شناسهٔ خبر: 173150 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

شاکری:

زمین‌های رایگان طرح جهش ملی مسکن در اجاره ۹۹ ساله دولت است

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس به بیان توضیحاتی درباره طرح جهش تولید ملی مسکن پرداخت.

به گزارش «نماینده» اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره نتایج مفید طرح جهش تولید مسکن گفت: در طرح ملی جهش تولید مسکن زمین رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تمهیداتی دیگر نیز در این طرح در نظر گرفته شده است. اقدام دیگر قابل توجه در این طرح تامین هزینه ساخت واحدهای مسکونی است.

شاکری در ادامه بیان کرد: این زمین‌های رایگان در اجاره ۹۹ ساله دولت است. ۸۰ درصد هزینه ساخت از طریق تسهیلات تامین خواهد شد. ۲۰ درصد هزینه ساخت واحد مسکونی را خود خریداران منازل مسکونی پرداخت می‌کنند.  ۸۰ درصد وام طی ۳ سال پرداخت می‌شود تا پروژه ساخت منزل به پایان برسد و این تسهیلات باید با نرخ سود ارزان قیمت به مردم تعلق بگیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی توضیح داد: نرخ سود برای افراد ساکن در شهرهای بزرگ ۹ تا ۱۲ درصد و برای مردم ساکن در مناطق محروم و روستاها ۴ درصد است و برای اقشار محروم مرتبط با دستگاه‌هایی مثل کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی نرخ مشخصی از سود و نحوه خاصی از بازپرداخت مشخص می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در قانون، دیده شده ۲۰ درصد وامی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند باید به مسکن اختصاص پیدا کند. در این طرح از بابت تامین مالی هم مشکلی وجود ندارد. وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید همتی کنند و این بانک‌های غیر تخصصی را سر خط بیاورند و این قانون را اعمال کنند. برخی زمین‌ها که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است و در محدوده شهرها قرار دارد در اختیار شهروندان می‌گذارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید این زمین‌ها در محدوده شهری باشد که از زیر ساخت‌های شهری استفاده کنند خاطر نشان کرد: معماری ایرانی اسلامی و همچنین صنعتی سازی در ساخت مسکن باید به کار گرفته شود. وزارت راه و شهرسازی باید هدفش را برای ساخت ۲ میلیون مسکن در سال بگذارد.

شاکری ادامه داد: چه خود افراد بسازند و چه تسهلیات بدهند منابع در بانک‌ها دیده شده و زمین هم در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. فقط و فقط نحوه مدیریت در طرح تاثیر گذار است. تمام همت باید بر روی اجرای کار گذاشته شود. با این تعهداتی که داده شده امیدواریم به این مسائل عمل شود.  

نظر شما