شناسهٔ خبر: 173042 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

گلرو در نطق میان دستور:

قیمت زمین از هزینه‌های ساخت مسکن حذف شود/ شرایط اقتصادی موجود معلول فرهنگ غلط است

گلرو رئیس کمیته روابط خارجی مجلس بخش عمده‌ای از مشکلات مردم را ناشی از سوءعملکرد سیستم خدمات اداری دانست و گفت: با مقررات زائد، دیوان‌سالاری و کاغذبازی گره به کار مردم افتاده و نارضایتی عمومی ایجاد شده است.

به گزارش «نماینده» عباس گلرو در نشست علنی صبح امروز(چهارشنبه، ۲۴ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه من نیز مانند تمام نمایندگان مشکل دغدغه نابسامانی ها را دارم، گفت: مردمان خوب و نجیب سمنان، مهدی شهر و سرخه که در تمام مقاطع انقلاب نقش بارز داشته اما امروز با مشکلاتی مواجه هستند، رتبه آخر بودجه را دارند و سهم آنها در پروژه های ملی و اولویت دار بسیار ناچیز و غیرعادلانه است.

نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: سمنان به لحاظ درخشش دانشگاهی در میان دانشگاه های کشور رتبه ۱۳، به لحاظ معدن رتبه ۵ را دارد و علیرغم اینکه در مسیر میلیون ها زائر حرم امام رضا(ع) قرار گرفته اما از توسعه و زیرساخت های دانش بنیان بی نصیب است.

وی با اشاره به خواسته مردم سمنان از دولت رئیسی عنوان کرد: آب به عنوان مایع حیات و عنصر اساسی توسعه، اصلی ترین نیاز و خواسته مردم منطقه است که متأسفانه پروژه های انتقال آب با کندی پیش می رود لذا مردم می خواهند پروژه های ملی انتقال آب به استان های کویری از جمله سمنان را اجرایی کنند و محرابیان وزیر نیرو باید در عمل به وظایف خود در قبال مردم سمنان متعهد باشد.

گلرو در ادامه با بیان اینکه مهدی شهر با دارا بودن یکی از اصیل ترین قوم ایرانی، متأسفانه محروم مانده، اظهار کرد: صنایع آن که روزگاری هزاران نفر در کارخانه های عظیم، پی وی سی و کفش اطمینان آن اشتغال داشتند به دلیل بی تدبیری مدیران به تاراج رفته و امروز به سوله های خالی و رو به نابودی تبدیل شده است لذا از فتاح تقاضا داریم هیأتی را جهت رسیدگی به این وضعیت به منطقه اعزام کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی با مردم سمنان بر اهمیت جایگاه علمی و دانشگاهی و قطب معدنی سمنان و توجه دولت سیزدهم به این امر تأکید کرد و همچنین با اشاره به ظرفیت بالای دامپروری و عشایری مهدی شهر بر تبدیل این شهرستان به قطب دامپروری صنعتی تأکید داشت لذا انتظار مردم از رئیس جمهور این است که این وعده را محقق کند.

وی افزود: شهرستان سرخه با مردمان مومن و انقلابی که اخیرا مصوبه شهرستان شدن آن ابلاغ شد، نیازمند زیرساخت های توسعه از جمله ساخت مسکن، بهداشت و درمان و تقویت ساختار اداری است تا مردم منطقه با تمام روستاهای آن بتوانند از نعمت خدمات دولتی بهره مند و به سمت توسعه گام بردارند.

گلرو اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان سمنان در سنوات گذشته مورد بی مهری بوده که اخیرا با تلاش مسئولان استانی و همچنین عنایت رئیس دانشگاه فرهنگیان شرایط بهبود یافته و امیدواریم شاهد تحول در این حوزه و احداث دانشگاه جامع فرهنگیان استان سمنان باشیم.

این عضو مجمع نمایندگان استان سمنان ادامه داد: دانشگاه فرزانگان که واحد خواهران بوده و مجوز قطعی فعالیت از سوی شورای گسترش آموزش عالی دارد علیرغم مطالبه نماینده ولی فقیه در استان و خواست و نیاز مبرم مردم سمنان متأسفانه طی تصمیمی از سوی وزارت علوم در دانشگاه سمنان ادغام شد که درخواست مردم از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم این است که این دانشگاه به استقلال سابق خود بازگردد.

وی افزود: شهر درجزین به عنوان خطه یاقوت سرخ و شهر شهمیرزاد به عنوان نمونه گردشگری بین المللی نیازمند توجه در حوزه اعتباری است.

گلرو فرهنگ را اولویت امروز جامعه دانست و افزود: اقتصاد و معیشت اهمیت دارد اما شرایط موجود معلول فرهنگ غلط است؛ به اندازه ای که به ساخت و ساز و اقتصاد نیاز داریم به ساختن فکر، اندیشه و فرهنگ نیازمندتریم چون امروز فرهنگ ما در معرض خطر جدی بوده و یکی از دو اولویتی است که رهبر معظم انقلاب درباره آن به مجلس توصیه کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: به دولت رئیسی امیدواریم و می دانیم بسیاری از مشکلات را حل می کند اما با کمتر و بیشتر کار کردن دولت ها، مشکل ریشه ای حل نمی شود؛ اگر دولتی بیاید که بسترساز رانت، فساد و بی عدالتی باشد و سپس دولت انقلابی که پرچمدار مبارزه با فساد و رانت است ممکن است چند صباحی مشکل را حل و ضعف دولت قبل را جبران کند اما مشکل اساسی حل نمی شود چرا که جامعه ساختارمحور نبوده بلکه کارگزار محور است و بر اساس سلیقه رؤسا، وزرا و وکلا اداره می شود نه بر اساس فرهنگ سازی بنیادین و قوانین الزام آور.

وی با بیان اینکه فرهنگ ریشه در آموزش دارد خطاب به دولت رئیسی گفت: انتظار داریم توجه جدی به حوزه فرهنگ، آموزش و پرورش داشته باشد چرا که اساس توسعه نیروی انسانی است و اگر می خواهیم آینده ایران را سخته و نسل متعادل تربیت کنیم باید آموزش و پرورش را به لحاظ بودجه، امکانات و نیروی انسانی دریابیم و دانشگاه فرهنگیان را تقویت کرده و مشکلات تبدیل وضعیت نیروهای نهضتی، خریدخدمات، حق التدریسی و معلمان مدارس غیردولتی را حل کنیم تا با ذهن آسوده نسل آینده را تربیت کنند.

گلرو مردم و رهبری را دو نعمت بزرگ دانست و گفت: ایراد کار ما در نوع نگاه و مدیریت وارونه امور است؛ بخش عمده ای از مشکلات مردم ناشی از سوءعملکرد سیستم خدمات اداری است که با مقررات زائد و دیوان سالاری و کاغذبازی گره به کار مردم افتاده و نارضایتی عمومی ایجاد شده است.

نماینده مردم سمنان در مجلس با بیان اینکه مصوبه امروز مجلس در تسهیل مجوزهای کسب و کار از اقدامات خوب قوه مقننه در مانع زدایی است، عنوان کرد: ایراد دیگر نحوه برخورداری و توزیع امکانات و منابع بوده و فلسفه وجودی دستگاه های دولتی خدمت به مردم و رساندن امکانات به صاحبان اصلی آن یعنی مردم است اما در عمل وارونگی ایجاد شده است. دستگاه های دولتی از بهترین ساختمان ها، خودروها، هتل ها و اماکن سیاحتی و زیارتی و بهترین امکانات برای پرسنل و بیمه درمانی برای نیروهای خود دارند در حالی که باید این امکانات در اختیار مردم قرار گیرد.

وی افزود: زمین برای خدا بوده و به ساکنان آن تعلق دارد تا در آن سکونت کرده و آرام گیرند و دولت ها آمده اند تا امور را نظم بخشیده تا هرج و مرج نشود نه اینکه زمین تبدیل به کابوسی برای مردم شود. دولت باید با حذف قیمت زمین برای ساخت مسکن، شرایط را برای مردم به ویژه جوانان تسهیل کند.

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان بنیادهایی که اوایل انقلاب شکل گرفته از وظایف و رسالت خود دور شده و بنگاه داری برای بنیادهای مردمی بعد از انقلاب سم مهلکی است، خاطرنشان کرد: همه مشکلات ناشی از فرهنگ غلط جاافتاده است؛ بی جهت گره به کار مردم افتاده و گناه ظلم و بی عدالتی آتش جهنم را به دنبال دارد.

نظر شما