شناسهٔ خبر: 172951 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تاسیس بانک خصوصی راهی برای دریافت تسهیلات کلان بدون وثایق مطمئن

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تاثیر بانک‌های خصوصی بر بی انضباطی مالی شدید حاکم بر اقتصاد گفت: برخی افراد قدرتمند اقتصادی برای دریافت تسهیلات کلان آن هم بدون وثایق با ارزش، اقدام به تاسیس بانک‌های خصوصی می‌کنند و مشخص نیست، این تسهیلات نیز چه سرانجامی پیدا خواهند کرد.

به گزارش «نماینده» احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن تاکید بر نظارت جدی دولت سیزدهم بر بانک‌های خصوصی گفت: بانک ها در ایران ریشه تورم هستند و کسری بودجه و بی انضباطی شدید حاکم بر اقتصاد با تاسیس بانک‌های خصوصی از دهه ۸۰ ایجاد شد که نتیجه‌ای جز تورم در برنداشت.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه  در مجلس تصریح کرد: بانک‌های خصوصی در حقیقت همان موسسات مالی واعتباری و تعاونی‌های اعتباری بودند که ابتدا با مجوز وزارت تعاون و بعد با تحمیل به بانک مرکزی و دریافت مجوز فعالیت خود را آغاز کرده و در ادامه برخی از آنها تبدیل به بانک شدند.

وی با بیان اینکه عدم اجرای مقررات بانکی در خصوص موسسات و تعاونی‌های مالی یکی از ایراداتی است که می‌تواند، موجب زمین خوردن هر دولتی شود، تصریح کرد: بانک‌ها موظفند، سهم سپرده مشخصی را نزد بانک مرکزی بلوکه کرده و هرگونه اطلاعات بانکی خود را از جمله پرداختی‌ها، واریز وجه، سپرده گذاری‌ها و ... را به صورت آنلاین تحت نظارت بانک مرکزی قرار دهند.

لزوم شفاف‌سازی تمام اطلاعات بانک‌های خصوصی نزد بانک مرکزی 

ارکانی افزود: متاسفانه این نظارت در خصوص موسسات مالی و اعتباری و بانک‌های خصوصی اتفاق نیوفتاد و بانک مرکزی تنها بعد از ورشکستگی بسیاری از این موسسات به یاد بررسی اطلاعات بانکی آنها در خصوص میزان سپرده‌گذاری، ارائه تسهیلات و سود سپرده افتاد و مشخص شد، چه فاجعه ای در این موسسات مالی و اعتباری به علت عدم نظارت افتاده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه اکنون بانک مرکزی باید با همان قدرت نظارت بر بانک‌های دولتی و رسمی باید بر عملکرد بانک‌های خصوصی نیز نظارت کند، اظهار کرد: تمامی اطلاعات این بانک‌ها از جمله سود سهم سپرده، دریافت وثایق بانکی، ضمانتنامه‌ها، پرداخت وام‌های کلان، اشخاص و موسسات و شرکت های وام گیرنده باید نزد بانک مرکزی مشخص و شفاف شود.

وی ادامه داد: تاسیس و یا خرید سهام بانک‌های خصوصی یکی از راه‌هایی است که افراد قدرتمند اقتصادی برای دریافت سود بیشتر انجام می‌دهند. دریافت تسهیلات کلان از بانکهای دولتی بسیار سخت‌ است و بنابراین آنها با تاسیس بانک‌های خصوصی وام‌های کلان را از بانک خود آن هم با وثایقی قطعا با ارزش کمتر و راحت تر دریافت کرده و برای پروژه های خود هزینه می‌کنند و مشخص هم نیست، این تسهیلات چه سرانجامی پیدا خواهند کرد.

انتخاب مدیری کارآمد؛ راهی برای تقویت سیستم نظارتی بانک مرکزی

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس با تاکید براینکه این اقدام مالکان و سهامداران بانک‌های خصوصی تنها به اقتصاد کشور آسیب و لطمه وارد می‌کند، گفت: وام‌های کلان، نقدینگی موجود در جیب آن مدیر و مالک بانک نیست بلکه نقدینگی جذب شده از جیب مردم و سایر افراد حقیقی و حقوقی است که به عنوان سپرده در بانک‌ها قرار داده شده است.

ارکانی تاکید کرد: با خارج ساختن این سپرده‌ها از چرخه اقتصاد و وقوع هر اتفاقی برای این منابع تنها به سطح جامعه لطمه وارد خواهد شد، همانند لطمه‌ای که موسسات مالی و اعتباری به جامعه وارد کردند و مشخص نشد پول مردم در کجا و برای چه اقلیتی هزینه شد و در نهایت نیز اموال مردم از جیب بیت المال پرداخت شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  در خصوص تاثیر انتخاب یک مدیر کارآمد و با تجربه برای بانک مرکزی در بحث ایجاد یک نظارت قوی و تاثیرگذار بر بانک ها نیز اظهار کرد:نگاه و رویکرد مدیریت بانک مرکزی نسبت به مسایل بانکی و مالی مسلما بر نحوه  نظارت این بانک بر زیرمجموعه خود بسیار تاثیرگذار است و امیدواریم دولت برای ایجاد یک نظارت جدی بر سیستم بانکی کشور به این موضوع توجه کند.

نظر شما