجع ذی صلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند، به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است.

طبق مصوبه شورای رقابت، در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچ گونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود.

طبق مصوبه شورای رقابت، خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش نخواهند داشت.

نظر شما