شناسهٔ خبر: 172935 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

زنگنه:

طرح مجوزهای کسب‌وکار، بزرگ‌ترین اقدام مجلس در راستای مانع‌زدایی

محسن زنگنه عضو کمیسیون جهش تولید مجلس گفت: کار بسیار خوبی که در طرح تسهیل مجوزهای کسب‌وکار مجلس انجام شده این است که نظام مجوزدهی از اخذ مجوز به سمت ثبت‌محوری و نظارت پسینی تغییر کرده است.

به گزارش «نماینده» با بررسی آمار و ارقام مربوط به شاخص‌های بهبود محیط کسب‌وکار ارائه شده توسط مراکز مختلف از جمله وزارت اقتصاد، مرکز پژوهش‌های مجلس و اتاق بازرگانی، متوجه خواهید شد که مسئله مجوزهای کسب‌وکار یکی از جدی‌ترین موانع تولید است. مجلس شورای اسلامی نیز با همین رویکرد از ابتدای سال جاری و با تعیین شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها به دنبال ایجاد یک تغییر اساسی در زمینه مانع‌زدایی از تولید با تغییر نظام مجوزدهی است. با توجه به اینکه این موضوع یکی از مهم‌ترین اصلاحات اقتصادی دو دهه اخیر کشور است، همراستایی طرح با نظام اجرایی بسیار مهم است.

نکته مثبت و حائز اهمیت طرح، احسان خاندوزی وزیر جدید اقتصاد است که علاوه بر اینکه طراح طرح تسهیل مجوزهای کسب‌وکار بوده‌اند، حالا نیز به عنوان مجری اصلی طرح سکان وزارت اقتصاد را عهده‌دار شده است.

گام مجلس در جهت رفع انحصار مجوزها

محسن زنگنه، عضو کمیسیون جهش تولید درباره این طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انحصار موجود در مشاغل مختلف و اظهار تأسف نسبت به آن‌ها، اظهار داشت: در طرح جدید مجلس مقرر شده است که ظرفیتی که هر سال برای پذیرش وکیل در آزمون وکلا تعیین می‌شد، برداشته شود و سازمان سنجش مکلف است با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط حداقل سالی یک بار آزمون هماهنگی را در سراسر کشور برگزار کند و افرادی که بتوانند یک حد نصابی از نمره را کسب کنند بدون محدودیت تعداد به دستگاه‌ها بعنوان کارآموز وکالت معرفی شوند. برای کارشناسان رسمی هیچ گونه محدودیتی را اعضای کمیسیون ویژه جهش تولید برای اعمال در طرح نپذیرفتند و تنها محدودیت، داشتن شرایط علمی و کسب حد نصاب نمره است و هر گونه محدودیت جغرافیایی و عددی حذف شده است.

وی خاطر نشان کرد: امید می‌رود انحصار مجوزها با این طرح به طور کامل از میان برداشته شود، اقدامی که مجلس در دستور کار قرار داده، اقدامی بزرگ است؛ طرح مجوزهای کسب‌وکار مجلس، بزرگ‌ترین اقدام مجلس در راستای مانع‌زدایی از تولید است و نمایندگان مجلس عزم خود را جزم کرده و ان‌شاءالله نه تنها در حوزه وکالت حتی در دیگر حوزه‌های کسب‌وکار نیز همه محدودیت‌ها برداشته شود و کسی پشت درب کسب مجوز نماند.

تغییر نظام مجوزدهی در طرح مجوزهای کسب و کار

زنگنه در ادامه با اشاره به تغییر نظام مجوزدهی از اخذ مجوز به سمت ثبت‌محوری و نظارت پسینی گفت: اتفاق بسیار خوبی که در طرح تسهیل مجوزهای کسب‌وکار مجلس رخ شده است، این است که نظام مجوزدهی از اخذ مجوز به سمت ثبت‌محوری و نظارت پسینی تغییر کرده است و مجوزها به صورت ثبت محور شوند تا هر فرد بتواند به‌راحتی و به‌صورت قانونی کار و تولید خود را شروع کند. منتهی یک سری از کسب‌وکارها در حوزه سلامت و امنیت ملاحظاتی را دارد که تأیید محور نام گذاری شده است اما دستگاه‌های متولی موظف شده‌اند که بعد از اصلاح قانون آن را کاملاً شفاف قرار دهند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان اظهار داشت: امیدواریم با این طرح مجلس و رأی مثبت نمایندگان مجلس به این طرح، زمینه تغییر مثبت اقتصاد به نفع تولید ایجاد گردد و دیگر انحصاری به دلیل محدودیت در مجوزهای کسب‌وکار شکل نگیرد.

نظر شما