شناسهٔ خبر: 173072 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

برخی به دلیل انحصار در ارائه مجوز کاسبی می کنند

علیرضا عباسی نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار با حذف و کاهش محدودیت‌ها در جریان صدور مجوزها، امضاء‌های طلایی و برخی رانت‌ها از بین می‌برد.

به گزارش «نماینده» علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب کلیات طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در صحن علنی، گفت: یکی از مشکلات و موانع موجود در زمینه اشتغالزایی صدور مجوزهای کسب و کار است. باید با تدوین قانون موانع پیش روی صدور مجوزها را برطرف کرد، با طرح تسهیل صدور مجوزها، محدودیت‌های اعمالی و تعارض منافع از بین می‌روند.

نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به صورت مثال مجوزهای مرغداری در محدوده‌های جغرافیایی با محدودیت صادر می‌شوند این محدودیت اعمالی رانت به همراه دارد و افرادی با دریافت مجوز کاسبی می‌کنند و تولید صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: محدودیت‌های اعمالی به جای اینکه تولید را به همراه داشته باشد برای افرادی خاص پس از اشباع منطقه امتیازاتی دارد و می‌توانند مجوز واحد تولیدی خود را با قیمت بسیار بالاتری به فروش برساند.

ایران رتبه ۱۷۸ جهان از نظر تسهیل در صدور مجوزها را دارد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار با حذف و کاهش محدودیت‌ها در جریان صدور مجوزها، امضاهای طلایی و برخی رانت‌ها را از بین می‌برد، عنوان کرد: فرآیند دریافت برخی از مجوزها به قدری طولانی است که فرد متقاضی از دریافت آن منصرف می‌شود، ایران در میان ۱۹۰ کشور جهان از نظر تسهیل صدور مجوزها رتبه ۱۷۸ را دارد.

محدودیت‌های انحصاری در صدور مجوزها قابل قبول نیست

وی با بیان اینکه ایجاد حالت فراوانی، انگیزه را در افراد افزایش می‌دهد، گفت: اعمال محدودیت‌های کارشناسی در زمینه صدور مجوزها قابل قبول است اما محدودیت‌های انحصاری را نمی‌توانیم بپذیریم، این امکان وجود دارد که برخی افراد جوسازی کنند که در مسیر صدور مجوزها نهادهایی مانند محیط زیست و منابع طبیعی کنار زده می‌شوند اما واقعیت ماجرا اینگونه نیست و تنها مسیر تسهیل شده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در روز کارگر دو سال قبل اعلام کردند که باید پنجره واحدی در زمینه صدور مجوزها ایجاد شود تا استعلامات از دستگاه‌های مختلف به صورت همزمان صورت بگیرد، گفت: در برخی از موارد شاهد هستیم که افراد متقاضی پس از گذراندن مراحل بسیار زیاد و صرف هزینه برای دریافت مجوز با مخالفت یکی از نهادهای ذی‌ربط مواجه می‌شوند.

افرادی به دنبال تعطیلی تولید و حرکت به سمت واردات هستند

نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید فضا برای متقاضیان ایجاد کسب  و کار باز شود، عنوان کرد: برخی تصمیم‌گیری‌ها این ذهنیت را ایجاد می‌کند که افرادی به دنبال تعطیلی تولید و حرکت به سمت واردات هستند و باید با این افراد مقابله کرد، راه کار مقابله در قالب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار آمده است.

عباسی با اشاره به اینکه در برخی از رشته‌های پزشکی با کمبود شدید پزشک مواجه هستیم که به دلیل ایجاد تضاد منافع و رانت اجازه جذب دانشجوی بیشتر داده نمی‌شود، ادامه داد: این موضوع در حوزه داروخانه، دفتر وکالت، دندانپزشکی، کشاورزی و گلخانه وجود دارد و افراد به دلیل منافع اجازه تسهیل اخذ مجوز را نمی‌دهند.

نظر شما