شناسهٔ خبر: 172877 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

زاهدی:

وزارت اومرخارجه سفرای آموزش دیده در حوزه اقتصادی را به سایر کشورها اعزام کند

زاهدی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مالزی به این سوال که چگونه دیپلماسی اقتصادی در وزارت امورخارجه فعال می شود پاسخ داد.

به گزارش «نماینده» محمد مهدی زاهدی با تاکید بر فعال شدن دیپلماسی اقتصادی در دوره جدید وزارت امورخارجه گفت: قبل از رای اعتماد در جلساتی که با امیر عبداللهیان داشتیم، صادقانه برخی از تجربیاتم را به وی اعلام کردم که چگونه تمام هم و غم یک سفارتخانه را به  توسعه روابط اقتصادی تبدیل کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: سفیر باید دید اقتصادی داشته باشد، به این شکل که خودش را محدود و محصور در مسائل سیاسی بین دو کشور نکند.

وی افزود: در حال حاضر علاوه بر روابط سیاسی نیاز به توسعه روابط اقتصادی با کشورها را داریم به همین دلیل به امیر عبداللهیان پیشنهاد کردم سفرای انتخابی توسط وزارتخانه های اقتصادی آموزش ببینند و وزارتخانه های اقتصادی کشور باید نظرات خود را به سفرا انتقال دهند تا زودتر خواسته های کشور در حوزه اقتصادی نیز توسط وزرا پیگیری شده و به نتیجه برسد. در کنار آموزش سفرا، حضور رایزن های اقتصادی و بازرگانی آموزش دیده لازم است و این افراد نباید براساس رابطه انتخاب شوند.

وی یاد آور شد: زمانی که به عنوان سفیر ایران در مالزی حضور یافتم، گردش مالی دو کشور نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار بود و بعد از سه سال، حجم مبادلات تجاری ایران و مالزی به یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار رسید؛ یعنی بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: امیدوارم که امیر عبداللهیان همین مشی را دنبال کند تا در عرصه دیپلماسی اقتصادی موفق باشد.

نظر شما