شناسهٔ خبر: 172985 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

عباس‌زاده مشکینی:

دسترسی آژانس به سایت‌های هسته‌ای طبق قانون لغو تحریم‌ها خواهد بود

مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: همه دسترسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت‌های هسته‌ای ایران، طبق قانون«لغو تحریم‌ها» است.

به گزاش «نماینده» محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: با توجه به روی کار آمدن دولت سیزدهم و شکل گیری اراده ها و تاکتیک‌های جدید «گروسی» برای همکاری توام با درک و منافع مشترک به ایران سفر کرد.

وی افزود: اهم توافقات ایران و آژانس در بیانیه مشترک منتشر شده است، امیدواریم در نشست آینده شورای حکام بیانیه شورا منطبق بر واقعیات و به دور از سیاسی کاری در مورد فعالیت های هسته‌ای ایران تنظیم شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه باید استقلال و اعتبار آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای حفظ شود، تاکید کرد: سفر «گروسی» در راستای تقویت فضای تفاهم و گفتگو بین آژانس و سازمان انرژی اتمی بود و مقرر شد وی سفر دیگری نیز به زودی به ایران داشته باشد.

مشکینی در واکنش به برخی فضاهاسازی‌ها مبنی بر اینکه بیانیه آژانس و سازمان انرژی اتمی، دور زدن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بوده است، تصریح کرد: بیانیه آژانس در راستای دور زدن قانون مجلس نبود مگر آنکه غربی‌ها استنباط‌های خلق الساعه‌ای را مطرح کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیانیه ایران و آژانس طبق قانون اقدام راهبردی تدوین شده است، گفت: همه دسترسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت‌های هسته‌ای ایران طبق قانون مجلس و پادمان‌ها و پروتکل‌ها است. در بیانیه مشترک نیز این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: طبق بیانیه، اطلاعات ثبت شده در فایل‌ها در ایران می‌ماند. مجلس با دقت بر اجرای قانون اقدام راهبردی نظارت دارد.

مشکینی با بیان اینکه دولت سیزدهم حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها خواهد کرد، افزود: هنوز گوشه و کنایه‌های رئیس دولت تدبیر به این قانون را فراموش نکرده‌ایم، دولت دوازدهم نیز موظف به اجرای این قانون بود.

وی گفت: قانون اقدام راهبردی راه را برای مذاکره فرسایشی، ابزاری و مذاکره برای مذاکره می‌بندد، اما راه مذاکره عزتمندانه را هموار می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گزارشی به کمیسیون اعلام کرد، قانون اقدام راهبردی فرصت ارزشمندی برای رشد و توسعه صنعت هسته‌ای ایران فراهم کرده است.

نظر شما