شناسهٔ خبر: 172885 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ردپای بزرگ یک پروژه ملی بر زندگی اهالی محله «سعیدآباد»

امانی عضو شورای شهر تهران تکمیل و بهره‌برداری از پروژه بزرگراه شهید بروجردی، که یک پروژه‌ای ملی است را با قدرت از ستاد مرکزی و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران پیگیری می کند.

به گزارش «نماینده» ناصر امانی، عضو ششمین دوره شورای شهر تهران در اولین محله گردی‌اش همراه با مدیر محله، شورایاران و اهالی محله سعیدآباد در منطقه ۱۸، در جریان جزئیات معضلات و چالش‌های یکی از محروم‌ترین مناطق تهران قرار گرفت.

محله سعیدآباد در حاشیه تهران و در محاصره زمین‌های کشاورزی و باغات است، سرانه فضای سبز کافی دارد اما این ویژگی در کنار سایر چالش‌های محله به چشم ساکنانش نمی‌آید. اولین موضوعی که مدیر محله و تک تک اهالی به محض دیدار با عضو شورا مطرح کردند نیمه‌کار بودن پروژه بزرگراه شهید بروجردی بعد از ۲۵ سال از زمان کلنگ‌زنی آن است. پروژه‌ای که معارضان بسیار زیاد، مشکلات مالی، مدیریتی و غیره سبب شده تا فاصله‌ای میان دو محله ۱۷ شهریور و شادآباد با سعیدآباد ایجاد کند. این فاصله برای محله سعیدآباد محرومیت به بار آورده است؛ به طوری که اهالی حتی برای تهیه نان سنگک نیز باید مسافت زیادی طی کرده و به دو محله آن طرف بزرگراه بروند.

حضور معتادان متجاهر در کلونی‌های بزرگراه هرچند امنیت ساکنان سعیدآباد را در شب تهدید می‌کند اما نگرانی‌شان بابت نبود درمانگاه حتی برای تزریق یک آمپول، آن هم در شرایطی که کشور درگیر پاندمی است، سبب می‌شود پیرزنی برای در میان گذاشتن آن با عضو شورا پله‌های شیب دار خانه‌اش را طی کرده و با استیصال دردش را با او در میان بگذارد. امانی در این باره بر ضرورت همکاری اداره بهداشت و درمان تهران با شهرداری و مردم تاکید کرد.

فیاض، شهردار منطقه ۱۸ در قسمتی از بازدید همراه با عضو شورا و در میان شورایاران و اهالی محله، در این باره گفت که؛ پروژه بزرگراه شهید بروجردی، پروژه‌ای ملی است و به سرانجام رساندن آن در محدوده اختیارات شهرداری منطقه نیست، موضوعی که امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز بر آن صحه گذاشته و گفت که؛ تکمیل و بهره‌برداری آن را با قدرت از ستاد مرکزی و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران پیگیری خواهد کرد.

اهالی محله سعیدآباد با ناراحتی از سرقت‌هایی که پشت خانه‌های مجاور باغات و زمین‌های کشاورزی رخ می‌دهد، گفتند. همزمان نبود دبیرستان یکی از بزرگ‌ترین معضلات محله سعیدآباد است. موضوعی که امنیت فرزندانشان را تهدید کرده و در عین حال هزینه جابه‌جایی با سرویس مدرسه را برگردنشان می‌گذارد. امانی در واکنش با این موضوع تاکید کرد که؛ احداث مدرسه در چارچوب وظایف مدیریت شهری نیست اما به عنوان نماینده مردم از آموزش و پرورش این موضوع را پیگیری می‌کند.

اهالی محله سعیدآباد در کنار دغدغه‌شان برای تدارک ساختمانی برای مدیریت محله و پیگیری ساخت آن از سوی شهرداری، از ضرورت حصار کشی حریم دو مسجد قدیمی گفتند. حصارکشی‌هایی که معطل مجوز شهرداری است و حتی اگر شهردار منطقه دست به کار نشود، اهالی با هزینه خود، آن را احداث می‌کنند. شهردار منطقه در کنار اهالی و با حضور عضو شورا اعلام کرد که این دو حصار را خواهد کشید. در عین حال یکی از این مساجد در زمان توسعه بزرگراه بروجردی تخریب می‌شود و محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران با فاصله چند صد متری از مسجد اولیه، مسجد دیگری جایگزین آن احداث و به اهالی محله تقدیم می‌کند. مسجدی که به گفته شهردار اسبق، خود باید هزینه‌هایش را تأمین کند. بعد از مدتی بنیاد مستضعفان مدعی مالکیت بخشی از ملک مسجد شده و حکم قضائی می‌گیرد؛ این موضوع بنا شد از سوی شهرداری تهران مورد پیگیری قرار گیرد.

اغلب ساکنان ۳ هزار نفری محله از محدودیت ساخت و ساز تا ۳ طبقه گلایه داشتند و این محدودیت را برای خود و فرزندانشان که با مشکل تأمین مسکن روبرو هستند، دردسرساز توصیف کردند. عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع که نباید چنین محدودیتی از سوی شورای پنجم اعمال می‌شد خبر داد که؛ از شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری خواهد کرد که این محدودیت طبقه، غیرمنطقی به زودی لغو شود.

اهالی هرکدام بخشی از مشکلاتشان را با عضو شورا در میان گذاشتند. کاسبی که از زمان کند رسیدن اتوبوس و حتی موقعیت مکانی ایستگاه پایانی آن برای امنیت خانواده‌اش گلایه داشت تا کم‌کاری نیروی انتظامی در گشت‌های روزانه از محله جهت تأمین امنیت.

وی از شرایط جمع‌آوری زباله و نظافت خیابان‌ها گفت و با عضو شورا مسافتی را در کنار جوی آب قدم زد. از تمیزی خیابان‌ها به علت حضور عضو شورا گفت و شرایط عادی و نامطلوب زمانی که بنا نیست فرد مهمی در محله قدم بگذارد! از موش‌هایی که «به دنبال گربه‌ها می‌دوند!» و امنیت روانی خود و خانواده‌اش را تهدید کرده است. بوی نامطلوب سطل‌های زباله و رسوب لجن در کف جوی آب نیز معضلی است که با قدم زدن در محله کاملاً به مشام می‌رسد.

معضلی که عضو شورا آن را با جدیت با شهردار منطقه در میان گذشته و تاکید کرد که برای بررسی دوباره اوضاع نظافت، به محله رجوع خواهد کرد. همچنین جانمایی نامشخص سطل زباله‌ای که سبب رها شدنش در یکی از کوچه‌ها شده بود از دیگر موضوعات بود که قرار شد به طور مناسب جانمایی شود. همزمان صحبت با جوان زباله‌گردی که روزی‌اش جمع‌آوری پلاستیک‌های اهالی محل است بار دیگر شرایط اقتصادی نامطلوب را یادآوری کرد؛ جوانی که می‌گوید «سالم هستم، اما کار نیست و از ناچاری به این کار روی آورده‌ام»

اهالی محله گرد و خاک و دود ناشی از فعالیت کارخانه سیمان را یکی دیگر از مشکلات محله خود عنوان می‌کنند. می‌گویند اگر «یک پارچه سفید را صبح تا شب بیرون بگذارند، کاملاً سیاه می‌شود» موضوعی که عضو شورا از شهردار منطقه پیگیری کرده و فیاض گفت که؛ سلامت محیط‌زیستی کارخانه مورد تأیید است و گرد و خاک ایجاد شده ناشی از برهم خوردن شن و ماسه است. امانی عضو شورا تاکید کرد که؛ محله سعیدآباد بخاطر عوارض گرد و خاک کارخانه سیمان باید آسفالت مناسبی داشته باشند.

تعداد زیادی از ساکنان محله؛ کامیون‌دارانی هستند که ماشین‌هایشان را در مجاورت خانه‌ها پارک می‌کنند، موضوعی که اهالی فارغ از آلودگی صوتی، حضورشان را یکی از دلایل ناامنی و بروز تصادف می‌دانند. موضوعی که بنا شد با استفاده از زمین‌های موجود برای ایجاد پارکینگ و اختصاص فضای ویژه برای کامیون‌ها حل و فصل شود.

وجود فقط یک عابر بانک که تأمین کننده نیاز اهالی نیست، کم‌کاری سازمان زیباسازی در روح دادن به محله و دزدی کابل‌های مخابرات از دیگر موضوعاتی است که حین قدم زدن عضو شورا با اهالی در پارک محله مطرح شد. همزمان تعداد کم نیروهای باغبان در بوستان بزرگ محله و گلایه از حقوق اندکشان و میانگین سنی بالای کارگران فعال در حوزه خدمات شهری، مابقی چالش‌هایی است که با عضو شورا در میان گذاشته شد. اهالی همچنین از ناامنی دو بوستان به دلیل حضور معتادان متجاهر و قرار گرفتن موقعیت مکانی‌شان در مرز با باغات و زمین‌های کشاورزی گلایه داشتند که بنا شد شهردار منطقه در اطراف این دو بوستان حصار بکشد.

محله‌گردی عضو شورا از سعیدآباد حوالی ساعت ۹ شروع شده و در ساعت یک بعد از ظهر به پایان رسید. محله‌گردی که برای اهالی نشانه خوبی است زیرا از یکی محروم‌ترین محلات تهران آغاز شده است.

نظر شما