شناسهٔ خبر: 172989 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

راستینه هفشجانی:

همه اقوام و گروه‌های افغانستانی باید در دولت نقش داشته باشند

راستینه نماینده مجلس گفت: هر دولتی در افغانستان باید اقوام را به رسمیت بشناسد و بتواند دولتی با حضور همه اقوام و گروه ها برای ثبات و امنیت بیشتر افغانستان و اعتماد بخشی در عرصه بین‌المللی ایجاد کند.

به گزارش «نماینده» احمد راستینه هفشجانی با اشاره به تحولات در افغانستان و نقش آفرینی ایران در ثبات این کشور، گفت: سیاست ثابت جمهوری اسلامی که بر گرفته از نگاه راهبردی و سیاست‌ها با افق و چشم انداز آینده است مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت بوده و همواره بر این نکته تاکید کرده است که نقش اصلی در تشکیل دولت‌ها را باید مردم و ملت‌های منطقه ایفا کنند، آنچه برای ما مهم بوده این است که ملت افغانستان باید نسبت به آینده خود تصمیمات دقیقی بگیرد.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آنچه ملت ها برای آینده شان تصمیم می گیرند بهترین اقدام بوده و منافع کشور را تامین می کند.

وی اظهار داشت: دولت ها به عنوان ابزارهای انتخابی ملت ها برای حل مسائل هستند، اما آنچه این روزها اتفاق افتاده است حاکمیت طالبان بر ملت افغانستان که طبیعتا باید هر چه سریعتر نسبت به وعده هایی که به ملت و پیام هایی که به کشورهای منطقه فرستاده عمل کند.

این نماینده مجلس گفت: افغانستان مجموعه ای از اقوام و گروه های متعددی است که طبیعتا باید برای اداره کشورشان در دولت آینده نقش داشته باشند، اگر طالبان می خواهد اعتماد کشورهای منطقه را جلب کند باید بتواند به عنوان بخشی از دولت آینده افغانستان در راه ثبات این کشور قدم بردارد، طالبان باید نقش اقوام را به رسمیت بشناسد و بتواند دولتی با حضور همه اقوام و گروه ها برای ثبات و امنیت بیشتر افغانستان و اعتماد بخشی در عرصه بین المللی ایجاد کند.

وی عنوان کرد: طالبان نمی تواند صرفا با نگاه و اندیشه ای که سال های گذشته در افغانستان داشت و نقش آفرین بود امروز در رأس دولت فراگیر صرفا با میدان دادن به اقوام و قبایل مرتبط با نگاه خود اقدام کند، این دولت باید همه ظرفیت ها را به رسمیت بشناسد و آن‌ها را برای فراگیری و نقش آفرینی ملت به خدمت بگیرد.

راستینه هفشجانی در ادامه بیان کرد: تاکید ما این است که هر دولتی در افغانستان باید همه مردم افغانستان را مورد احترام قرار داد و به همه اقوام و گروه های مختلف در دولت آینده نقش داشته باشند، در این شرایط ایران هم برای کمک به ملت افغان اقدام می کند. در نهایت دولت آینده افغانستان باید دولتی از ترکیب همه اقوام و قبایل باشد.

نظر شما