شناسهٔ خبر: 172970 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

امکان تزریق دز سوم واکسن کرونا به افراد پرریسک و کادر درمان

پاک مهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: امکان دارد دز سوم واکسن کرونا به برخی از افراد دارای ریسک بالا به ویژه خط مقدم درمان تزریق شود.

به گزارش «نماینده» سید محمد پاک‌مهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روی کار آمدن دولت جدید موجب تأثیرگذاری بر شتاب واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ شده است، گفت: امکان دارد دز سوم واکسن به برخی از افراد دارای ریسک بالا به ویژه خط مقدم درمان تزریق شود. تا سه شنبه گذشته بیش از ۴۰ میلیون دز واکسن تزریق شده و امیدواریم ۴۰ میلیون دز دیگر تا پایان شهریور ماه طبق قول‌های داده شده وارد شود و به ۸۰ میلیون دز برسد.

وی ادامه داد: کشور روسیه میزانی از واکسن اسپوتنیک را به ایران تحویل داد، اما متأسفانه پس از آن به دلیل احتیاجش، تاکنون به خوبی قول خود را عملی نکرده است. البته قراردادی هم وجود داشت.

پاک مهر اظهار کرد: اگر بخواهیم ۱۴۰ هزار نفر را در کشور واکسینه کنیم، میزان آن ۶۰ هزار دز خواهد شد. بنابراین امید داریم این میزان را ظرف دو تا سه ماه آینده با تولید داخل و واردات تأمین کنیم و تزریق دز دوم واکسن برای افراد بالای ۱۸ سال تکمیل شود. با این روند فکر کنم پیش از دهه فجر واکسیناسیون جامعه بالای ۱۸ سال کامل خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اینکه افراد با دریافت دو دز واکسن کرونا باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اظهار کرد: هر نوع واکسنی تزریق شود، صد در صد ایمنی ایجاد نخواهد کرد و امکان ابتلاء به بیماری وجود دارد. پس از تزریق دز سوم واکسن نیز همچنان امکان ابتلاء هست، چراکه سطح پوشش ایمنی واکسن صد در صد نیست و امکان دارد سویه‌های جدیدی از ویروس کرونا با جهش و تغییر به وجود بیاید. چه بسا با جهش‌های مختلف، شدت ابتلاء و علائم و عملکرد تفاوت یابد و از نظر ژنتیکی، واکسن‌های قبلی پاسخگو نباشد. 

نظر شما