شناسهٔ خبر: 173089 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده گزارش می دهد؛

چرا عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای مهم است؟/ تقویت "سیاست همسایگی" و "چندجانبه گرایی اقتصادی"در دولت سیزدهم

شانگهای جمهوری اسلامی ایران تاکنون یکی از اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای بود اما در پایان بیست و یکمین نشست آن، سران ۸ کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن امضا کردند.

به گزارش خبرنگار نماینده آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنج شنبه 25 شهریور ماه  به دعوت رسمی امام‌علی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان و به منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به دوشنبه سفر کرد.

سازمان همکاری شانگهای سال ۲۰۰۱ میلادی با هدف مقابله با تروریسم و افراط گرایی و همکاری فزاینده اقتصادی ایجاد شد و جمهوری اسلامی ایران تاکنون یکی از اعضای ناظر آن بوده است اما در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران ۸ کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.

با توجه به سیاست اعلامی دولت سیزدهم در عرصه روابط خارجی و اولویت دادن به گسترش روابط با کشورهای همسایه و منطقه، پذیرش کشورمان به عنوان عضو اصلی سازمان منطقه ای شانگهای می تواند تاثیر قابل توجهی در توسعه مناسبات با کشورهای عضو این سازمان داشته باشد؛ سازمان همکاری شانگهای در حوزه‌های بسیاری نظیر حوزه اقتصادی فعالیت می‌کند و جمهوری اسلامی ایران با توجه به عضویت رسمی در این سازمان، از این پس می‌تواند منافع خود را در این حوزه ها موثرتر دنبال و تامین کند.

در این اجلاس منطقه‌ای، علاوه بر رئیس جمهوری تاجیکستان به عنوان کشور میزبان، سران قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز حضور داشتند و روسای جمهوری روسیه، چین، هند و مغولستان نیز به صورت مجازی در این نشست شرکت کرده اند.

*ایران حلقه وصل شمال به جنوب و غرب به شرق در آسیاست

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه طی سخنانی در جمع سران و مقام های شرکت کننده در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سخنانی اظهارداشت: زمانی که من ریاست جمهوری اسلامی را عهده‌دار شدم، جهت گیری سیاست خارجی خود را تمرکز بر "چندجانبه‌گرایی اقتصادی" و تقویت "سیاست همسایگی" به معنی وسیع آن و تقویت حضور در سازمانهای منطقه‌ای معرفی کردم.

رئیس جمهور ادامه داد: ترکیب دو ابتکار اوراسیایی و جاده - کمربند می‌تواند تحقق عینی‌بخشی از این رویکرد باشد و ظرفیت‌های عظیم جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ژئوپلتیک، جمعیت، انرژی، حمل و نقل، نیروی انسانی، و از همه مهمتر معنویت، فرهنگ و تمدن می‌تواند تحرک معناداری به این چشم‌انداز ببخشد؛ صلح و توسعه از مسیر همکاری و هماهنگی کشورهای کلیدی این منطقه حاصل می‌شود. در این مسیر، شکل‌دهی و تقویت پیوندهای زیرساختی میان کشورهای مختلف اهمیت و ضرورت دارد. ابتکار کمربند - راه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کریدور شمال - جنوب به عنوان طرح‌های کلیدی در حوزه اتصالات زیرساختی می‌توانند در تقویت منافع مشترک کشورهای در حال توسعه و تقویت صلح در این منطقه نقش ایفا نمایند. این پروژه‌ها نه رقیب، بلکه مکمل یکدیگرند.

وی با تأکید بر اینکه ایران حلقه وصل سه طرح زیرساختی فوق است، گفت: ایران می‌تواند از طریق کریدور شمال - جنوب حلقه وصل جنوب و شمال اورسیا باشد و آسیای مرکزی و روسیه را به هند پیوند دهد. کریدور شمال-جنوب می‌تواند زیرساخت سخت همگرایی در قالب "اوراسیای بزرگ" را تقویت نماید. ایران در مسیر یکی از کریدورهای ابتکار کمربند و راه، یعنی کریدور چین آسیای مرکزی غرب آسیا قرار دارد و می‌تواند پیوند دهنده شرق و غرب اوراسیا باشد. همچنین بندر بزرگ چابهار ایران ظرفیت تبدیل شدن به مرکز تبادلات چندین کشور عضو و همسایه را به نحو ویژه دارد که با همت اعضا می‌تواند به نمادی از همکاری همه اعضای سازمان شانگهای باشد.

رئیس جمهور همچنین یادآورشد: تحریم یا تروریسم اقتصادی، چالش دیگری است که به مهمترین ابزار سلطه طلبان برای تحمیل اراده به دیگران بدل شده است. تحریم یا تروریسم اقتصادی از موانع کلیدی پیشبرد همگرایی منطقه‌ای محسوب می‌شود. سازمان همکاری شانگهای به طراحی ساختارها و مکانیسم‌های مقابله جمعی با تحریم نیاز دارد. تحریم‌های یکجانبه تنها علیه یک کشور نیست بلکه همانگونه که در سال‌های اخیر روشن شده تعداد بیشتری از کشورهای مستقل بویژه اعضای سازمان را در بر می‌گیرد. طراحی مکانیسم‌های مقابله جمعی با تحریم‌های یکجانبه در قالب این سازمان اهمیت و ضرورت دارد.

 عضویت ایران در سازمان همکاری تاثیر مهمی بر روند همکاری های همه جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیا محور دارد

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییتی نوشت: با کمال خرسندی اکنون سند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه با حضور رییس جمهور محترم کشورمان به تایید سران رسید. این عضویت  راهبردی تاثیر مهمی بر روند همکاری های همه جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیا محور دارد.

*عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای نشان دهنده اولویت دیپلماسی اقتصادی در دولت آقای رئیسی است

برپایه این گزارش زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی ملی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار نماینده با اشاره به سفر رئیس جمهور به کشور تاجیکستان و عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای، اظهارداشت: عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای فصل جدیدی از روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و کشورهای آسیایی است که در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی می تواند فرصت جدیدی را در پیش روی کشورمان بگشاید.
این نماینده مجلس تصریح کرد: آمریکا تلاش می کند با تحریم جمهوری اسلامی ایران و حصر اقتصادی ایران به نوعی ما را در عرصه بین الملل و در عرصه  دیپلماسی اقتصادی منزوی کند و این عضویت و تعاملات اقتصادی با کشورهای آسیایی و کشورهای همسایه میتواند در مسیر خنثی سازی تحریم ها تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه استقبال کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای از عضویت جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده اهمیت این عضویت است، گفت: از این به بعد با کشورهای مهمی‌ مثل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و سایر کشورهای عضو تعاملات اقتصادی خوبی را خواهیم داشت و خواهیم توانست اثر تحریم های اقتصادی را خنثی کنیم.
الهیان ادامه داد: به جای رویکرد به سمت غرب و اروپا که تا به حال جز اتلاف وقت و از دست دادن فرصت ها ثمره ای برای ایران نداشته است، میتوانیم از ظرفیت کشورهای همسایه و کشورهای آسیایی استفاده لازم‌ را داشته باشیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این پیمان و عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای نشان دهنده اولویت دیپلماسی اقتصادی در دولت آقای رئیسی است، افزود: در واقع نشان میدهد که این امر نه تنها یک شعار بلکه در عمل میتواند اولویت جمهوری اسلامی ایران باشد و در کنار روابط اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و سایر تعاملات، برای کشورمان فرصت بی بدیلی را فراهم کند.
انتهای پیام/

نظر شما